گام مجلس در مسیر شفافیت

رای نمایندگان به یك فوریت طرح «شفافیت رای نظام تقنینی»

گام مجلس در مسیر شفافیت

نمایندگان مجلس كه در هفته‌های قبل به یك فوریت طرح شفافیت آرای خود رای نداده بودند؛ حالا در طرح جدید به شرط شفافیت آرای تمام نهادهای تصمیم‌گیر، حاضر شدند نخستین گام را در روشن شدن آرای خود بردارند.
به گزارش فارس، در جلسه علنی دیروز مجلس، یك فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی با ۱۶۸ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.
براساس ماده واحده این طرح تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانونگذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده كه صلاحیت سیاستگذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاكرات در درگاه اینترنتی خود هستند. این طرح بعد از آن از سوی جمعی از نمایندگان مجلس طراحی شد كه رای مخالف به فوریت «طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس» با واكنش‌های بسیاری از سوی مردم و ناظران سیاسی و اجتماعی مواجه شد.
 استدلال طراحان چه بود؟
محمدعلی وكیلی، عضوهیات رئیسه مجلس به عنوان یكی از طراحان در جلسه علنی دیروز، شفافیت را یك مطالبه ملی و روی دیگر سكه پاسخگویی دانست و گفت: امروز بیشترین شفافیت را در مجلس شاهدیم، مذاكرات مجلس به غیر از موارد خاص از طریق رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد. نمایندگان در مجلس بخشی از حاكمیت هستند كه به نمایندگی از مردم ایفای نقش می‌كنند.
وی ادامه داد: با توجه به مطالبه شفافیت طرحی را تعیین كردیم تا تمامی نهادها كه به شكلی تصمیمات آنها در سرنوشت مردم تاثیرگذار است یا مسوولیت قانونگذاری دارد آرای آنها شفاف شود.
از شفافیتی كه رد شد تا شفافیتی كه تصویب شد
رای مثبت نمایندگان مجلس به یك فوریت طرح جدید شفافیت آرا در حالی رقم خورد كه 17 شهریور یك فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان نتوانست اكثریت اهالی خانه ملت را با خود همراه كند.
در واقع كمتر از یك ماه پیش نمایندگان مجلس با فوریت طرحی مخالفت كرده بودند كه دست آنها را در دادن رای مخفی می‌بست. آن طرح در حالی فقط ۵۹ رای موافق را در مجلس با خود همراه كرد كه حمایت ۲۰۷ نفر از نمایندگان را به همراه داشت.
وكیلی كه دیروز به‌عنوان طراح در مجلس سخنرانی كرد؛ پیش از این درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان گفته بود: این كه تمام این الزامات را رها كنیم و حوزه شفافیت را به رای نمایندگان انحصار كنیم حتما مشكوك می‌شود و حتما نسبت به بانیان و شعاردهندگان شك وجود دارد؛ جامعه فكر می‌كند كه بناست با این تنزل دادن حوزه شفافیت فقط برای رای نمایندگان چه اتفاقی بیفتد و چه مچ‌گیری رخ بدهد؟
همراهی اصولگرایان با طرح
به‌‌رغم آن‌كه مطرح می‌شد طرح جدید، ابتكار عمل فراكسیون امید برای شفافیت آراست اما علیرضا محجوب، نماینده تهران و عضو ایران فراكسیون به عنوان مخالف فوریت این طرح سخنرانی كرد و گفت: این طرح به مجلس فعلی نمی‌رسد و لذا اولویت این مجلس نیست و باید بگذاریم در مجلس آینده از ابتدا رویه‌ها اصلاح شود.
وی ادامه داد: كشور مسائل اساسی‌تری دارد و ما باید در فرصت باقیمانده به آنها برسیم و تعیین تكلیف 14 میلیارد دلار پیش‌بینی شده برای كالاهای اساسی یكی از این مسائل است كه باید به آن توجه كنیم.
از سوی دیگر، احد آزادی‌خواه، عضو فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس كه به عنوان موافق درخواست یك فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی سخن می‌گفت، اظهار كرد: اتفاقی كه در دهه محرم توسط یكی از خطبا در مورد عدم رأی مجلس به شفافیت آرا افتاد، از نظر من اقدامی بجا بود
چرا كه ما نباید حفاظ شیشه‌ای برای خود ایجاد كنیم.
وی افزود: این حق مردم است كه بدانند ما چگونه رأی می‌دهیم، البته من به ادبیات و شیوه بیان این سخنران كاری ندارم، اما باید توجه كنیم كه به وسیله مردم هویت پیدا كردیم و ما وكیل آنها هستیم و این حداقل حق مردم است كه بدانند وكلای آنها به كدام موضوع چه رأیی می‌دهند.
عضو فراكسیون ولایی مجلس تاكید كرد: اگر ما به جای وكیل ملت بودن، وكیل دولت باشیم، خیانت است و این حق مردم است كه از ما انتقاد كنند.