آغاز تصویربرداری فصل جدید «نفوذ»

آغاز تصویربرداری فصل جدید «نفوذ»

اگر به‌خاطر داشته باشید دهه فجر سال گذشته سریالی با نام «نفوذ» روی آنتن شبكه یك رفت كه یكی از مهم‌ترین اتفاقات این برهه از تاریخ انقلاب، یعنی پیروزی دانشجویان مسلمان در ختم غائله گروهك تروریستی خلق تركمن در گنبدكاووس بودكه توسط عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب طراحی شده بود. حال قرار است فصل جدید این مجموعه نیز تولید شود كه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امروز این مجموعه كه شامل سكانس‌های عبوری است، در قطار راه آهن تهران كلید می‌خورد.
این فصل نیز در ده قسمت طراحی شده كه یلدا افشاری‌نیا، بازیگر نقش مهناز یكی از بازیگرانی است كه در این سكانس‌ها حضور دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تصویربرداری تا چهار پنج ماه به طول بینجامد. مضمون اصلی این فصل، سایت كبكان است.
 سایت كبكان چیست؟
سایت كبكان اوایل دهه ۱۳۵۰ توسط آمریكا و دو آژانس اطلاعاتی آن یعنی ناسا و سی آی ای بر بالای كوه ا... اكبر در شهرستان درگز تاسیس شد. سیستم‌های جاسوسی و شنود مستقر در پایگاه‌های كبكان و بهشهر، به قدری پیچیده و پیشرفته بودند كه استانفورد ترنر (رئیس وقت سیا) در توصیف آنها گفته بود این ایستگاه‌ها برای قرن ۲۱ ساخته شده‌اند! پایگاه كبكان مركز اصلی پایگاه‌های شنود مستقر در شمال ایران بوده است كه در آن دوران، قوی ترین رادار ساخت دست بشر در شمال ایران نصب شد. این رادارها، كار خود را از سال ۱۳۵۰ آغاز كرده و به نحوی استقرار یافته بودند كه تمام سطح جنوب شوروی را تحت پوشش خود قرار می‌دادند و برد آنها، به شعاع باورنكردنی ۵۰۰۰ كیلومتر بود!
 از كودتای نوژه تا آغاز جنگ تحمیلی
«نفوذ» در سه فاز پیش‌بینی شده است؛ فاز یك از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌كند كه روی آنتن رفت. فازهای بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا كودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی كه با حمایت آمریكا صورت گرفت، می‌پردازد و تولید فاز اول دو سال به طول می‌انجامد. تصاویر مربوط به فاز اول در تهران، فاز دوم در روستای قرق آباد، فاز ۳ در خجیر، فاز ۴ در گنبد و مشهد و همچنین فاز ۵ در تهران ضبط خواهد شد. سری دوم این سریال هم قرار است ساخته شود و در این سری داستان از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد.
امین اسكندریان(مهدی نقش اول سریال)، كیمیا اكرمی (محبوبه نقش اول زن)، احمد نجفی (پرویز)، حمید گودرزی(نفیسی)، رحیم نوروزی (سُرخو)، علیرام نورایی (بكتاش)، صالح میرزا آقایی(سرهنگ شریف زاده)، شهره لرستانی(مادر محبوبه)، زهرا سعیدی (مادربزرگ مهدی)، حجت‌الاسلام سیدمحسن هاشمی(استاد حوزه علمیه و نماینده امام خمینی)، جلیل فرجاد(دانشفر)، ماشاءا... شاه‌مرادی(حاج عرفان)، كاوه سماك‌باشی(سروان عباسی)، امیرمحمدزند(حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌قوچانی)، یلدا افشاری‌نیا (مهناز)، شیوا بلوچی(شهره)، نجوا صاحب‌الزمانی(ثریا)، فاطمه بیگی(ناهید)، محمدجواد جعفرپور(قاسم) و جلال فاطمی(سرهنگ دیویس) بازیگران ایرانی این سریال و فیلیپ ساتركین (مایكل مترینكو)، سامی بابو (چارلز جونز) از بازیگران خارجی این سریال هستند. صالح میرزاآقایی، حمید گودرزی نقش نفیسی، رحیم نوروزی صلح‌گو، جلیل فرجاد در نقش روحانی، علیرام نورائی، احمد نجفی نقش پرویز و... نقش‌هایی بازی می‌كنند كه اینها واقعی است.