تو اخراجی  پــاتــــــر  !

تو اخراجی پــاتــــــر !

چند كلیسا و مدرسه كاتولیك در آمریكا، كتاب‌های‌ «هری پاتر و مدرسه جادوگری» را از كتابخانه‌هایشان جمع‌ كرده‌اند، چون معتقدند جی.كی.رولینگ روح‌های شیطانی را در بچه‌‌ها بیدار می‌كند، اما خب... این اولین بار نیست كه هری و دوستانش ممنوع می‌شوند.

 وقتی دیروز گاردین خبر را روی خروجی سایتش فرستاد خیلی‌ها پیش خودشان فكر كردند مرده كه زدن ندارد و دیگر با ظهور نویسنده‌‌ها و كتاب‌های پرفروش جدید، اساسا هری پاتر و نویسنده‌اش یعنی جی.كی.رولینگ چندان مهم هم نیستند كه حالا چنین بلایی سرشان آمده است. خبر این بود كه مجموعه این كتاب‌ها از كلیسا و مدرسه‌های كاتولیك در برخی ایالت‌های آمریكا جمع‌آوری شده‌اند. شاید عده‌ای كه با خواندن این خبر معتقد بودند هری‌پاتر مدت‌هاست جای خود را به كتاب‌های پرفروش دیگری داده و چنین خبری دیگر زیاد دنیای كتاب را تكان نمی‌دهد، جدای از این‌كه هری پاتر همچنان هم بسیار مورد توجه و پرفروش است به این گوشه ماجرا توجه نداشتند كه به هر حال چنین ممنوعیتی می‌تواند دامن دیگر كتاب‌ها را هم بگیرد. دلیلی كه برای ممنوع خواندن كتاب‌های هری پاتر در این كلیساها و مدارس عنوان شده، می‌تواند دامن بسیاری دیگر از كتاب‌ها را هم از این مدارس و كلیساها برچیند. كدام دلیل؟ عرض می‌‌كنیم.
 روح شیطان در مدرسه
ماجرا از این قرار است كه رئیس یك مدرسه كاتولیك تنسی گفته مطالب و طلسم و جادوهای مطرح‌شده در داستان‌های هری‌پاتر در واقعیت می‌تواند خطرناك باشد.
آن‌طور كه خبرآنلاین گزارش گاردین را در این باره ترجمه كرده، مسؤولان مدرسه‌ای دولتی در ایالت تنسی آمریكا دستور داده‌اند كتاب‌های مجموعه داستان هری پاتر و مدرسه جادوگری نوشته جی.كی.رولینگ از كتابخانه این مدرسه كاتولیك جمع‌آوری شوند. مسؤولان مدرسه كاتولیك اعتقاد دارند مطالب این داستان موجب بیدار شدن روح‌های شیطانی می‌شود! رئیس این مدرسه كاتولیك تنسی می‌گوید مطالب و طلسم و جادوهای گفته شده در داستان‌های هری ‌پاتر در واقعیت می‌تواند خطرناك باشد.
 روح شیطان در خانه
دان ریهال كشیش كه مسؤول این مدرسه است ماجرا را صرفا در مدرسه پیگیری نكرده، بلكه نشسته پشت رایانه‌اش و یكی یكی به والدین آمریكایی ایمیل زده و هشدار داده كه اجازه ندهند فرزندان‌شان كتاب هری پاتر را مطالعه كنند. او در پیامی الكترونیك به والدین دانش‌‌آموزان مدرسه كاتولیك استریت ادوارد شهر نشویل ایالت تنسی آمریكا از آنها خواسته است تا اجازه ندهند فرزندان‌شان در خانه هری پاتر بخوانند. این كشیش كاتولیك می‌گوید با متخصصان جن‌گیری در واتیكان مشاوره كرده است و آنها نیز همین موضوع را تایید می‌كنند.
 از مدرسه تا كلیسا
تا اینجا درباره ممنوعیتی كه مدرسه كاتولیك اعمال كرده حرف زدیم، اما بدانید كه ماجرا از یك مدرسه فراتر رفته و آن‌طور كه مدیر این مدرسه كه كشیش هم هست گفته ورود كتاب‌های هری پاتر به كلیسای سنت ادوارد در نشویل، تنسی و مدارس وابسته به آن هم ممنوع اعلام شده است. او همچنین ادعا كرده كلیسای واتیكان نیز مطالعه كتاب‌های هری پاتر را برای پیروان خود ممنوع اعلام كرده است. كلیسای كاتولیك هم می‌گوید طلسم‌ها و جادوهای كتاب هری پاتر در دنیای واقعی موجب بیدار شدن ارواح شیطانی می‌شود.
ربكا هامل هم كه سرپرست این مدرسه كاتولیك در آمریكاست در این باره گفته كلیسای كاتولیك قوانین خاص خود را دارد و باید وظیفه خود را در قبال پیروانش انجام دهد. او اعتقاد دارد كتاب‌های هری پاتر نباید بدون نظارت و دقت والدین در اختیار دانش‌آموزان ابتدایی قرار بگیرد.
 هری پاتر؛ ممنوعِ پرسابقه
هیچ‌یك از خبرهایی كه تا حالا در این گزارش نقل كردیم، تازگی ندارد و تعجب كسی را برنمی‌انگیزد اگر بداند كه دعوای كلیسا با هری و دوستانش، سابقه دارد. از همان زمان كه هفت‌گانه جی.كی. رولینگ روانه بازار كتاب شدند یعنی از سال 1997، و از همان موقع كه همه فهمیدند در این كتاب‌ها داستان مدرسه جادوگری و پسری به نام هری روایت می‌شود، همزمان گروه‌های مختلف مذهبی سعی در سانسوركردن آنها داشتند. بسیاری از خواننده‌های مسیحی این رمان‌ها را «شیطانی» می‌خواندند و حتی در پیتزبرگ نسخه‌هایی از آنها سوزانده شد.
ماجرای ممنوعیت هری پاتر در حد آمریكا محدود نماند و تدریس این مجموعه رمان همچنین در مدرسه‌های امارات متحده عربی تا مدت‌ها ممنوعیت داشت.

بدیهی است كه بچه‌ها به تخیل‌ كردن نیاز دارند، به‌خصوص در دنیایی كه رئالیسمش حتی بزرگ‌ترها را هم آزار می‌دهد. در این میان بدیهی است كه تخیل از هر مسیری نمی‌تواند به آنها كمك كند. رولینگ با هری‌ پاترش متهم است به این‌كه این مسیر را با روش‌های مبتنی بر جادوجنبل و طلسم و خرافه‌گرایی پیش برده است. این باور، موافق و مخالفانی جدی دارد. بالاخره كدام پیروز می‌شوند؟