نیاز حیاتی به زیرنویس

نیاز حیاتی به زیرنویس


 پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های ویدئویی و اینترنت برای افراد ناشنوا بسیار ارزشمند است. فناوری، ناشنوایان را توانمند می‌كند و  به آنها اجازه می‌دهد بتوانند با زیرنویس یا استفاده از زبان اشاره ارتباط برقرار كنند و اطلاعات خود را افزایش دهند. به همین دلیل، بسیاری از مردم از ویدئوهای آنلاین استفاده می‌كنند تا خودشان را بیان و با مخاطبان ارتباط گسترده‌تری برقرار كنند. تماشای تلویزیون و لذت بردن از موسیقی، بخش بزرگی از رشد ناشنوایان است و به آنها كمك می‎كند تا مهارت‌های اجتماعی و زبان فارسی خود را تقویت كنند. به‌یك فیلم تلویزیونی زیرنویس شده، می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برای ناشنوایان باشد.
ناشنوایان در خواندن و نوشتن ضعیف هستند و زیرنویس باعث می‏شود تا خواندن و نوشتن آنها تقویت شود. تعداد كمی از افراد و شركت‌ها حاضرند، فیلمی را برای ناشنوایان زیرنویس كنند. ما ناشنوایان درست نمی‎توانیم صحبت كنیم، ولی می‌توانیم ببینیم و بنویسیم؛ بنابراین زیرنویس، یك گزینه مهم در جهت رشد و پیشرفت و ارتباط برقرار كردن ناشنوایان است. نیاز ناشنوایان به زیرنویس را نمی‎توان نادیده گرفت. این مهم اما در ایران تقریبا وجود ندارد. در ایران رسانه‎ای كه فیلم‌ها را با زیرنویس ارائه کند، عملا وجود ندارد. اینها همه در حالی است كه در كشورهای اروپایی دسترسی كامل به زیرنویس برای ناشنوایان فراهم شده است. در قانون اساسی كشور نیز بر لزوم دسترسی به فناوری برای معلولان تاكید شده است.
در ماده 21 قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است:‌ «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مكلف است حداقل پنج ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان در زمان‏های مناسب به برنامه‌های سازمان و تشكل‏های مردم‌نهاد حامی افراد دارای معلولیت به منظور آشنایی مردم با حقوق، توانمندی‏ها و مشكلات این افراد اختصاص دهد و نسبت به زیرنویسی فیلم‌ها و برنامه‌‏های شبكه‌‏های مختلف سیما، استفاده از رابط ناشنوایان و نیز پخش توصیف شنیداری فیلم‌ها برای افراد نابینا (براساس ضوابط فنی و متناسب با امكانات) اقدام کند.» ما عضویی از جامعه هستیم و حق داریم با تماشای یك فیلم بخندیم، گریه كنیم، درس بگیریم و لذت ببریم. زیرنویس یكی از سرگرمی‌های مهم برای ناشنوایان است.  بسیاری از ناشنوایان توانایی تدوین، فیلم ساختن، ترجمه و حتی ساخت موسیقی را دارند و می‎توان از ظرفیت‏های آنان استفاده كرد. آنها می‎توانند برنامه‏های مذهبی، آشپزی و حتی فیلم و سریال بسازند، می‏توانند مصاحبه كنند و كارهای هنری انجام دهند. مراكز سیما می‎توانند از استعدادهای ناشنوایان كمك بگیرند. ما می‎توانیم، زیرنویس فیلم‌ها را تولید كنیم؛ فقط باید به ما اعتماد شود.