گام سوم،  اما نه گام آخر

در آستانه برداشتن گام سوم توسط ایران، رئیس‌جمهور جزئیات گفت‌وگوهای برجامی ایران و فرانسه را تشریح کرد

گام سوم، اما نه گام آخر

همزمان با فرارسیدن ضرب‌الاجل ایران برای برداشتن گام سوم كاهش تعهدات هسته‌ای، مذاكرات ایران و فرانسه درباره برجام ادامه دارد.آن‌طور كه مقامات دولتی دیروز اعلام كرده‌اند محور اصلی این گفت‌وگوها درباره خرید نفت از ایران و برگرداندن پول آن به كشورمان است. طرفین هم می‌گویند روند گفت‌وگوها امیدواركننده است و موارد اختلافی بسیار كم شده است. البته اروپایی‌ها برای اجازه گرفتن از كاخ سفید در حال رایزنی هستند.

 روحانی: حرف هم را می‌فهمیم
رئیس‌جمهور با اشاره به گام سوم جمهوری اسلامی ایران در كاهش تعهدات برجامی در توصیف این گام گفت: ظاهر این گام سوم، خیلی تكان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است كه برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود.
حسن روحانی در جلسه دیروز هیات دولت افزود: با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می‌گیرد یعنی با صدور دستور گام سوم، سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.
رئیس‌جمهور با بیان این‌كه در عین حال دو ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: ضمن این‌كه گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می‌كنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاكره، منطق و توافق وجود دارد.
وی همچنین روند مذاكرات میان ایران و طرف‌های برجام را رو به جلو خواند و با بیان این‌كه به‌رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاكرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده‌ایم، تصریح كرد: مثلا اگر در 20 مساله اختلاف داشتیم، این اختلافات اكنون در سه مساله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم در این یكی دو روز به توافق نهایی برسیم و به همین دلیل گام سوم برداشته می‌شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی خود با رئیس‌جمهور فرانسه افزود: در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود اما الان كلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آنها می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آنها چه می‌خواهند و كاملا مفهوم است. در بسیاری از موارد به هم نزدیك شده‌ایم و در برخی موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده‌ایم.
روحانی از تعیین یك چارچوب چهار ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها خبر داد و گفت: آنها می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود آمریكا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌كنیم و بحث می‌كنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه كشور بود.
روحانی همچنین در بخشی از سخنان خود تندروهای درون آمریكا، رژیم نژادپرست صهیونیستی و برخی سران ارتجاع در منطقه را به عنوان سه گروهی نام برد كه نمی‌خواهند بین ایران و آمریكا رابطه‌ای عادلانه، صحیح و درست برقرار باشد.
وی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: تلاش شد تا توافق برجام به خوبی اجرایی و عملیاتی شود اما آمریكا از این توافق بی‌دلیل و حتی بی‌بهانه خارج شد كه البته غیرآمریكایی‌ها در این كار بیشتر موفق بودند.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: در درون آمریكا تندروهایی شامل صهیونیست‌ها، نئوكان‌ها و نژادپرست‌ها هستند كه خواهان رابطه‌ای صحیح میان ایران و آمریكا نیستند و هر وقت می‌خواهیم در این رابطه، جلو برویم یك جایی آن را به هم می‌زنند.
روحانی از رژیم نژادپرست صهیونیستی‌ و برخی مرتجعین منطقه نیز به عنوان دومین و سومین گروه‌های مخالف نام برد و گفت: آنها اگر بفهمند ممكن است یك روزی بین ایران و آمریكا رابطه عادلانه‌ای برقرار شود، می‌دانند مرگ دائمی آنهاست چرا كه اینها همانند كف روی آب هستند و نابود و محو می‌شوند.
رئیس‌جمهور افزود: هر وقت می‌خواهیم كاری انجام دهیم این سه گروه كه متاسفانه بر كاخ سفید هم مسلط شده‌اند، نمی‌گذارند. علت این‌كه آمریكا از برجام خارج شد، تسلط این سه گروه بر كاخ سفید است. آنها از برجام خارج شدند و مشكلاتی برای خود، ما و دنیا ایجاد كردند و البته ما گام‌هایمان را حساب شده، صحیح و استوار برداشتیم.
 جزئیات پیشنهاد فرانسه
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه كه در روزهای گذشته برای مذاكرات پایانی درباره پیشنهاد فرانسه به پاریس رفته بود درباره جزئیات پیشنهاد فرانسه توضیحات بیشتری ارائه كرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عراقچی در جمع خبرنگاران با بیان این‌كه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان درباره خطوط قرمز خود با كسی مذاكره نخواهد كرد‏، گفت: از نظر جمهوری اسلامی هیچ مذاكره مجددی درخصوص برجام صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: محور مذاكرات با فرانسه در خصوص نحوه تامین مطالبه جمهوری اسلامی درخصوص فروش نفت و نحوه تامین درآمد‌های حاصله است.
معاون وزیر خارجه تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان كه بار‌ها اعلام كرده است تنها در صورتی به اجرای كامل برجام برمی‌گردد كه قادر به فروش نفت خود و دسترسی به عواید ناشی از آن به صورت كاملا قابل استفاده و بدون هرگونه محدودیتی باشد و ابتكار فرانسه در همین راستاست.
عراقچی تاكید كرد: به دنبال تماس‌های تلفنی آقای مكرون رئیس‌جمهور فرانسه تاكید شد یا اروپا باید نفت ایران را خریداری كند یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، كه با درآمد‌های نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش‌فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد.
معاون وزیر خارجه اضافه كرد: میزان این خط اعتباری حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه یعنی تا پایان سال میلادی است. به این ترتیب در صورت حصول توافق ایران در چهار ماه آینده، ایران معادل صددرصد نفت خود را یا خواهد فروخت یا به صورت خط اعتباری دریافت و پیش‌فروش می‌كند.
 اختلاف درباره دستور كار گفت‌وگوهای آینده
عراقچی تصریح كرد: بعد از دریافت ۱۵ میلیارد دلار، جمهوری اسلامی آمادگی گفت‌وگو با كشور‌های ۱+۴ را دارد، اما واقعیت آن است كه هنوز درخصوص دستور كار این گفت‌وگو‌ها اختلاف‌نظر‌های جدی بین طرفین وجود دارد.
وی با اشاره به این‌كه گفت‌وگو‌ها درخصوص تعیین دستور كار هنوز ادامه داشته و به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در رابطه با خطوط قرمز خود با كسی مذاكره نخواهد كرد.
عراقچی گفت: از نظر جمهوری اسلامی هیچ مذاكره مجددی درخصوص برجام صورت نخواهد گرفت، اما اجرای مطلوب برجام می‌تواند موضوع گفت‌وگو‌ها باشد با توجه به این‌كه طرف مقابل كوتاهی‌های جدی در این زمینه داشته است. همچنین امنیت در تمامی آبراه‌های بین المللی می‌تواند موضوع گفت‌وگو باشد. جمهوری اسلامی ایران به شرط تامین امنیت و آزادی كشتی‌های خود در تمامی آبراه‌ها آمادگی دارد درخصوص امنیت و آزادی كشتیرانی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز وارد گفت‌وگو شود.
معاون وزیر خارجه گفت: از نظر جمهوری اسلامی صورت مساله كاملا روشن است. این‌كه اروپایی‌ها نفت ایران را می‌خرند یا پیش خرید می‌كنند، یا خط اعتباری می‌دهند، خودشان می‌دانند و آمریكا. از نظر ما بازگشت به اجرای كامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یك دوره چهار ماهه است و در غیر این صورت روند كاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم دیروز در حاشیه جلسه دولت گفت: سفر آقای عراقچی پیشرفت‌هایی در مجموع مذاكرات داشته است و با توجه به پیچیدگی‌ها و زمان‌بر بودن آن، قرار است هفته آینده نتیجه از طرف اروپایی‌ها به ما اطلاع داده شود.
وی افزود: ما به هیچ وجه در مذاكرات بحث موشكی نداریم، به هیچ وجه آنچه كه مربوط به توان نظامی و دفاعی ما هست نداریم، نه با فرانسه و نه با هیچ كشور دیگر نداریم و مذاكره نمی‌كنیم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاكید كرد: مذاكرات ما مشخصا در ارتباط با برجام و حقوقی كه در برجام به طور كلی وجود دارد، است.
واعظی همچنین گفت: هیاتی كه هم‌اكنون برای مذاكره با فرانسه رفته برای مشخص كردن ابهاماتی است از جمله این‌كه اگر ما نفتی را می‌فروشیم و اعتباری را امروز برای استفاده می‌گیریم از هر لحاظ برای اجرایی شدن آن اطمینان حاصل می‌كنیم.
وی افزود: مردم مطمئن باشند تا زمانی كه از طرف‌های اروپایی در قالب اجرای تعهدات‌شان اطمینان كسب نكنیم به قبل از ۱۸ اردیبهشت باز‌نخواهیم گشت.
 از 19 اختلاف، به 3 مورد رسیدیم
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم اظهار كرد: فرانسه نمایندگی اروپا را به عهده گرفته و وزیر اقتصاد آنها هم به آمریكا رفته تا توافق را بگیرد. اگر توافق شد و آنها اعلام كردند ما به توافق خود عمل می‌كنیم اما چشم‌اندازی نداریم كه تا روز جمعه اروپا توافق را بگیرد.
به گزارش ایسنا، وی تاكید كرد: به هر حال این سیاست اروپا است كه می‌خواهد هماهنگی كند و ما دخالتی در آن نداریم. ما منتظر اروپا هستیم. البته وعده خرید نفت محقق شده است و اكنون رفته‌اند تا مجوزش را بگیرند.
ربیعی در پاسخ به این كه آیا خط اعتباری محدودیتی برای خرید ایران ایجاد می‌كند گفت: حساب یا خط اعتباری تفاوتی ندارد. ما باید بتوانیم خرید خود را انجام دهیم و هر كالایی را هم كه می‌خواهیم و مورد نیاز ما است، تهیه كنیم. این پول باید در اختیار ما قرار گیرد تا با آن خرید كنیم.
وی خاطرنشان كرد: ‌دیدگاه‌های ما جلو رفته و از 19 مورد اختلاف به سه مورد رسیده است.