سیلی محكم پارلمان بر صورت جانسون

سیلی محكم پارلمان بر صورت جانسون

نمایندگان مجلس عوام انگلستان عصر روز سه‌شنبه به صورت قاطع طرح خروج بدون توافق بوریس جانسون را رد كرده و به این وسیله او را در ابتدای كارش در مخمصه‌ای سخت گذاشتند. به گزارش ایسنا، اعضای این مجلس با ۳۲۸ رای در مقابل ۳۰۱ رای كنترل بحث درباره موضوع را از دست دولت خارج كردند. به موجب این مصوبه نخست‌وزیر می‌تواند طرح دیگری را برای تعویق برگزیت ارائه كند.
برگزیت یا همان طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سه سال پیش در یك همه‌پرسی عمومی در این كشور تصویب شد. پیش از این ترزا می،‌ نخست‌وزیر انگلستان در چهار مرحله تلاش كرد توافقی را برای خروج از اتحادیه اروپا تهیه كرده و به رای پارلمان بسپارد، اما او نیز در هرمرحله شكست خورد و در نهایت مجبور به استعفا شد. پس از او بوریس جانسون قدرت را در انگلستان به دست گرفت، اما او هم تا اینجا موفق به عبور از سد پارلمان نشده است. جانسون در واكنش به رای پارلمان گفت او طرح انتخابات زودهنگام را مطرح خواهد كرد. جرمی كوربین، رهبر حزب مخالف كارگر نیز گفت طرح مربوط به برگزیت باید پیش از برگزاری انتخابات تصویب شود. دولت بوریس جانسون حتی تهدید كرده بود هر نماینده‌ای را كه علیه دولت رأی بدهد، از حزب اخراج خواهد كرد. وی گفته بود اگر مخالفان - كه به ائتلاف شورشی معروف شده‌اند - در رأی‌گیری پیروز شوند، خواهان انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی می‌شود.
رای سه‌شنبه به نمایندگان امكان می‌دهد لایحه‌ای فراجناحی معرفی كنند كه نخست‌وزیر را وادار خواهد كرد خواستار تاخیر در برگزیت تا ۳۱ ژانویه شود، مگر آن‌كه نمایندگان یك توافق تازه را تصویب كنند یا تا روز ۱۹ اكتبر به خروجی بدون توافق رای دهند. بی‌بی‌سی می‌گوید دولت قصد دارد روز ۱۹ اكتبر انتخابات برگزار كند. این اتفاق دو روز پیش از اجلاس حساس سران اتحادیه اروپا در بروكسل خواهد بود. تحلیلگران می‌گویند پافشاری بوریس جانسون برای پیشبرد اهدافش در خارج كردن بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا وی را با خطر از دست دادن اكثریت پارلمانی و شكست در انتخابات زودهنگام احتمالی در آینده مواجه كرده است. به‌ویژه این كه وی در اقدامی غیرمتعارف ۲۱ نفر از اعضای حزب محافظه‌كار را از این حزب اخراج كرد. برخی از ناظران سیاسی معتقدند این امر می‌تواند به عنوان تغییر شكل در داخل خود حزب باشد.
در انگلیس چند نوع انتخابات وجود دارد: انتخابات سراسری انگلیس، انتخابات پارلمان‌ها و مجالس تفویضی، انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، انتخابات محلی، انتخابات شهرداری‌ها و انتخابات كمیسر پلیس و جنایی. پس از تصویب قانون «تثبیت دوره‌های پارلمانی» در ۲۰۱۱ برای انتخابات‌های سراسری، همه انتخابات‌ها پس از گذشت یك دوره ثابت برگزار می‌گردند. با این حال امكان برگزاری انتخابات زودهنگام و انتخابات پارلمان‌ها و مجالس تفویضی در وضعیت‌های خاص وجود دارد. براساس این قانون جانسون نمی‌تواند به تنهایی درباره این انتخابات تصمیم‌گیری كند. او نخست باید حمایت دو‌سوم قانونگذاران را در مجلس عوام كسب كند و این به معنای جلب حمایت حزب مخالف كارگر است.