تاكید دوباره ایران،‌ تركیه و روسیه بر تمامیت ارضی سوریه

تاكید دوباره ایران،‌ تركیه و روسیه بر تمامیت ارضی سوریه

وزرای امور خارجه ایران، تركیه و روسیه در بیانیه پایانی خود در ژنو بر تعهد مستحكم ضامنان آستانه نسبت به حاكمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاكید كردند.
به گزارش ایرنا، آنها اهتمام قوی خود برای مبارزه با تروریسم در كلیه اشكال و مظاهر و مقابله با دستوركارهای تجزیه‌طلبانه در سرزمین سوریه را تكرار كردند.
همچنین وزرای خارجه بر اهمیت فرآیند حل و فصل گسترده‌تر در پیشبرد افزایش كمك‌های انساندوستانه برای همه سوری‌ها در سراسر كشور بدون پیش شرط و تبعیض، تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی‌خانمان داخلی به مناطق اصلی زندگی‌شان در سوریه و همچنین اطمینان و اعتمادسازی میان طرف‌های سوری تاكید كردند.
 محمدجواد ظریف پس از پایان نشست چهارجانبه ایران، روسیه، تركیه و سازمان ملل كه با محوریت تشكیل كمیته قانون اساسی سوریه در سوئیس برگزار شد در كنفرانس خبری مشترك با همتایان تركیه‌ای و روسیه‌ای خود اعلام كرد: آغاز فعالیت كمیته قانون اساسی سوریه آغاز روند سیاسی در این كشور بوده و تا هر زمانی كه دولت و ملت این كشور بخواهند در سوریه می‌مانیم.
وی گفت: ملت سوریه برای هشت سال گذشته از عدم توافق رنج می‌برد و ما تاكید كرده بودیم كه هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد.
وزیر امور خارجه ایران اضافه كرد: ضمانت‌كنندگان روند آستانه باید عدم مداخله خارجی در روند كمیته قانون اساسی سوریه را نیز تضمین كنند.
ظریف گفت: ایران و روسیه در سوریه حضور دارند و تا زمانی كه دولت و ملت سوریه این را بخواهد در آنجا باقی خواهیم ماند.
همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این كنفرانس گفت: آغاز نشست‌های كمیته قانون اساسی سوریه پیروزی برای دولت،مخالفان و ملت سوریه است و روسیه كاملا از این روند حمایت می‌كند.
وزیر خارجه روسیه اضافه كرد كار كمیته باید بدون هرگونه دیكته خارجی به پیش برود و از ایران برای همكاری در این زمینه قدردانی می‌كنیم.
وی گفت: هرگونه استفاده از منابع طبیعی یك كشور اقدامی غیرقابل توجیه بوده و واشنگتن باید به این موضوع پایبند باشد.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه تركیه نیز در این كنفرانس خبری گفت كه آغاز فعالیت‌های كمیته قانونی اساسی سوریه پیروزی روند آستانه و توانایی آن را برای تحقق نتایج ثابت كرد. وی افزود: كمیته قانون اساسی می‌تواند در راستای تغییرات سیاسی بزرگ در سوریه عمل كند.
وزیر خارجه تركیه اضافه كرد: اطمینان داریم كه روند رسیدن به استقرار در سوریه گفت‌وگو میان نظام و مخالفان است.