پادشاه گیشه‌های پاییز!

نگاهی به فیلم‌های پرسروصدای 3 ماه پیش رو؛ فیلم هایی که قرار است پاییز سرد را داغ کنند

پادشاه گیشه‌های پاییز!

با فرارسیدن فصل پاییز سینما، مشخص شده كه وجه غالب فیلم‌های سینمایی در دو گونه اكشن و علمی ـ تخیلی است. شركت‌های فیلمسازی هالیوودی امیدوارند با كمك این دو نوع، فصل موفق و پرباری برای خودشان تدارك ببینند. حال باید دید واكنش تماشاگران سینما به این محصولات چگونه خواهد بود. بازگشایی مدارس و كوتاه شدن روزها دو عامل اصلی فاصله گیری تماشاگران از سالن‌های نمایش است و باید دید آیا فیلم‌های پرسروصدای پاییزی توان آن را دارند كه مردم عادی را داخل سالن‌های تاریك نمایش بكشانند یا نه. در بین فیلم‌هایی كه برای سه ماه پیش رو در نوبت اكران قرار گرفته‌اند، می‌توان نام‌های سرشناس و جنجالی را دید. از برد پیت و استالونه گرفته تا رامبو، جنگ ستارگان، ترمیناتور و ژوكر، صنعت سینما به نام‌ها و افرادی چشم امید دوخته كه همیشه مورد لطف و عنایت تماشاگران بوده‌اند. به همین دلیل، تحلیلگران اقتصادی سینما از حالا پیش‌بینی موفقیت بالای مالی برای تعداد زیادی از فیلم‌های آماده اكران می‌كنند. با این وجود، همچنان باید منتظر ماند و شاهد نوع واكنش تماشاگران به این فیلم‌ها بود. به قول یكی از مدیران ارشد یكی از شركت‌‌های بزرگ فیلمسازی، تماشاگران سینما اصلا قابل پیش‌بینی نیستند و ممكن است واكنشی نشان دهند كه باعث تعجب كل صنعت سینما شود.

به گزارش نشریه هالیوود ریپورتر، پاییز امسال حداقل ده فیلم سینمایی پرسروصدا راهی پرده سینماها می‌شود كه می‌تواند در جدول ده فیلم موفق و پرفروش سال قرار گیرد. این در حالی است كه با آغاز فصل پاییز، بازار اكران عمومی فیلم‌های اسكاری هم رونق می‌گیرد و از این فصل به عنوان فصل اسكاری سینما هم نام برده می‌شود. با توجه به نزدیك شدن زمان برگزاری مراسم سالانه اسكار، هر دو گروه شركت‌‌های بزرگ فیلمسازی و شركت‌های مستقل فیلمسازی فیلم‌های اسكاری خود را اكران عمومی می‌كنند. امید آنها این است كه با توجه به نزدیك بودن زمان برگزاری مراسم اسكار، این فیلم‌های اسكاری بتوانند مورد توجه اعضای آكادمی قرار گرفته و نامشان وارد فهرست نامزدهای اصلی رشته‌های مختلف اسكار قرار گیرد.
آغازگر فصل پاییز نمایش دو فیلم تازه سیلوستر استالونه و برد پیت بودند. استالونه یك بار دیگر با شخصیت معروف رامبو برگشته است. این درام اكشن كه در حال و هوای اولین قسمت آن ساخته شده، «رامبو: آخرین خون» نام دارد. این بار سرباز كهنه كار جنگ ویتنام كه در قسمت‌های قبلی به صورت یك ارتش تك‌نفره درآمده بود، در گوشه‌ای دنج به زندگی روستایی خود می‌پردازد، اما زمانی كه برادرزاده رامبو ربوده می‌شود، استالونه دوباره لباس رزم به تن می‌كند تا پوست از كله خلافكاران بكند. رباینده هم كسی نیست جز رئیس یك باند بزرگ كارتل مواد مخدر. شخصیت رامبو بعد از 11 سال دوری از پرده سینما، این بار برای آخرین بار به دیدار تماشاگران می‌آید. فیلم براد پیت
«آد استرا» یك درام علمی - تخیلی است و بازیگر را در مقام فضانوردی دارد كه راهی كهكشان می‌شود تا پدر گمشده‌اش را پیدا كند. طبیعی است كه در مسیر سفر اتفاقات پیش‌بینی نشده و عجیبی برای این فضانورد رخ می‌دهد. بقیه فیلم‌های مهم سرگرم‌كننده پاییزی به این قرار است:
لوسی در آسمان: این درام علمی - تخیلی برعكس فیلم پیت، فضانوردی را در راس ماجراهایش دارد كه از یك سفر فضایی به زمین برمی‌گردد. ناتالی پورتمن فضانورد داستان كه مدت‌ها در فضا بوده، در بازگشت به زمین مرز بین واقعیت و تخیل را گم می‌كند و به جست‌وجوی جایگاهش در زمین و بین مردم معمولی می‌گردد. لوسی در آسمان اولین ساخته سینمایی نوآ هاولی خالق مجموعه‌های پربیننده لژیون و فارگو است.
ژوكر: شاید نیازی به معرفی این درام پرتنش نباشد. با آن‌كه تاد فیلیپس درامی غیرمتعارف را كارگردانی كرده و شانس اسكاری زیادی در مراسم پیش روی اسكار دارد، اما پیش‌بینی فروش بسیار بالایی هم برای آن می‌شود. داستان فیلم درباره شخصیت شرور و معروف گوتام سینی ژوكر است. این بار این شخصیت داستان‌های كمیك‌استریپی، نقش محوری ماجراها را به عهده گرفته و یواكین فونیكس در قالب این مرد نیمه روانی و مالیخولیایی یك بازی بسیار جذاب ارائه كرده است. رابرت دنیرو هم در فیلم هست.
مرد  برج جوزا: یك آدمكش حرفه‌ای سن و سال دار، با مشابه جوان خودش رودررو می‌شود. این رویارویی او را به سمت شناخت بخش تاریك روحش می‌كشاند. نقش دوران جوانی و پیری این آدمكش را ویل اسمیت بازی كرده است. آنگ لی، كارگردان آسیایی‌تبار فیلم از آن به عنوان یك درام علمی - تخیلی روانكاوانه اسم می‌برد. گفته می‌شود فناوری به‌كار رفته در فیلم، یادآور انقلابی است كه قسمت اول «ماتریكس» دو دهه قبل به راه انداخت.
سیاه و آبی: بعد از آن‌كه یك پلیس بی‌دست و پا با جسد یك سوداگر مواد مخدر در دفترش دیده می‌شود، به‌صورت هدف افسران فاسدی در می‌آید كه احساس می‌كنند منافع بزرگ مالی‌شان را از دست داده‌اند. نائومی هریس نقش این افسر پلیس بخت‌برگشته را بازی می‌كند. همان‌طور كه از داستان فیلم پیداست، دئون تیلور كارگردانش یك كمدی سیاه خلق كرده است.
فرشتگان چارلی: یك نسخه احیاشده دیگر از داستان مجموعه موفق و زنانه تلویزیونی دهه 70 میلادی. این‌بار نسل تازه‌ای از فرشتگان چارلی (سه پلیسی كه برای افسر عالی‌رتبه اداره پلیس به نام چارلی كار می‌كنند) راهی یك ماموریت تازه بین‌المللی می‌شوند تا با عناصر خلافكار مقابله كنند. كریستین استوارت، نائومی اسكات و الا بالینسكا سه بازیگر نسخه جدید هستند. كارگردان فیلم هم یك خانم (الیزابت بنكس) است. گفته می‌شود حال و هوای فیلم تلفیقی از نسخه تلویزیونی و دو فیلم سینمایی است كه در سال‌های 2000 و 2003 ساخته شد.
جومانجی؛ سطح بعدی: قسمت دوم نسخه احیا شده جومانجی با بازی دواین جانسن در نقش اصلی. نوجوانانی كه در قسمت اول بر اثر بازی با یك جعبه جادویی تبدیل به آدم‌هایی بزرگسال شده و سر از یك جنگل ناشناخته درآوردند، این بار وارد یك ماجراجویی پیش‌بینی نشده تازه می‌شوند.
جنگ ستارگان؛ ظهور اسكای واكر: این فیلم اولین قسمت از یك سه‌گانه است، كه قرار است پایان بخش ماجراجویی‌های جنگ ستارگان روی پرده سینما باشد. از نام فیلم پیداست كه داستانش پیرامون شخصیت لوك اسكای واكر این ماجراجوی بین سیاره‌ای است. از فیلم به عنوان مهم‌ترین رویداد فصل پاییزی سینما اسم برده می‌شود.