جهانگردی  در لابه‌لای كتاب‌ها

جهانگردی در لابه‌لای كتاب‌ها


 این روزها دیگر تقریبا همه منصور ضابطیان را به سفرنامه‌هایش می‌شناسند؛ سفرنامه‌هایی كه آن‌قدر روان و شیرین است كه هركسی را به فكر تجربه گشت‌وگذار در آن كشورها بیندازد. تعداد چاپ‌های مجدد كتاب‌های او نشان می‌دهد خواندن ماجراهایی كه در سفر به كشورهای مختلف دنیا برایش اتفاق افتاده برای مردم جالب است. این‌كه آنجا چه خبر است، مردم چه ‌شكلی‌اند، چه رفتاری دارند، وضع مالی‌شان چطور است و چقدر خوشبخت هستند، اصلا مردم در جایی غیر از ایران چطور زندگی می‌كنند...  موضوعاتی كه اتفاقا منصور ضابطیان با جزئیات درباره‌اش حرف می‌زند و برای خوانندگان كتابش به زیبایی تعریف می‌كند. به مناسبت روز جهانگردی، مروری بر همه سفرنامه‌های او داشتیم.
مارك‌وپلو: اولین تجربه سفرنامه‌نویسی منصور ضابطیان در كتاب مارك‌و پلو است. او در این كتاب از خاطراتش در مواجهه با اتفاقات متفاوت در كشورهای فرانسه، اسپانیا، لبنان، هندوستان، ایتالیا و اتریش، ارمنستان، كره جنوبی و آمریكا گفته است؛ كشورهایی كه حتما هركدام دنیایی از ماجرا به دنبال داشته‌اند، اما روایت‌های كوتاهی از آنها در این كتاب نوشته شده است.
مارك‌دوپلو: مارك‌وپلو آن‌قدر مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت كه ضابطیان را به فكر نگارش خاطراتش از دیگر كشورهایی كه به آن سفر كرده بود و در مارك‌وپلو به آن نپرداخته بود انداخت. كشورهایی مثل كنیا، بلژیك، چك، هلند، آلمان، پرتغال، یونان، عراق و برزیل كه به اندازه خاطرات كتاب اول خواندنی هستند.
برگ اضافی: این كتاب تكمیل‌كننده دو كتاب قبلی او است؛ چیزی شبیه مرور خاطرات كوتاه از همه كشورهایی كه در دو كتاب قبلی درباره‌اش خوانده بودید. در واقع منصور ضابطیان در برگ‌اضافی درباره كشور جدیدی حرف نزده، اما خاطرات شیرین و به‌جامانده از كتاب‌های قبلی را برای خوانندگان تعریف‌می‌كند.
سباستین: سباستین روند سفرنامه‌نویسی به شكل سه كتاب قبلی را شكست؛ این‌طور كه این كتاب به طور اختصاصی به مجموع خاطرات سفر ضابطیان به كشور كوبا می‌پردازد. این‌كه چرا اسم كتاب سباستین است و چه ارتباطی به كوبا دارد هم بهتر است خودتان بخوانید؛ چون اگر قصد خواندنش را داشته باشید و علت نامگذاری‌اش را بدانید، دیگر مزه‌اش از بین می‌رود.
چای‌نعنا: دومین كتابی كه ضابطیان به‌طور اختصاصی درباره یك كشور نوشت، چای نعنا و سفرنامه كشور مراكش است. اگر شما هم با شنیدن نام مراكش یاد فیلم كازابلانكا و همفری بوگارت افتاده‌اید، خواندن چای‌نعنا را از دست ندهید.
موآ: تازه‌ترین و آخرین سفرنامه منصور ضابطیان و خاطرات سفرش به كشور ویتنام است. به نظر می‌رسد استقبال از موآ در مراسم رونمایی‌اش آن‌قدری بود كه ضابطیان به فكر نوشتن سفرنامه‌ها و كتاب‌های بعدی‌اش باشد.