كشف عمارت دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد

كشف عمارت دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد


تپه خاتونلر با وسعتی در حدود 4400 مترمربع در مركز روستای مهردشت شهرستان ملارد در فاصله 60 كیلومتری جنوب غربی تهران واقع‌شده كه اطراف آن را خیابان و منازل مسكونی در برگرفته است.
با توجه به موقعیت قرارگیری این تپه در مركز روستا، این مكان هم‌اكنون تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی شده كه این وضعیت موجبات نارضایتی اهالی روستا را به وجود آورده و بخش‌های زیادی از این تپه توسط لودر به‌منظور ساخت‌وسازها و احداث خیابان از بین رفته است.
اما بتازگی كاوش تپه خاتونلر، به كشف بقایای معماری باارزشی از یك بنای بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی منجر شده است.
محمدرضا نعمتی، سرپرست هیات كاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت كه این خبر را رسانه‌ای كرده، می‌گوید: برنامه ساماندهی و كاوش اضطراری تپه خاتونلر باهدف مشخص‌كردن وضعیت تپه ازنظر آثار و بقایای معماری، ارائه طرح حفاظتی و مرمتی یافته‌های معماری براساس وضعیت موجود تپه و قرارگیری آن در بافت روستا و درنهایت ارائه ضوابط طرح ساماندهی تپه انجام شده.
سرپرست هیات كاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت بابیان این‌كه در این مدت دو كارگاه مورد كاوش قرار گرفت، می‌افزاید: در كارگاه شماره یك، در دو طرف یك راهروی باریك، اتاق‌هایی مربع و مستطیل‌شكل به‌دست آمد. در كارگاه شماره2 نیز كه در بلندترین نقطه از تپه قرار دارد، بقایای معماری باارزشی از یك بنای بزرگ به دست آمد كه ورودی آن از سمت غرب بوده و توسط یك راهرو و اتاق‌های كوچك و بزرگ باهم در ارتباطند.