مفسدان، نباید پشتوانه سیاسی و حزبی داشته باشند

مفسدان، نباید پشتوانه سیاسی و حزبی داشته باشند


بیانات رئیس قوه قضاییه در مورد برخورد با فسادهایی در درون دستگاه قضایی نشان‌دهنده این است كه در موضوع مبارزه با فساد، سلامت نهادهای نظارتی بسیار مهم است و اگر دستگاه‌ها ‌آلوده به فساد باشند، نمی‌توانند با فساد مقابله كنند.
اصل موضوع برخورد با فساد كه در قوه قضاییه آغاز شده اهمیت بسیاری دارد و نشان می‌دهد كه این اصل به درستی انجام شده است، به این ترتیب آغاز مبارزه با فساد از درون هر نهاد اقدام مباركی است كه می‌تواند در جلب اعتماد مردم به مبارزه با فساد موثر باشد. البته نكته‌ای كه در این میان مطرح می‌شود این است كه در این‌گونه موارد مردم بیش از آن‌كه این قبیل اخبار مربوط به مبارزه با فساد اعلام شود منتظر مشاهده آثار عملی مبارزه و اطلاع از آن هستند.
موضوع دیگر این كه همان‌طور كه رئیس قوه قضاییه بیان كرد، دفاع حزبی و قبیلگی از دوستان و همفكران، یكی دیگر از عوامل ایجاد فساد است. متاسفانه چنین مشكلاتی در كشور ما وجود دارد و ملاحظات سیاسی، جناحی و باندی بر ملاحظات عدل و انصاف می‌چربد. بسیاری از افراد و وابستگان به جناح‌ها به محض مشاهده فساد در طرف مقابل شاید درصدد بزرگنمایی آن باشند این در حالی است كه اگر یكی از مجموعه خودشان دچار فساد شوند تلاش می‌كنند آن را كتمان كرده و چندان به آن نمی‌پردازند و حتی گاهی در شرایطی از آن دفاع هم می‌كنند. چنین رویه‌ای از مشكلات اساسی است كه صراحتا برخلاف آموزه‌های قرآنی است و گاهی ممكن است امر مبارزه با فساد را با خلل مواجه كند.
چنین رویكردی باعث می‌شود افرادی كه درگیر فساد شده و به استناد این‌كه یك پشتوانه سیاسی و حزبی دارند چندان انجام فساد برایشان مهم نبوده و از مقابله با فساد نیز ترس و واهمه‌ای نداشته باشند. ایجاد چنین فضایی هم آنها را برای ارتكاب فساد گستاخ كرده و هم كار مبارزه بعد از ارتكاب فساد را دچار مشكل می‌كند. در همین راستا می‌بایست هر فردی احساس كند كه در رابطه با مبارزه با فساد هیچ حامی و پشتوانه‌ای ندارد كه در نتیجه آن افراد در امر ارتكاب رویه‌های فسادآلود دچار تردید شده و به آن مبادرت نخواهند ورزید.