چند ابزار مهم برای تیم‌های استارت‌آپی

چند ابزار مهم برای تیم‌های استارت‌آپی


كاركردن در تیم‌های استارت‌آپی نیازمند هماهنگی و بهره‌گیری از ابزارهایی است كه نسبت به ابزارهای سازمانی، كم‌هزینه‌تر و چابك‌تر باشند. این ابزارها عموما برای راحتی هر چه بیشتر كسب‌وكارهای كوچك و متوسط توسعه داده شده‌ و البته برای مصارف دیگر نیز قابل استفاده‌اند. بسیاری از این محصولات در قالب بومی هم توسعه داده شده‌اند و نمونه‌های ایرانی آنها نیز یافت می‌شود. برای یافتن نمونه‌های ایرانی كافی است آنها را در اینترنت جست‌وجو كنید. بعضی از این ابزارها كه به ساده‌تر و سریع‌ترشدن فرآیندهای تیمی كمك می‌كنند در ادامه معرفی شده‌اند:
ابزارهایی برای مدیریت تیم
یكی از چالش‌ها در توسعه كسب‌وكارها، مدیریت تیم است. بررسی هر روزه وظایف و رصد پیشرفت كارها از چالش‌های مدیران است. تیم‌های استارت‌آپی معمولا از مدل‌های توسعه چابك استفاده می‌كنند و نیازمند ابزارهایی برای كنترل و ارائه نسخه‌های جدید به بازار هستند. از ابزارهای منطبق بر مدل‌های توسعه چابك می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
 جیرا (jira): این محصول برای انواع كسب‌وكارها مناسب است و تیم‌های استارت‌آپی هم می‌توانند از آن استفاده كنند. جیرا پلتفرم كاملی از محصولات و افزونه‌ها دارد و می‌تواند نیاز تیم‌ها را به طور كامل پوشش دهد.
 آسانا(Asana): یك محصول سریع و با استفاده راحت كه تا ۱۵ نفر به صورت رایگان می‌توانند از آن استفاده كنند. از چارچوب‌های چابك پیروی می‌كند و بسیار انعطاف‌پذیر است.
 ترلو (Trello): یك ابزار قدرتمند مدیریت طرح بر بستر كانبان است كه اگر آن را برای استفاده شخصی درنظر بگیرید كاملا رایگان خواهد بود.
ابزارهای ارتباطی
ارتباطات از كلیدی‌ترین و درعین حال چالشی‌ترین فعالیت‌ها در تیم است. اگر بستر ارتباطی در تیم، شبكه‌های اجتماعی معمول باشد ممكن است زمان زیادی از اعضای تیم برای چك‌كردن نرم‌افزار‌های مختلف صرف شود و اعلان‌های این شبكه‌ها تمركز تیم را برهم بزند. به همین دلیل استفاده از نرم‌افزاری كه اختصاصا برای تعاملات كاری توسعه یافته باشد هوشمندانه به‌نظر می‌رسد. یكی از این نرم‌افزارها اسلك (Slack)  است. این نرم‌افزار پلتفرمی ارتباطی و رایگان است و فقط برای بعضی ویژگی‌های تخصصی هزینه دریافت می‌كند. امكان تعامل، هشتگ‌گذاری و ارتباطات در این نرم‌افزار فراهم است و می‌توان به هر موضوع كانال ارتباطی اختصاص داد.
ابزارهایی برای ذخیره و اشتراك‌گذاری
اعضای تیم همواره برای انتقال فایل‌ها و اشتراك‌گذاری داده‌ها، چالش‌هایی دارند. دسترسی آسان و تسهیل فرآیند اشتراك‌گذاری یا ذخیره داده می‌تواند ارتباطات را بهبود بخشد و به انجام كارها سرعت دهد. در ادامه به بعضی از این ابزارها اشاره شده است:
 دراپ باكس(Drop Box): ابزار قدرتمند ابری است كه می‌توان برای اشتراك‌گذاری اطلاعات از آن استفاده كرد. همچنین در این ابزار می‌توان برای استفاده از یك فایل حد دسترسی تعیین كرد و در پلتفرم‌های مختلف به آن دسترسی داشت.
 گوگل درایو (Google Drive): ابزاری شبیه دراپ‌باكس است كه شركت گوگل توسعه داده و امكان اشتراك‌گذاری در بستر ابری را فراهم می‌كند. در گوگل درایو همچنین امكان ایجاد فایل‌ها و فرم‌های نظرسنجی وجود دارد.
 اورنت(Evenote): ابزاری برای نت‌برداری سریع، اشتراك‌گذاری ایده، یادداشت‌برداری در جلسات و فهرست‌كردن كارهاست. با این ابزار می‌توان در پلتفرم‌های مختلف اطلاعات را ذخیره كرد یا با افراد دلخواه به اشتراك گذاشت.
 پاكت(Pocket) : ابزاری است كه با آن می‌توان آرشیوی از آنچه در جست‌وجوهای آنلاین پیدا می‌شود، ایجاد كرد. این آرشیو می‌تواند شامل مقالات، تگ‌ها و ویدئوها باشد و قابلیت جست‌وجوی سریع در میان این اطلاعات وجود دارد. همچنین می‌توان آنها را به سادگی با دیگران به اشتراك گذاشت.