رویارویی فانتزی آرنولد و چان

محصول مشترك روسیه و چین قرار است دو ستاره دنیای اکشن را روبه‌روی هم قرار دهد

رویارویی فانتزی آرنولد و چان

تولید محصولات مشترك سینمایی، یكی از آن چیزهایی است كه سخت مورد پسند تماشاگران سینماست. برای كسانی كه راهی سالن تاریك نمایش می‌شوند، تماشای فیلمی كه عنوان «محصول مشترك» را دارد چیز جذابی است. با این محصولات مشترك، تماشاگران هم به دیدار مكان‌هایی تازه می‌روند و هم بازیگران خارجی و غیربومی را در نقش آدم‌هایی نزدیك به خودشان می‌بینند. در این بین، دو صنعت سینمای روسیه و چین دارای آنچنان جاذبه‌هایی هستند كه تولید یك محصول مشترك، می‌تواند به‌وجودآورنده فیلمی تماشایی و بسیار جذاب باشد. این دو كشور پهناور و پرجمعیت كه در نزدیكی هم قرار دارند، دارای یك صنعت سینمای بسیار قوی هم هستند. فیلمسازی در هر دو كشور رونق خاصی دارد و تماشاگران داخلی استقبال بالایی از تولیدات هنرمندان سینمای كشورهایشان می‌كنند. اما «راز علامت اژدها: سفر به چین» جذابیت‌هایی را در خود دارد كه برای تماشاگران غیرروسی و غیرچینی هم جالب توجه خواهد بود.

به نوشته نشریه هالیوودریپورتر، روند تولید این محصول مشترك چین و روسیه چندان خوشایند و مثبت نبوده است و آن با مشكلات و دردسرهای زیادی روبه‌رو شد. با این حال، خبر می‌رسد كه این اكشن فانتزی با پشت سر گذاشتن تمامی مشكلات، بالاخره آماده اكران عمومی شده و به‌زودی رنگ پرده سینماها را در سراسر جهان به خود خواهد دید. اگر رسانه‌های گروهی و منتقدان سینمایی روی همكاری مشترك دو صنعت سینمای افسانه‌ای جهان تاكید كنند، توجه و تاكید تماشاگران روی چیز دیگری خواهد بود! تماشاگران سینما روی این نكته تاكید دارند كه دو غول افسانه‌ای تاریخ سینما، در این فیلم با یكدیگر همبازی شده‌اند؛ منظور آرنولد شوارتزنگر و جكی چان هستند.
اولین رویارویی
تا قبل از این، هیچ فیلمی با بازی این دو بازیگر مشهور قدیمی در كنار هم وارد مرحله تولید نشده است. در عین حال هنوز معلوم نیست چان و آرنولد در دل داستان فیلم، رودرروی هم قرار خواهند گرفت یا نه. این پرسشی است كه در رسانه‌های گروهی مطرح شده و توجه بسیاری را به خود جلب كرده است. سازندگان راز علامت اژدها مانور زیادی روی همبازی شدن این دو چهره مشهور داده‌اند و اصل تبلیغات‌شان را روی حضور آنها در فیلم گذاشته‌اند. هم چان و هم آرنولد، جزو قهرمانان ژانر اكشن به حساب می‌آیند و در فیلم‌هایشان اكشن‌كاری‌های زیادی داشته‌اند. قرار گرفتن این دو در یك فیلم مشترك، می‌تواند توجهات زیادی را به سمت خود بكشاند.
چین و روسیه بله، آمریکا نه!
راز علامت اژدها به‌طور همزمان در تاریخ 16 آگوست در دو كشور چین و روسیه اكران عمومی می‌شود. هنوز اطلاعی از زمان نمایش عمومی فیلم در بقیه كشورهای دنیا نیست. جالب این‌كه قرار نیست فیلم همزمان با روسیه و چین در آمریكای شمالی هم اكران شود.
این موضوع باعث ناراحتی توزیع‌كنندگان بزرگ هالیوودی شده و از آن به‌عنوان یك تبعیض نژادی از سوی رقبای روسی و چینی یاد می‌كنند. ظاهرا وجود آرنولد هم نتوانسته تهیه‌كنندگان فیلم را مجاب به اكران عمومی همزمان فیلم با دو كشور سازنده‌اش كند. به این ترتیب، معلوم نیست این قهرمان سابق اكشن در نمایش افتتاحیه فیلم در یکی از دو كشور روسیه و چین حضور پیدا كند یا نه.
دلیلی برای طولانی شدن
الگ استپچنكو، فیلمساز معروف روسی، كارگردانی راز علامت اژدها  را انجام داده است. صحنه‌های فیلم در نقاطی چون روسیه، چین و انگلستان فیلمبرداری شده است. كار پیش تولید و فیلمبرداری این اكشن فانتزی حدود دو سال طول كشید. یكی از دلایل اصلی طولانی شدن زمان تولید فیلم، نزاع طرف‌های تهیه‌كننده بوده است. ظاهرا اصرار بر سر این كه فیلم بیشتر یك محصول روسی است یا چینی، اثر خودش را بر زمان و روند تولید گذاشته است!
یک دنباله موفق؟
فیلم دنباله‌ای بر «امپراتوری ممنوع» استپچنكو است كه سال 2014 نمایش عمومی موفقیت‌آمیز و پرسروصدایی در روسیه و كشورهای همسایه داشت. این فیلم با نگاهی به داستان پرخواننده نیكلای گوگول به همین نام ساخته شد و حال و هوایی ترسناك داشت. جیسن فلمینگ، بازیگر انگلیسی‌تبار سینما، نقش اصلی فیلم را به‌عهده داشت. او یك مكتشف انگلیسی قرن هجدهمی بود كه به شرق سفر می‌كند و در یك دهكده دورافتاده اوكراینی با راز و رمز تاریك و عجیبی روبه‌رو می‌شود. فلمینگ در فیلم تازه هم دوباره نقش قبلی‌اش را تكرار می‌كند. امپراتوری ممنوع یك موفقیت بزرگ مالی پیش‌بینی نشده در جدول گیشه نمایش سینماهای روسیه بود. فروش 40 میلیون دلاری فیلم، شگفتی تمامی اهل هنر را در این كشور
به همراه داشت. راز علامت اژدها  با هزینه‌ای 50 میلیون دلاری تهیه شده و سازندگانش به موفقیت صد میلیون دلاری آن دل‌خوش كرده‌اند. داستان در خط مرزی چین و روسیه اتفاق می‌افتد و آرنولد در آن، یك استاد كارهای جادوگرانه است كه  بر  روی رمز گشایی از علامت ها و نشانه های مرموز کهن تسلط زیادی دارد. اطلاعی از نقش چان در فیلم موجود نیست.