شیرشاه رفت، اسباب‌بازی آمد

اعلام اسامی فیلم‌های پویانمایی حاضر در اسکار، حرف و حدیث‌های زیادی را به راه انداخته است

شیرشاه رفت، اسباب‌بازی آمد

فیلم‌های پویانمایی حدود دو دهه است كه به صورت مستقل در مراسم اسكار مورد داوری قرار می‌گیرند و یك جایزه مخصوص تحت عنوان بهترین فیلم پویانمایی دارند. اگر در سال‌های اول حضور این رشته در مراسم اسكار تعداد فیلم‌های شركت‌كننده و رقیب اندك بود، اما كم‌كم بر تعداد آنها افزوده شد. استقبال خوب تماشاگران از این محصولات هم، شركت‌های بزرگ و كوچك فیلمسازی را ترغیب كرد تولید فیلم‌های این‌چنینی را افزایش دهند. اگر روزگاری حرف اول را در صنعت پویانمایی كمپانی والت‌دیزنی می‌زد، حالا كمپانی‌های رقیب هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. آكادمی اسكار امسال برای نود و دومین دوره برگزاری خود، تعداد 32 اثر پویانمایی را واجدشركت در رقابت‌های بهترین فیلم انیمیشن سال كرده است. در كنار محصولات پر سروصدا و پرفروش، البته آثار مستقل و كمتر مطرح شده‌ای هم هستند كه می‌خواهند مجسمه طلایی اسكار را در شب نهم فوریه (20بهمن) همراه خود به خانه ببرند. اما شانس قرار است در خانه كدام‌یك از این فیلم‌ها را بزند؟

به گزارش نشریه ورایتی، نكته جالب توجه در رقابت‌های امسال عدم حضور «شیرشاه» والت‌دیزنی در بین فیلم‌های نامزد شده است. اما چرا این فیلم پرسروصدا و بسیار پرفروش غایب، رقابت‌هاست؟ با این كه این اكشن ماجراجویانه خانوادگی به كمك رایانه و تكنیك سی‌جی خلق شده است، اما می‌توانست به عنوان محصولی پویانمایی در رقابت‌ها شركت كند. به گفته آكادمی اسكار، شیرشاه با عنوان كردن این نكته كه یك «انیمیشن كامپیوتری» است، می‌توانست به دور رقابت‌ها بپیوندد. اما نزدیكان به كمپانی والت‌دیزنی از قبل گفته بودند مدیران آن تمایلی به شركت دادن این فیلم در رشته بهترین اثر پویانمایی را ندارند. البته دلیلی هم برای این كار عنوان نشد. منتقدان نیز همزمان با اكران عمومی شیرشاه، اعلام كردند بعید می‌دانند تهیه‌كنندگانش آن را وارد گود
رقابت‌های این رشته كنند.
 نگرانی وجود ندارد
با وجود این، مدیران والت‌دیزنی چندان هم نگران به نظر نمی‌رسند. آنها چهارمین قسمت اكشن خانوادگی و بسیار موفق «داستان اسباب‌بازی» را برای اسكار امسال دارند. فیلم كه با همكاری شركت كامپیوتری پیكسار تهیه شده، غوغایی در بین تماشاگران و منتقدان به راه انداخته و یكی از گزینه‌های اصلی دریافت جایزه بهترین اثر پویانمایی سال است. به‌جز این، دومین قسمت «یخ‌زده» هم با یك اكران محدود در دوره نمایش فیلم‌های اسكاری توانست وارد فهرست نامزدها شود. به این ترتیب، والت‌دیزنی بدون شیرشاه هم حضوری قدرتمند در اسكار امسال دارد.
كمپانی فوكس هم مثل والت‌دیزنی، اقدام به نمایش محدود «جاسوسانی با لباس مبدل» كرد تا بتواند در دور رقابت‌ها شركت داشته باشد. فوكس این كمدی اكشن جاسوسی را با همكاری شركت فیلمسازی بلواسكای تهیه كرده و امید زیادی به موفقیت اسكاری آن دارد. شبكه جنجالی اینترنتی نتفلیكس هم امسال وارد كارزار رقابت‌های اسكار بهترین فیلم انیمیشن شده است. اولین فیلمی كه این شبكه در این رابطه ارائه داده، «كلاوز» نام دارد و داستانش در ارتباط با تعطیلات سال نو میلادی و بابانوئل است. سرجیو پابلو خالق مجموعه پربیننده «من نفرت‌انگیز»، فیلمنامه كلاوز را نوشته است. نتفلیكس همچنین توزیع‌كننده انیمیشن «من بدنم را از دست دادم» هم هست. این فیلم بعد از موفقیت انتقادی در جشنواره كن امسال و دریافت چند جایزه، مورد توجه قرار گرفت.
 مطرح‌های دیگر
از دیگر فیلم‌های مطرح می‌توان به قسمت تازه «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید»، «راز زندگی حیوانات خانگی2» و ««منفور» اشاره كرد. «خانواده آدامز» (كه اعلام شد قسمت دوم آن در دستور كار تولید قرار گرفته) و «فیلم پرنده‌های خشمگین2» از دیگر نام‌های مطرح در فهرست منتشرشده آكادمی اسكار هستند.
در كنار فیلم‌های مطرح و با نام و نشان، آثار پویانمایی هم هستند كه یا محصول كشورهایی غیر از آمریكا هستند و یا حال و هوایی مستقل دارند و جزو كارهای تجاری هالیوودی قرار نمی‌گیرند. یكی از آنها «اوپین و ایپین» محصول كشور مالزی است. این فیلم كه فروش بسیار بالایی در سرزمین مادری داشته و لقب پرفروش‌ترین محصول پویانمایی كشورش را گرفته، داستان دو برادر دوقلو و مسلمان كوچولویی را تعریف می‌كند كه با ماجراجویی‌هایی جالب و هیجان‌انگیز روبه‌رو می‌شوند.
حضور نداشتن «یك فیلم شاون گوسفندی: فارماگدن» در رقابت‌های پیش رو، تعجب و شگفتی همگان را برانگیخته است. این محصول جدید شركت فیلمسازی انگلیسی آردمن، برای 13 دسامبر در آمریكای شمالی روی پرده سینماها می‌رود. اما با وجود این، می‌توانست در دور رقابت‌ها شركت داشته باشد. دلیلی برای شركت نکردن فیلم در رقابت‌ها اعلام نشده است. این در حالی است كه تولیدات پویانمایی تماشایی و محبوب شركت آردمن تا به حال حضور فعالی در رشته بهترین انیمیشن داشته‌اند و حتی موفق به دریافت جایزه هم شده‌اند.