عراق آرام ندارد

عراق بعد از چند روز آرامش، بار دیگر صحنه تظاهرات مردم شد

عراق آرام ندارد

یك‌بار دیگر تعدادی از استان‌های عراق عرصه اعتراضات مردمی شد. این اعتراضات در استان‌های بغداد، بصره، نجف، كربلا، دیوانیه، واسط، میسان، المثنی، ذی‌قار و بابل گزارش شد. هرچند نیروهای نظامی و انتظامی عراق نهایت سعی خود را كردند تا به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم آسیبی نرسد اما برخی درگیری‌ها موجب كشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان شد. این درحالی است كه از یك سو دولت عادل عبدالمهدی و از سوی دیگر مرجعیت عراق كوشیدند ضمن به رسمیت شناختن مطالبات معترضان از آنها بخواهند با آرامش خواسته‌های‌شان را پیگیری كنند و از تخریب اماكن عمومی بپرهیزند. خبرگزاری فرانسه اما از كشته شدن دو نفر و زخمی شدن بیش از 120 نفر در عراق گزارش داد .

به گزارش تسنیم و به نقل از رسانه‌های عراقی، روز گذشته میدان التحریر در مركز بغداد شاهد تظاهرات گروهی از مردم برای درخواست جهت حل و فصل اوضاع اقتصادی و مشكل بیكاری و معیشتی بود. تظاهرات‌كنندگان تلاش كردند تا با عبور از پل الجمهوریه وارد منطقه الخضراء شوند اما نیروهای انتظامی مانع آنها شدند . منطقه سبز بغداد یكی از مهم‌ترین مناطق سیاسی و دیپلماتیك این كشور به حساب می‌آید كه اكثر ساختمان‌های دولتی و مقر سفارتخانه‌های خارجی در آنجا قرار دارد. با این حال برخی از منابع خبری گفتند در نهایت معترضان وارد منطقه سبز بغداد شده و به سمت ساختمان ریاست جمهوری یورش بردند. تنها در آنجا بود كه با نیروهای امنیتی درگیر شدند و این نیروها برای متفرق كردن معترضان از شیلنگ‌های آب پاش و شلیك گاز اشك‌آور استفاده كردند.
اعتراضات دیروز تنها منحصر به بغداد نبود بلكه در ده استان دیگر عراق نیز برگزار شد . برای مثال صدها تن در میدان الحبوبی در مركز استان ذی‌قار تجمع كرده و پلاكاردهایی را در محكومیت احزاب سیاسی در دست داشتند و شعارهایی در محكومیت نظام فعلی عراق و درخواست برای تغییر نظام از پارلمانی به ریاست جمهوری سر دادند. اعتراضات روز گذشته یك ماه پس از موجی از اعتراضات در عراق گزارش می‌شود كه در جریان آن ده‌ها نفر كشته یا زخمی شدند. در آن زمان دولت عبدالمهدی با اعلام یك طرح 20 ماده‌ای به منظور انجام اصلاحات و دادن كمك‌های فوری به برخی از اقشار محروم جامعه عراق موفق شد اعتراضات را آرام كند .
 شعارهای مشكوك
در این میان برخی از گروه‌های عراقی به معترضان هشدار می‌دهند مراقب باشند اعتراضات شان منحرف نشده و موجب سوء‌استفاده دشمنان عراق قرار نگیرد. درهمین رابطه گردان‌های حزب‌ا... عراق ضمن هشدار به معترضان خواستار «نیفتادن در دام دعوت‌های مشكوك» طرف‌های مرتبط با آمریكا و رژیم اسرائیل و عربستان شد. به گفته این گروه معترضان باید «شعارهای طرف‌های مشكوك را از سایر شعارها تفكیك» كنند زیرا هدف از شعارهای این طرف‌ها برهم زدن اوضاع و منحرف كردن تظاهرات به سمت اهدافی مشكوك است كه در راستای منافع عراق نیست. گروه‌های حامی دولت عادل عبدالمهدی نیز با تاكید بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات از مردم می‌خواهند صفوف خود را از دشمنان عراق جدا كنند. آنها بر این نكته تاكید می‌كنند كه استعفای دولت عادل عبدالمهدی در این شرایط كشور را دچار هرج و مرج خواهد كرد و با توجه به انتقال بخشی از تروریست‌های داعشی از سوریه به عراق زمینه برای جنگ‌افروزی‌های جدید گروه‌های تروریستی مهیا خواهد شد .
این در حالی است كه برخی گروه‌های ناشناس سعی در مشوش كردن اوضاع عراق دارند. برای مثال روز گذشته اعلام شد چند مقام عراقی دراستان دیالی توسط افراد ناشناس ترور شده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از شبكه سومریه، افراد مسلح ناشناس روز پنجشنبه سرهنگ محمد الحمیری، رئیس ثبت‌احوال ابوصیدا در استان دیالی را هدف تیراندازی قرار داده و به قتل رساندند. در تیراندازی افراد مسلح ناشناس به سمت حارث الربیعی، بخشدار منطقه ابوصیدا نیز وی كشته شد. افراد مسلح همچنین سعد صریوی، رئیس شورای بخش ابوصیدا و یك فرد همراه وی را نیز هدف تیراندازی قرار داده و كشتند.
 هشدار آیت‌ا... سیستانی
شیخ عبدالمهدی كربلایی، نماینده مرجعیت عالی عراق روز گذشته نسبت به خروج اعتراضات از چارچوب مسالمت‌آمیز و بروز هرج و مرج هشدار داد. به گزارش ایرنا، وی در خطبه‌های دوم نمازجمعه شهر مقدس كربلا كه از آن به عنوان خطبه مرجعیت یاد می‌شود، با قرائت بیانیه‌ای از سوی دفتر آیت‌ا... سیستانی، با اشاره به اعتراضات جاری در عراق علیه فساد و ناكارآمدی، از تظاهركنندگان و نیروهای امنیتی خواست به چارچوب مسالمت‌آمیز اعتراضات پایبند باشند و آن را به كارگیری خشونت و شورش و تخریب نكشانند.
مرجعیت عالی عراق تاكید به تظاهركنندگان توصیه كرد از نزدیك شدن و هر گونه دست‌اندازی به نیروهای امنیتی خودداری كنند و همچنین بر حرمت تخریب اموال عمومی و خصوصی تاكید و خواستار آن شد كه ساختمان‌های دولتی یا خصوصی یا هر مورد دیگری را مورد تعرض قرار ندهند. مرجعیت عراق همچنین به نیروهای امنیتی نیز هشدار داد و گفت «تظاهرات مسالمت‌آمیز كه برهم زننده نظم عمومی نباشد، در قانون اساسی تضمین شده است و آنها باید حفاظت كامل از تظاهركنندگان را در خیابان‌ها و میادینی كه به این منظور تعیین شده، داشته باشند و از درگیر شدن با معترضان خودداری كنند. نیروهای امنیتی باید در عین این كه وظایف خود را در چارچوب قانون و حفظ نظم و اجازه ندادن به هرج و مرج و تعدی به اموال عمومی و خصوصی انجام می‌دهند، بالاترین درجه صبر و بردباری را نیز داشته باشند.
مرجعیت عالی عراق در پایان نیز ابراز نگرانی كرد كه كشور دچار هرج و مرج شود و گفت «عراق از پیچیدگی‌های بسیاری رنج می‌برد و این نگرانی وجود دارد كه به دامن خشونت و خشونت‌های متقابل بیفتد و دچار هرج و مرج و ویرانی شود و به این وسیله زمینه را برای دخالت‌های خارجی بیشتر فراهم كند و كشور را به میدانی برای تسویه حساب‌های نیروهای بین‌المللی و منطقه تبدیل نماید و مانند برخی دیگر از كشورها، عراق را دچار آینده نامعلومی نماید كه امكان رهایی از تبعات آن حتی پس از سال‌های طولانی نیافته‌اند».