قمار اردوغان در خاك سوریه

تركیه علاوه بر تجهیزات نظامی، 8000 نیروی شورشی به سوریه اعزام كرد

قمار اردوغان در خاك سوریه

رجب طیب اردوغان پس از نا امیدی از همراهی دونالد ترامپ، تصمیم گرفت به صورت انفرادی خود را درگیر بحران جدیدی در خاك سوریه كرده و به اصطلاح منطقه‌ای امن را در شرق فرات ایجاد کند. اردوغان كه برای فرار از بحران‌های داخلی ناگزیر به اتخاذ چنین تصمیمی بود روز گذشته بخشی از نیروهایش را وارد خاك سوریه كرد. در این میان خبرهایی هست كه هم ورود نیروهای تركیه به سوریه و هم خروج نیروهای آمریكایی از این كشور را مورد تردید قرار می‌دهند. كارشناسان نیز به تركیه هشدار می‌دهند نه تنها در این عملیات سودی به دست نخواهد آورد، بلكه حتی ممكن است این اقدام در اصل دامی از سوی آمریكا برای غرق كردن اردوغان باشد.

رسانه‌های رسمی سوریه و نیز خبرگزاری‌های دیگر اعلام كردند، نیروهای تركیه حمله‌ای به مواضع شبه‌نظامیان كرد در حومه استان حسكه در شمال شرق این كشور داشته‌اند. شبكه الاخباریه سوریه نیز از حمله هوایی تركیه به تل طویل در المالكیه در حومه استان حسكه در شمال شرقی سوریه خبر داد. شبكه خبری اسپوتنیك روسیه نیز گزارش داد، جنگنده‌های تركیه حمله‌ای به مقر نیروهای كرد در تل طویل داشتند و خسارات مالی و تلفات جانی نیز در بین نیروهای سوریه دموكراتیك برجای گذاشتند. درهمین حال وزارت دفاع تركیه از تكمیل آمادگی‌های خود برای اجرای عملیات نظامی علیه افراد مسلح كرد در شمال شرق سوریه خبر داد و گفت تجهیزات جدیدی را به مرزها فرستاده است. به گفته خبرگزاری آناتولی، این تجهیزات شامل ده كامیون حامل تانك است كه از اطراف شهرك یایلاداغی در استان هاتای در جوار مرزهای سوریه راهی استان‌های جنوب و جنوب شرقی تركیه شده‌اند. پیشتر نیز كاروانی نظامی متشكل از ۸۰ خودروی زرهی وارد دو شهر قرق خان و خاصه در استان هاتای شده بودند. همزمان یك منبع عربی نیز از ورود نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه از تركیه به سوریه خبر داد و گفت حدود ۸۰۰۰ شبه نظامی از نیروهای مخالف مسلح سوری به اضافه نیروهای ارتش تركیه با ساز و برگ جنگی وارد خاك سوریه شدند. برخی منابع روسی نیز گفتند یگان‌هایی از ارتش تركیه عصر دوشنبه عازم شهر منبج در حومه شرقی حلب شدند.
واكنش سوریه و كردها
فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به عملیات قریب‌الوقوع تركیه در خاك این كشور، گفت: دیگران نباید خود را در مهلكه گرفتار كنند، چراكه ما برای دفاع از وجب به وجب از خاك خود آماده ایم. المقداد تصریح كرد: دمشق از خاك خود دفاع خواهد كرد و اجازه نخواهد داد اشغالگران آن را تحت سیطره خود درآورند. این مقام سوری همچنین به پشت پا زدن ایالات متحده آمریكا به كردها اشاره كرد و گفت: هرآن‌كه خود را به قیمتی ارزان بفروشد، توسط تاریخ كنار گذاشته خواهد شد. ما پیشتر هشدار داده بودیم كه تكیه كنندگان بر بیگانگان، كنار گذاشته می‌شوند. المقداد همچنین درخصوص آمریكا گفت: آمریكا در حال حاضر در تمام دنیا شكست خورده و طرح‌های آنچه در خلیج فارس و چه در آفریقا و آسیا با شكست مواجه شده است.
از سوی دیگر روز گذشته ده‌ها نفر از كردهای سوریه در اعتراض به اقدامات تركیه برای حمله نظامی به شرق فرات، تجمع اعتراضی برپا كردند. گروه‌های كرد سوری روزهای گذشته نیز گفته بودند تا پای جان با حضور نیروهای تركیه در خاك سوریه مقابله خواهند كرد. تصمیم جدید اردوغان واكنش‌های متفاوت و متناقضی را در خود تركیه هم به همراه داشته است. به گزارش تسنیم، یكی از ستون‌نویس‌های روزنامه‌های تركیه در این باره نوشت: بارها گفته‌ام و نوشته‌ام، باز هم تكرار می‌كنم: صلح از جنگ دشوارتر است، اما باز هم باید به‌سوی صلح شتافت. صلح، نه در لوله تفنگ است و نه در میدان جنگ. صلح را باید پشت میز مذاكره جست‌وجو كرد. تركیه باید به كشوری تبدیل شود كه برای گریز از جنگ و درگیری، به‌طور مداوم در جست‌وجوی مذاكره و حقوق باشد و به گفت‌وگو پناه ببرد.لازم است كه تركیه پیش از هر اقدامی با كردهای خود به تفاهم برسد و سپس با كردهای منطقه نیز گفت‌وگو و ارتباطی مؤثر و انسانی برقرار كند.
این درحالی است كه برخی رسانه‌ها از رویكرد جدید كردهای سوریه نسبت به دولت دمشق سخن می‌گویند. این منابع می‌افزایند بعد از ضربه‌ای كه كردهای سوری از آمریكا دریافت كردند آنها چاره‌ای جز نزدیك شدن به دولت بشار اسد ندارند. یك كارشناس نظامی هم به بی بی سی گفت انتظار می‌رود به دنبال ضربه‌ای كه دونالد ترامپ به كردهای سوریه زد آنها به روسیه متوسل شوند و از این كشور بخواهند بین آنها و مقامات دولت سوریه
پادر میانی كند. این تحول به گفته آنها در نهایت به نفع دولت بشار اسد تمام خواهد شد.
بازی ترامپ و اردوغان
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه روز دوشنبه اعلام كرد كشورش عزم خود را برای عملیات نظامی در شمال شرق سوریه جهت پاكسازی منطقه از وجود یگان‌های مدافع خلق كرد كه آنكارا آنها را شاخه تروریستی از حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) می‌داند، جزم كرده است. وی پیش از آن به صورت تلفنی با دونالد ترامپ همتای آمریكایی خود گفتگو كرده بود. روزنامه انگلیسی میدل ایست آی فحوای مكالمه تلفنی رؤسای جمهوری تركیه و آمریكا را روز گذشته فاش كرد و نوشت: اردوغان خطاب به ترامپ گفته: یا با تركیه در عملیاتش همكاری كنید یا راه را باز كنید. بعد از این تماس تلفنی واشنگتن در اقدامی غیرمنتظره اعلام كرد از عملیات تركیه نه مشاركت می‌كند و نه حمایت می‌كند. اردوغان چندین دلیل را طی این تماس برای ترامپ مطرح كرد از جمله آنها اقدامات آمریكاست كه با دستورالعمل‌های كاخ سفید تناقض دارد و دلیل دیگر تداوم تجهیز یگان‌های مدافع خلق كرد به محموله‌های تسلیحاتی است.
با این حال روز گذشته یك مقام آمریكایی گفت تركیه هنوز عملیاتی در شمال سوریه انجام نداده است. تركیه مدتها بود در حال رایزنی با آمریكا برای ایجاد یك منطقه امن در شمال سوریه بود. آمریكایی‌ها هرچند دراین باره قول‌هایی به تركیه داده بودند اما در نهایت از همراهی با تركیه برای ایجاد چنین منطقه‌ای منصرف شدند. به همین دلیل برخی از تحلیل گران ازجمله عبدالباری عطوان در روزنامه رای الیوم نوشت احتمال دارد آمریكا به این وسیله خواسته باشد تركیه را درگیر یك بحران جدید كند. به نوشته او «ترامپ با تصمیم غیرمنتظره خود برای خارج كردن نیروهای آمریكایی از شمال سوریه هدیه‌ای مسموم و خطرناك به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور تركیه داده و ارتش این كشور را وارد دام خطرناكی كرده كه خروج از آن دشوار خواهد بود، همان‌طور كه عربستان در باتلاق یمن و آمریكا در افغانستان و عراق افتاده است.» برخی دیگر از كارشناسان نیز می‌گوید قماری را كه رجب طیب اردوغان در خاك سوریه شروع كرده است ممكن است ضربه سنگینی بر آینده سیاسی او زده و آسیب‌های جبران ناپذیری را بر او وارد كند.