کشیدن 70 دندان در روز

کشیدن 70 دندان در روز


  پزشكان استان مازندران، در روستای سیاه خاك شهرستان میرجاوه مستقر شده‌اند. دو كاروان بزرگ، در حیاط روستا پارك شده است. كاروانی كه چند واحد دندانپزشكی در آن قرار دارد و بیماران به نوبت روی صندلی‌های دندانپزشكی می‌نشینند و دندان‌هایشان را ویزیت می‌كنند.
 بعد از ویزیت، مشخص می‌شود دندان‌ها كشیده ‌شوند یا این كه پروسه عصب‌كشی و پر كردن انجام می‌شود. همه چیز با نظم خاصی انجام می‌شود. تعداد كشیدن دندان‌ها اما خیلی زیاد است. آمار حتی به كشیدن 70 دندان در روز هم می‌رسد.  جواد روشن، دندانپزشك به ما می‌گوید: «دندان‌های اطفال، نیاز به پیشگیری دارد و اغلب آنها با مشكل عمده‌ای روبه‌رو نیستند.» شرایط در دندانپزشكی بزرگسالان اما متفاوت است.  از آنجا كه هزینه‌های دندانپزشكی بالاست، اغلب ساكنان هم ترجیح می‌دهند هزینه‌ها را صرف مصارف دیگری كنند. روشن می‌گوید كه حتی برخی از اهالی این منطقه نمی‌دانستند كه دندان خراب را می‌شود درست كرد و دیدن این تجهیزات برای آنها خیلی عجیب بود. به خاطر همین است كه بسیاری از دندان‌ها، حتی دندان‌هایی كه قابلیت درست شدن هم داشتند، به راحتی كشیده شده‌اند.  روشن تعریف می‌كند:‌ «من با زن 38 ساله‌ای مواجه شدم كه نیمی از دندان‌هایش را كشیده بود و بعد از این كه متوجه شد كه می‌تواند دندان‌هایش را درست كند، از خوشحالی گریه می‌كرد.»  روشن، سال دومی است كه در منطقه حاضر شده و توضیح می‌دهد كه برای كاهش از دست دادن دندان‌های اهالی، تنها راه، كنترل بهداشت و پیشگیری است. پیشگیری‌ای كه باید از دوران كودكی شروع شود. از نظر این دندانپزشك با كنترل بهداشت و آگاهی، بیش از 60 تا 70 درصد مشكلات دندانپزشكی این منطقه حل خواهد شد. مشكلات ریشه‌ای كه در زیرساخت‌های آبی منطقه وجود دارد، به دندان‌ها هم آسیب زده‌است.  جرمگیری دندان‌ها یكی دیگر از مشكلات دهان-دندانی در این منطقه است. هرچند كه تیم پزشكی با وسایل و تجهیزات كاملی به منطقه اعزام شده‌اند، اما مراجعه بیش از اندازه و سختی تامین تجهیزات دندانپزشكی از دغدغه‌های این گروه پزشكی و مخصوصا دندانپزشكان است.
روشن توضیح می‌دهد كه برخی
مواد مصرفی كه در دندانپزشكی استفاده می‌شود، بین 800 هزار تا یك میلیون تومان هزینه دارد. موادی كه یك‌بار مصرف است و برای هر بیمار هم باید جداگانه تامین شود.
به اضافه این كه بسیاری از كارهای دندانپزشكی مانند عصب‌كشی و ترمیم ریشه‌ها خیلی زمانبر است و همین سرعت ویزیت بیماران را كندتر می‌كند.