ابهام درباره موفقیت رایزنی‌های فرانسه با آمریکا

ابهام درباره موفقیت رایزنی‌های فرانسه با آمریکا


در روز پایانی از فرصت دوماهه ایران به اروپا، دیروز رایزنی‌های وزیر دارایی فرانسه با مقامات آمریکایی در واشنگتن انجام شد. به‌گفته یک منبع آگاه، وزیر دارایی فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی خود خواستار معافیت کشورهای چین، هند و ژاپن از اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران شده است.
برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در حساب رسمی خود در توییتر، بدون اشاره مستقیم به نام ایران دیدارش با وزیر خزانه‌داری آمریکا را مثبت ارزیابی کرد.
با این‌حال باشگاه خبرنگاران جوان دیروز به نقل از پرس‌تی‌وی اعلام کرد فرانسه در متقاعد کردن آمریکا برای اختصاص ۱۵ میلیارد یورو به خط اعتباری ایران ناکام ماند.
همزمان با این اخبار دیروز یک دیپلمات فرانسوی اعلام کرد در مذاکرات به ایرانی‌ها اعلام کردیم تا زمانی که قوانین مرتبط با اف.ای.تی.اف را تصویب و اجرایی نکنند مکانیسم مالی اروپا راه‌اندازی نخواهد شد.   
به گزارش رویترز این مقام فرانسوی اظهار کرد: ایجاد مکانیسم تجاری اروپایی (اینستکس) برای انتقال کالاهای بشردوستانه و مواد غذایی به ایران عملی نخواهد بود مگر این‌که شرکتی متناظر در ایران شکل گرفته و تهران استانداردهای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت کند.
وی افزود: در حال حاضر یک ساختار متناظر ایرانی در حال کار وجود ندارد. روزی که آنها شرایط ضروری FATF را امضا کردند درباره آن صحبت می‌کنیم و روزی که مطمئن شدیم اولین نقل‌وانتقال‌ها از طریق اینستکس تحت تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرد دوباره در مورد آن صحبت می‌کنیم.  
  دیروز همچنین اتحادیه اروپا از ایران خواست از برداشتن گام‌های بیشتر در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای‌، جدا خودداری کند.