هفته بارانی

كارشناسان هواشناسی از تداوم بارش‌ها در هفته پیش رو می‌گویند

هفته بارانی

 هفته گذشته آسمان با سخاوتی مثال‌زدنی درهای رحمت خود را به روی بسیاری از شهرهای كشورمان گشود و باران پاییزی بیشتر مناطق ایران را در بر گرفت. آن‌قدر كه بسیاری از مردم امیدوار به تكرار ركوردهای بارشی سال آبی گذشته در روزهای آینده شدند و البته برخی كارشناسان نیز از وقوع حوادثی مشابه سیلاب‌های شدید بهار امسال ابراز نگرانی كردند.
آن‌طور كه از پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برمی‌آید، این هفته نیز شاهد بارش‌های وسیع در بسیاری از نقاط كشور خواهیم بود و البته وقوع سیل در برخی استان‌ها چندان دور از انتظار نیست. چراكه این سازمان در آخرین اطلاعیه‌های خود، نسبت به بالا آمدن سطح آب رودخانه و مسیل‌ها و احتمال سیلاب ناگهانی و وقوع صاعقه در استان‌های جنوبی كشور هشدار داده و از مردم خواسته است هنگام تردد یا توقف در حاشیه مسیل‌، رودخانه و مناطق كوهستانی احتیاط كنند.
صادق ضیاییان، مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم درباره پیش‌بینی سازمان متبوع خود از وضعیت جوی هفته آینده كشور توضیح می‌دهد: سامانه‌ای بارشی كه از هفته گذشته فعالیت خود را در آسمان كشورمان آغاز كرده‌است، در هفته آینده نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد. البته به نظر می‌رسد این سامانه در روزهای شنبه و یكشنبه در اوج فعالیت خود قرار خواهد داشت.
او محدوده اثر این سامانه بارشی را نیز شمال غرب، بخش‌هایی از مركز و جنوب غرب كشور اعلام می‌كند و تاكید دارد شدیدترین بارش‌های امروز، شنبه در استان‌های لرستان، شمال‌شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، كهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر اتفاق خواهد افتاد.
ضیاییان اوج بارندگی‌های فردا یكشنبه را نیز در استان‌های لرستان، شمال خوزستان، جنوب چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، كهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر پیش‌بینی می‌كند و می‌گوید از آخرین ساعت‌های روز یكشنبه با ریزش هوای سرد، انتظار بارش برف و مه‌گرفتگی در جاده‌ها در ارتفاعات رشته كوه البرز مركزی در محدوده استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان وجود دارد.
به گفته مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، این هوای سرد تا پایان هفته در نیمه شمالی، غرب و جنوب غرب كشور ادامه خواهد داشت و این نقاط شاهد كاهش دمای 3 تا 5 درجه‌ای
 خواهند بود.
او همچنین برای امروز و فردا احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلاب‌های ناگهانی را برای استان‌های درگیر با بارندگی پیش‌بینی می‌كند و درباره ادامه بارندگی‌ها در روزهای آینده نیز توضیح می‌دهد: سامانه بارشی فعلی فعالیت خود را در روز دوشنبه نیز ادامه خواهد داد و در این روز شاهد بارش باران در مناطقی از شمال غرب، جنوب غرب و بخش‌هایی از استان‌های مركزی خواهیم‌بود.
آنطور که ضیاییان می‌گوید از روز سه‌شنبه نیز بارندگی‌ها با شدتی كمتر در نیمه‌شمالی كشور ادامه خواهد داشت و در مجموع به نظر می‌رسد این سامانه بارشی تا پایان هفته بخش‌هایی از كشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نه خشكسالی و نه ترسالی
بارندگی‌های چند روز اخیر بسیاری از كارشناسان را نسبت به تكرار بارندگی‌های شدید همچون سال آبی گذشته امیدوار كرده است. با این حال احد وظیفه، رئیس مركز ملی پایش و هشدار خشكسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با جام‌جم سال آبی گذشته را سالی استثنایی در میان همه سال‌های آبی اخیر كشور عنوان می‌كند و می‌گوید: پارسال میانگین بارندگی‌های كشور از مرز 300 میلی‌متر گذشت. این در حالی است كه میانگین بارش در سال‌های اخیر از 50 سال پیش تا دو سال آبی قبل، از حدود 270 میلی‌متر به حدود 220‌میلی‌متر كاهش پیدا كرده بود. بنابراین سال آبی گذشته یعنی از اول مهر 97 تا پایان شهریور 98 را می‌توان سالی استثنایی در میان همه سال‌های اخیر دانست.
او همچنین با اشاره به این كه ایران در اقلیم بیابانی و نیمه‌بیابانی جهان قرار گرفته می‌گوید: با این وجود، تغییرات اقلیمی سبب شده است كه نوسانات بارشی بخصوص در سال‌های اخیر در كشورمان زیاد باشد. به نحوی كه از یك سو، بارش‌های حدی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا كرده و از سویی دیگر، خشكسالی‌های متمادی گریبان‌گیر آب‌وهوای كشورمان شده. به این نحو كه اگر سال آبی قبل را در نظر نگیریم، ایران بیش از ده سال به صورت متمادی درگیر خشکسالی بود.
وظیفه البته ایران را همچنان از نظر كشاورزی دچار خشكسالی می‌داند، زیرا از نظر او، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، سطح این منابع را در دهه‌های اخیر بسیار پایین برده و بارندگی‌های پارسال نتوانست تاثیر چندانی برای جبران كاهش این منابع داشته باشد.
رئیس مركز ملی پایش و هشدار خشكسالی سازمان هواشناسی وضعیت سال آبی جاری را نیز این‌طور پیش‌بینی می‌كند: امسال به نظر می‌رسد میزان بارندگی‌ها در مجموع در شرایط معمول قرار داشته باشد. بنابراین نه با ترسالی مواجه خواهیم بود و نه با خشكسالی.
البته از ابتدای مهر تاكنون میزان بارندگی‌ها اندكی كمتر از حد معمول بوده، اما انتظار داریم بارش‌های ماه آبان در حد معمول و بیشتر از آن باشد. همچنین در ماه‌های آذر و دی تا پایان زمستان نیز به نظر می‌رسد كه بارندگی‌ها بخصوص در جنوب غرب كشور كمتر از حد معمول
 اتفاق بیفتد. یعنی در این ماه‌ها غالب مناطق پرباران كشور شامل استان‌های لرستان، كهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، كرمانشاه، خوزستان و
بوشهر بارندگی‌هایی كمتر از حد معمول
خواهند داشت.