تلاش برای نجات شمشادهای هیرکانی

تلاش برای نجات شمشادهای هیرکانی


شمشادهای همیشه سبز استان های شمالی چند سالی می شود که با هجوم آفات، بویژه آفت شب پره، به سختی نفس می کشند و رمقی برایشان باقی نمانده. پیش از این محمدرضا بابایی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفته بود بیش از 90 درصد شمشادهای جنگل‌های مازندران خشک شده است. برنامه های نجات بخشی این گونه های ارزشمند هم آنچنان که باید مفید و مثمرثمر نبوده است. البته اخیرا جلسه ای با حضور مسئولان کشوری و استانی محیط زیست و سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری  تشکیل شد تا  میزان پیشرفت برنامه نجات شمشادهای هیرکانی بررسی شود.  در این جلسه به دلیل همجواری رویشگاه‌های تحت مدیریت دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها، بر ضرورت اقدامات اجرایی مشترک و هم‌راستا برای کنترل موثرتر آفات شمشاد هیرکانی تاکید شد.
همچنین قرار شد در اسرع وقت کارگروه ستادی ویژه منابع طبیعی و محیط زیست برای بررسی معضلات و مشکلات این گونه از جمله آفات و بیماری‌های گیاهی، تخریب و تصرف اراضی، حریق و... تشکیل شود. حال باید منتظر ماند و دید برگزاری این جلسات می تواند به فریاد شمشادهای نیمه جان و در حال انقراض بینجامد یا  نه.   شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که یکی از گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض کشور معرفی شده است. طی سال‌های اخیر بیماری
با عنوان بلایت یا سوختگی شمشاد که توسط قارچ  ایجاد می‌شود همچنین آفت شب پره شمشاد با نام باعث آلودگی این گونه شده و تعداد زیادی از پایه‌های این گیاه ارزشمند را در جنگل‌های هیرکانی در معرض نابودی قرار داده است.