با هزینه یك سال واردات می‌توان در چادر مشكی خودكفا شد

با هزینه یك سال واردات می‌توان در چادر مشكی خودكفا شد


علیرضا حائری، عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی درخصوص گرانی چادر مشكی در بازار داخلی گفت: هم‌اكنون ارز نیمایی به واردات چادر مشكی اختصاص می‌یابد كه طبیعتا با اختصاص آن و تعرفه 30 درصدی واردات شاهد گرانی چادر مشكی در بازار داخلی هستیم.
وی افزود: نیاز كشور به واردات این كالا سالانه بین 70 تا 80 میلیون مترمربع است كه اگر تنها شركت تولید چادر مشكی در شهركرد بتواند به ظرفیت نهایی خود یعنی ده میلیون مترمربع برسد، می‌تواند به‌راحتی 15 درصد نیاز داخلی را مرتفع سازد.
عضو هیات‌مدیره جامعه متخصصان نساجی تصریح كرد: این شركت دو سال پیش شروع به تولید كرده و توانسته طی این دو سال بهترین كیفیت ممكن را از خود نشان داده و به‌راحتی با كالای مشابه خارجی رقابت كند و در بازار داخلی نیز از آن استقبال شده است.
حائری در‌خصوص ارز اختصاص‌یافته برای واردات چادر مشكی نیز گفت: برای واردات چادر حدود 120میلیون دلار ارز اختصاص می‌یابد كه قطعا با توجه به توانمندی داخلی می‌توانیم كل نیاز بازار داخل را خودمان تأمین كنیم، از طرف دیگر با همین پول اختصاص یافته به واردات نیز می‌توانیم چند شركت را توسعه داده و صددرصد تولید داخل را تأمین كنیم به طوری كه برای هر خط تولید ده میلیون مترمربعی پارچه چادر مشكی چیزی در حدود 20 تا 25 میلیون دلار ارز نیاز است. با 120 میلیون دلار می‌توان شش كارخانه و خط تولید چادر مشكی در كشور ایجاد كرد.
وی افزود: در سال‌های گذشته تلاش تعدادی از كارخانجات نساجی فعال در زمینه تولید پارچه‌های سبك مثل تترون و مانتو این بود كه پارچه چادری تولید كنند و مقداری هم تولید كردند ولی به‌واسطه این‌كه طراحی و انتخاب ماشین‌آلات خط تولید این مجموعه‌ها مخصوص چادر مشكی نبود بنابراین خیلی موفق نبودند و بازار هم این تولیدات را پسند نكرد و به تدریج كنار رفتند.
این فعال صنعت نساجی در ادامه یادآور شد: خط تولید، بافت، رنگرزی، چاپ و تكمیل كارخانه‌ای كه هم‌اكنون در شهركرد مشغول فعالیت است مطابق با استانداردهای تولید پارچه چادر مشكی در جهان است.عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی تصریح كرد: در صورت راه‌اندازی كارخانه‌های بیشتری همچون حجاب شهركرد می‌توانیم به صادرات چادر مشكی روی آورده و آن را به تمام كشورهای عربی منطقه كه عمدتا مصرف‌كننده آن هستند صادر كنیم، چون آنها نیاز خود را از كره، ویتنام و تایلند تأمین كرده، ولی با تولید باكیفیت ایرانی و نزدیكی راه قطعا ایران را ترجیح خواهند داد.
حائری در پاسخ به این سؤال كه چرا دولت‌های مختلف در سال‌های اخیر حمایت چندانی از صنعت تولید پارچه چادر مشكی نكرده‌اند، گفت: در این زمینه كم‌كاری و سهل‌انگاری صورت گرفته، از طرف دیگر تجارت كشورمان همیشه بهتر از صنعت بوده و دولتمردان آسان‌ترین راه یعنی واردات را برای این مسأله انتخاب كرده‌اند. به همین دلیل ابتدا از سوئیس و پس از آن از چین، اندونزی، ویتنام و تایلند پارچه وارد می‌كردیم. البته قبل از این كشورها ژاپن و كره و قبل از آن نیز كشورهای اروپایی مبدأ واردات ما بوده‌اند.