ماتریكس و جان ویك علیه ریوز

كیانو ریوز این روزها درگیر رقبایی شده كه یکی پس از دیگری از راه می‌رسند

ماتریكس و جان ویك علیه ریوز

خبرهای این روزهای نشریات سینمایی چندان با كیانو ریوز مهربان نیست. از شواهد چنین برمی‌آید كه زمانه چندان با این بازیگر لبنانی‌تبار همراه نیست و او برای انجام پروژه‌های تازه‌اش با مشكلاتی روبه‌روست. دو فیلم مهمی كه ریوز در دست تولید دارد، قسمت‌های تازه‌ای از دو اكشن پرسروصدا و موفق ماتریكس و جان ویك است. اما از قرار معلوم، این فیلم‌ها در حال طی كردن راه دیگری هستند و قرار نیست ریوز سكاندار داستان‌ها و ماجراهایشان باشد. این‌طور كه اوضاع پیش می‌رود، به احتمال بسیار زیاد، ماتریكس و جان ویك برای ادامه ماجراجویی‌هایشان باید به دنبال شخصیت‌ها و آدم‌های تازه‌ای بگردند و نقش شخصیت ریوز در این فیلم‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار نخواهد بود. آیا ریوز از شرایط پدید آمده خشنود است یا نسبت به اتفاقات پیش رو، موضع‌گیری خواهد كرد؟ اینها پرسش‌هایی است كه باید منتظر ماند و دید بازیگر55 ساله سینما، طی روزها و هفته‌های آینده دست به چه واكنشی خواهد زد.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، سازندگان چهارمین قسمت مجموعه اكشن و علمی ـ تخیلی ماتریكس دست به اقدامی عجیب زده و یحیی عبدل متین، بازیگر عرب‌تبار هالیوودی را به عنوان بازیگر اصلی این قسمت از فیلم انتخاب كرده‌اند. این انتخاب با تعجب و شگفتی منتقدان و اهل فن همراه بوده است. از ماه آگوست كه رسما خبر تولید چهارمین قسمت ماتریكس اعلام و مشخص شد این فیلم به احیای داستان نسخه اصلی می‌پردازد، همه‌جا صحبت از حضور ریوز و کری آن‌موس در دونقش اصلی فیلم بود.  شنیده‌هایی كه هیچ وقت از طرف تهیه‌كننده و كارگردان فیلم تكذیب نشد، حكایت از آن می‌كرد كه این دو بازیگر نقش‌های خود را در سه قسمت قبلی این مجموعه پررمز و راز علمی ـ تخیلی بازی و تكرار خواهند كرد. رسانه‌ها آنچنان با قاطعیت در این باره صحبت می‌كردند كه پرسش اصلی همگان این بود كه آیا لاورنس فیشبرن هم به این دو بازیگر می‌پیوندد یا نه؟!
تغییر همه چیز؟
اما حالا همه چیز تغییر كرده و دیگر كسی كنجكاو حضور یا عدم حضور فیشبرن در قسمت تازه نیست. حالا پرسش اصلی این است كه شخصیت ریوز كه در سه قسمت قبلی ماتریكس محور داستان و ماجراها بوده، در قسمت چهارم چه جایگاه و موقعیتی دارد. طبیعی است كه برای دریافت پاسخ مناسب، تمام توجهات به سمت لانا واچفسكی، كارگردان فیلم جلب شده است. او كار نگارش فیلمنامه را هم انجام می‌دهد. البته چند فیلمنامه‌نویس هم در كار نوشتن فیلمنامه دخالت دارند. اما آنها فیلمنامه‌ای را می‌نویسند كه واچفسكی طرح اصلی‌اش را داده است. این در حالی است كه فیلمساز خودش را از چشم رسانه‌های گروهی و پرسش‌های متعددی كه مطرح شده، پنهان كرده است. این مساله به هیجان و ابهامات موجود دامن زده و هاله‌ای از ابهام گرداگرد پروژه ماتریكس ایجاد كرده است.
غریبه آشنا
تماشاگران سینما با چهره و نام یحیی عبدل متین به واسطه اكشن ابرقهرمانانه و كمیك استریپی «آكوامن» آشنایی دارند. در این فیلم پرفروش كه جیسون موموآ نقش محوری‌اش را داشت، عبد‌ل متین در نقش شخصیت بلك مانتا ظاهر شد. بلك مانتا یكی از شخصیت‌های مكمل داستان فیلم بود و از اهمیت چندان زیادی برخوردار نبود. حالا یكباره، یحیی عبدل متین، بازیگر نقش اصلی فیلمی می‌شود كه جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سینما دارد و طرفدارانش از آن به عنوان یك كالت كلاسیك اسم می‌برند. هنوز اطلاعی از نقش و شخصیت این بازیگر در ماتریكس 4 در دست نیست. سازندگان فیلم هم در این رابطه سكوت كرده و بر هیجان و تنش موجود می‌افزایند.
شایعات تایید نشده
مدیران كمپانی فقط به گفتن این نكته اكتفا كرده‌اند كه عبدل متین شخصیت محوری و مركزی داستان فیلم و اتفاقات آن است. آنها این نكته را هم اضافه كرده‌اند كه او برای بازی در فیلم به ریوز و كری آن موس می‌پیوندد. این به معنای آن است كه ریوز هم در فیلم بازی دارد و عبدل متین جایگزین او نشده است. برخی شایعات تائید نشده حكایت از آن می‌كند كه بازیگر در نقش دوران جوانی شخصیت مورفیوس (که در سه قسمت قبلی توسط فیشبرن بازی شد) بازی خواهد كرد. اگر این شایعات درست باشد، نسخه احیا شده باید داستانش را به دورانی قبل از شروع قسمت اول ماتریكس ببرد. به این ترتیب این پرسش مهم مطرح می‌شود كه چه بر سر شخصیت نیو كه باید سال‌ها جوان‌تر از شخصیت خود در قسمت اول باشد، خواهد آمد؟ پرسش‌های زیادی مطرح است و اهل فن می‌گویند باید از سیاست «صبر كنیم تا ببینیم چه می‌شود»، پیروی كرد!
نسخه زنانه در راه
در همین حال سازندگان جان ویك هم تصمیم گرفته‌اند نسخه زنانه آن را در دستور كار خود قرار دهند. در حالی كه خبر تولید چهارمین قسمت فیلم با بازی ریوز اعلام و تائید شده، «بالرینا» به‌عنوان اسپین آفی بر داستان این مجموعه فیلم، راهش را روی پرده سینما باز می‌كند. اونیتی پهلان كه نقش شخصیت بالرینا در قسمت سوم جان‌ویك را بازی كرد، این نقش را در نسخه اسپین آف تكرار خواهد كرد و ریوز در آن بازی و حضور نخواهد داشت. شركت فیلمسازی لاینزگیت گفته این نسخه را با هزینه‌ای 40 میلیون دلاری تهیه می‌كند و مثل جان ویك‌ها تبدیل به یك مجموعه دنباله‌دار سینمایی خواهد شد. كارگردانی فیلم را هم كسی جز لن وایزمن به‌عهده ندارد. تحلیلگران سینمایی می‌گویند تولید یك مجموعه تلویزیونی از ماجراجویی‌های جان ویك بس نبود، حالا نسخه زنانه آن هم در دستور كار تولید قرار گرفته است! این وسط معلوم نیست ریوز چه واكنشی به این اتفاقات و خبرها نشان خواهد داد.