بوی مولوی از خوی به مشام می‌رسد

آرامگاه شمس تبریزی در آذربایجان غربی بازسازی و به مجموعه‌ای فرهنگی تاریخی تبدیل خواهد شد

بوی مولوی از خوی به مشام می‌رسد

امروز روز مولوی است؛ روز بزرگداشتش؛ شاعر و عارفی كه بسیاری از ما ایرانیان دل در گرو اشعارش، منش و سلوك و رفتار عاشقانه و عارفانه‌اش داریم؛ شاعری كه اثر و رد پایش را در هر كجا از این كره خاكی می‌توان یافت؛ از بلخ خراسان بزرگ گرفته تا قونیه در تركیه و خوی در آذربایجان غربی.
بلخ‌ زادگاه مولاناست، دیار كهنی كه روزگاری بخشی از ایران و از مهم‌ترین شهرهای خراسان بزرگ بود و اكنون در خاك افغانستان و یكی از شهرهای ولایت بلخ به شمار می‌رود كه اگر امروز همچنان بخشی از خاك كشورمان بود، شاید در زمره یكی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری ایران به شمار می‌رفت. در بلخ افغانستان اما امروز خبری از آبادی و آبادانی نیست و زادگاه مولانا هم مخروبه‌ای بیش نیست، هرچند رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر تركیه در مراسم بزرگداشت هفتصد‌و‌سی‌و‌چهارمین سالمرگ مولانا جلال‌الدین بلخی اعلام كرد كه دولتش زادگاه مولانا را بازسازی خواهد كرد. شهر دیگری كه افتخار هم‌آغوشی با مولانا را دارد، قونیه، محل فوت و آرامگاه اوست كه البته امروز یكی از قطب‌های
گردشگری جهان است.
و اما سومین خاكی كه نامش با نام مولانا گره خورده و اتفاقا در خاك ایران است و تنها جایی است كه می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری و توجه گردشگران داخلی و خارجی را به آن جلب كرد، مدفن شمس تبریزی، مولا و مراد و استاد مولوی در شهرستان خوی آذربایجان غربی است؛ كسی كه دل و جان و روح مولوی را ربود و او را مریدی عاشق و واله و خانه به دوش كرد.
دست ما شاید امروز از بلخ و قونیه كوتاه باشد، اما از خوی نه؛ از خاكی كه بوی مولانای خودمان را می‌دهد؛ این بوی خوش خوشبختانه به مشام مسؤولان كشورمان هم رسیده و یكی دو سالی است درصدد ساخت بارگاه شمس تبریزی و مجموعه تاریخی فرهنگی در جوار آرامگاه وی افتاده‌اند. اولین بار حدود یك‌سال پیش یعنی 26 آبان 97 بود كه جلیل جباری، مدیركل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی از كلنگ‌زنی عملیات اجرایی ساخت بارگاه شمس تبریزی همزمان با سفر رئیس‌جمهور به این استان خبر داد.
كلنگ‌زنی بارگاه و مجموعه فرهنگی شمس تبریزی اما دو روز بعد یعنی 28 آبان با حضور جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور و مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، طالبیان، معاون میراث فرهنگی و وزیر كشور محقق شد و محمد‌حسن طالبیان در حاشیه این كلنگ‌زنی، از اختصاص حدود ۲۰میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور به خوی برای ساخت مجموعه شمس تبریزی خبر داد و گفت بارگاه بسیار باشكوهی برای شمس ساخته خواهد شد، نظیر بناهایی كه برای حافظ و سعدی احداث شده است.
وجود مقبره شمس در خوی در سال ۸۶ و همزمان با برگزاری كنگره بین‌المللی شمس تبریزی به اثبات رسید. حالا هم قرار است مناره و بارگاهی برای مدفن شمس و هم مجموعه‌ای فرهنگی تفریحی در كنار آن ساخته شود و معاون میراث فرهنگی كشور گفته اجرای این طرح با كاوش‌های باستانی همراه است كه در صورت پیدا شدن آثار باستانی به موزه منتقل خواهند شد.
طراح طرح مجموعه فرهنگی شمس، دكتر اردلان، از طراحان نامی كشور است كه گفته می‌شود طرح مقبره شمس را با دقت و ظرافت بالا طراحی كرده است.
البته برای اجرای چنین طرحی باید بخشی از پلاك‌های پیرامون طرح آزادسازی شود كه این كار برای بخشی از پلاك‌ها صورت گرفته است.
جباری، معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفته این مجموعه تاریخی فرهنگی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان و در فضایی به مساحت 2000 متر مربع زیربنا و 7000 مترمربع محوطه سازی احداث خواهد شد. زمانی كه برای اجرای این طرح تخمین زده شده بود، سه سال است یعنی آبان سال 1400 البته درصورتی كه اعتبارات وعده داده شده به موقع تخصیص داده شود.
حالا یك سال از كلنگ‌زنی مجموعه شمس تبریزی گذشته و جباری، مدیركل میراث می‌گوید عملیات احداث مجموعه  با توجه به اعتبارات تخصیص یافته از روند مطلوبی برخوردار است. به گفته وی، تاكنون برای این طرح 3000 میلیون ریال از منابع استانی و 6000 میلیون ریال از منابع ملی در سال 97 تخصیص یافته است، همچنین با حمایت ویژه سازمان میراث فرهنگی از اعتبارات ملی
سال 98 نیز مبلغ ده میلیارد ریال به این طرح فاخر اختصاص یافته است.