آخرین تقلای «بـــی‌بـــی»

نتانیاهو در یک سفر تبلیغاتی و غیر منتظره از الخلیل و مسجد ابراهیمی بازدید کرد؛ این اتفاق موجی از اعتراضات را به‌دنبال داشت

آخرین تقلای «بـــی‌بـــی»

شكست‌های پی در پی بنیامین نتانیاهو در دو عرصه سیاسی و نظامی موجب شده تا او از هر فرصتی برای نجات خود بهره‌برداری كند. یكی از این فرصت‌ها سفرهای تبلیغاتی به منظور جلب اعتماد و كسب آرای بیشتر در انتخابات آینده است‌. درهمین راستا بود كه روز گذشته نتانیاهو اقدام به سفری تحریك‌آمیز به شهرك الخلیل و دیدار از حرم ابراهیمی كرد. هیچ نخست‌وزیری در اسرائیل تاكنون دست به چنین اقدامی نزده بود و حتی گفته می‌شود یهودیان اندكی به این منطقه می‌روند. رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته نتانیاهو را در این سفر همراهی كرد. فلسطینی‌ها اما خود را برای یك اعتراض گسترده و سراسری به این سفر تحریك آمیز آماده كرده بودند.

به گزارش تسنیم، نظامیان صهیونیست روز گذشته به صورت استثنایی منطقه حرم ابراهیمی و منطقه قدیمی شهر الخلیل در كرانه باختری را به یك پادگان نظامی بسته تبدیل كردند. به همین مناسبت گروه‌های مختلف فلسطینی از مردم خواسته بودند با برگزاری تظاهرات و اعتراض خشم و نفرت خود را نسبت به این اتفاق ابراز دارند. جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای این سفر را در راستای یهودی‌سازی فلسطین دانست و از دولت خودگردان خواست با تمام قوا در مقابل آن ایستادگی كند. به گزارش المیادین؛ در بیانیه حماس آمده بود «مقاومت در كرانه باختری و ملت قهرمان ما اجازه نخواهند داد شهرك‌نشینان یهودی برسرزمین ما در امنیت زندگی كنند.» همچنین جبهه دموكراتیك برای آزادی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای هدف نتانیاهو را «اقدامی تبلیغاتی» در جهت كسب آرای بیشتر در انتخابات آینده اسرائیل دانست. جنبش مجاهدین نیز در بیانیه‌ای گفت: «مقدسات ما بازیچه دست نتانیاهو برای برنده شدن در انتخابات شده است.» كمیته‌های مقاومت نیز «قدم گذاشتن این جنایتكار به حرم ابراهیمی و آلوده كردن آن را یك اقدام خطرناك و توهین به احساسات مسلمانان» توصیف كرد و از مردم فلسطین خواست با آن مقابله كنند.
هدف از سفر
رسانه‌های اسرائیلی پیش از سفر بنیامین نتانیاهو به الخلیل نوشتند: در پی فشارهای احزاب راستگرا و حامیان آنها پیش از برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی، نتانیاهو برای اولین بار به شهر الخلیل در جنوب كرانه باختری سفر خواهد كرد تا از مسجد ابراهیمی دیدن كند. مسجد ابراهیمی چهارمین مكان مقدس برای مسلمانان و دومین مكان مقدس برای یهودیان به شمار می‌رود. به گفته تاریخ‌نگاران، حضرت ابراهیم(ع) و همسرش «ساره» به همراه فرزندانش اسحاق و یعقوب در این مكان آرمیده‌اند.
وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای سفر نتانیاهو به الخلیل را استعمارگرانه، تحریك‌آمیز و نژادپرستانه توصیف و اعلام كرد: این سفر به بهانه حضور در مراسم رسمی نودمین سالگرد اتفاقات انقلاب البراق و گسترش روایت اشغالگران از آن ماجرا انجام می‌شود. این وزارتخانه در ادامه از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی مربوط و در راس آنها یونسكو خواست مسؤولیت‌های قانونی و اخلاقی خود را به‌عهده گرفته و اقدامات لازم برای جلوگیری از انجام این سفر را در پیش بگیرند و نتانیاهو و كابینه‌اش را مسؤول كامل و مستقیم پیامدهای این سفر بدانند.
یونس عمرو، پژوهشگر و كارشناس مسائل شهر الخلیل می‌گوید: مسائلی كه سفر نتانیاهو براساس آن ترتیب داده شد، همگی جعلی و دروغین هستند، حرم ابراهیمی یك موقعیت تاریخی صرفا اسلامی است كه در سال ۱۹۶۷ به اشغال درآمده و در پی كشتار حرم ابراهیمی تقسیم شد. این‌كه حالا بعد از سال‌ها نتانیاهو سالگرد انقلاب البراق را بهانه قرار داده و مدعی است در آن ماجرا یهودی‌ها در الخلیل هدف حملات فلسطینی‌ها قرار گرفتند، باطل و برخلاف واقعیات تاریخی است. این ادعا از اساس باطل است، طرفی كه در آن ماجرا دست به كشتار یهودی‌ها زد، انگلیس بود و اكنون نتانیاهو سعی دارد این برچسب را به دروغ به فلسطینی‌ها بچسباند.
جایگاه سیاسی نتانیاهو
نتایج یك نظرسنجی درباره انتخابات كنیست رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد ائتلاف بنیامین نتانیاهو قادر به پیروزی بر رقیب خود نیست. به گزارش مهر و به نقل از معا، بر پایه این نظرسنجی، حزب لیكود همچنان پیشتاز خواهد بود، اما با این حال بدون حزب «اسرائیل خانه ما» قادر به تشكیل ائتلاف نخواهد بود. این نظرسنجی نشان می‌دهد در صورتی كه انتخابات برگزار شود، حزب لیكود ۳۲ كرسی و ائتلاف آبی سفید ۳۱ كرسی را كسب خواهد كرد و این یعنی این‌كه نتانیاهو همچنان از كسب اكثریت كرسی‌ها (۶۱ كرسی) عاجز خواهد بود و در نهایت ائتلاف او بتواند ۵۶ كرسی را به دست بیاورد؛ به همین دلیل نتانیاهو یك بار دیگر مانند نوبت قبل احتیاج به همراهی برخی احزاب دست راستی برای كسب اكثریت پارلمان دارد. یكی از این احزاب مهم حزب اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن است كه قبلا هم با نتانیاهو متحد شده بود و بعد بر سر مسائل غزه با هم اختلاف پیدا كردند. ناظران می‌گویند درگیری‌های اخیر در مرزهای شمالی و شلیك موشك حزب‌ا... به سرزمین‌های اشغالی نیز نه تنها آبرویی برای نتانیاهو به دست نیاورد، بلكه تتمه آبروی سیاسی او را هم بر باد داد. شاید به همین دلیل باشد كه نتانیاهو با دست زدن به سفرهایی مانند الخلیل تلاش می‌كند نظر صهیونیست‌های افراطی را به خود جلب كند تا شاید موفقیتی در آینده داشته باشد.