مشكلات ممقان‌دوزی و ممقان‌دوزها

مشكلات ممقان‌دوزی و ممقان‌دوزها


فهیمه ایمنی درخصوص مشكلات عمده این هنر دست‌دوز می‌گوید: یكی از مشكلات ما در این حوزه ركود بازار و عدم استقبال هنردوستان از این هنر است. هرچند در یكی دو سال اخیر با راهنمایی برخی هنرمندان بانو و تهیه نخ‌های باكیفیت بالا و قابل شست‌وشو سعی در اصلاح فرآیند تولید داشتیم، اما متاسفانه تعدادی از هنرمندان با استفاده از مواد اولیه نامرغوب كه قابل شست‌وشو نبوده و دوام كمتری دارند اقدام به تولید این هنر می‌كنند كه این امر به ركود بازار فروش این هنر منجر شده است. به گفته این بانوی هنرمند  بیمه هنرمندان فعال در این هنر- صنعت مشكل دیگر آن است. متاسفانه اكثر بانوان كه شاید سابقه آنها به بیش از 40 سال هم می‌رسد به دلیل عدم آشنایی و ندانستن مراحل اداری بیمه نشده‌اند و علی‌رغم مكاتباتی كه با مسؤولان مربوط انجام گرفته تابه حال نتیجه‌ای حاصل نشده و اكنون این هنرمندان با بیش از 50 سال سن از كار افتاده‌اند و هیچ حقوقی ندارند.
وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم جنسی با كیفیت بسیار عالی به بازار عرضه كنیم باید آن را با نخ ابریشم طبیعی تهیه كنیم كه این امر به دلیل گران بودن نخ ابریشم طبیعی مقرون به‌صرفه نیست و باعث می‌شود قیمت تمام‌شده جنس گران درآید و همه قادر به خرید این محصول نیستند. برای همین تقاضا برای تهیه جنس به صورت سفارشی و با نخ ابریشم طبیعی به‌ندرت اتفاق می‌افتد.
این هنرمند اضافه می‌كند: بازار فعلی ظرفیت جذب مشتری با قیمت‌های دلخواه سوزن‌دوزان را ندارد و همین سبب شده تا عده‌ای از تولیدكنندگان به استفاده از محصولاتی با الیاف ویسكوز یا استات به جای ابریشم روی آورند كه این امر تا حد زیادی به اصالت و نفیس بودن تولیدات ضربه می‌زند و در ضمن دوام و شفافیتی كه در كارهای ابریشم‌دوزی وجود دارد در تولیدات مصنوعی وجود نخواهد داشت.