هشدار آیت‌الله سیستانی در مورد حوادث عراق

منابع عراقی بازداشت محمود الصرخی، از عوامل حمله به کنسولگری ایران را تکذیب کردند

هشدار آیت‌الله سیستانی در مورد حوادث عراق

آیت‌ا... العظمی علی‌ سیستانی، مرجعیت دینی عراق دیروز با صدور بیانیه‌ای نسبت به برخی تلاش‌ها برای سوءاستفاده از اوضاع داخلی عراق با هدف ضرر زدن به منافع ملی این كشور هشدار داد. 
وی همچنین خواستار پاسخگویی نیروهای سیاسی به خواسته‌های تظاهركنندگان عراقی طبق نقشه راه پیشنهادی شد. این بیانیه در حالی صادر می‌شود كه روز گذشته شهر بغداد شاهد یك انفجار قوی هم زمان با برگزاری موجی از اعتراضات بود .
به گزارش ایسنا، آیت‌ا... سیستانی خواهان حفاظت از وجهه مسالمت‌آمیز اعتراضات شد و نیروهای امنیتی عراق را به اجتناب از خشونت علیه معترضان دعوت كرد. 
وی همچنین هشدار داد برخی طرف‌های داخلی و خارجی نقش برجسته‌ای در رخدادهای عراق و خشونت‌های اخیر دارند و برخی طرف‌ها برای سوء استفاده از تظاهرات تلاش می‌كنند و معترضان باید نسبت به این تلاش‌ها هوشیار باشند.
 آیت‌ا... سیستانی همچنین از تلاش نیروهای مسلح ازجمله نیروهای حشد الشعبی در مبارزه با داعش و سعی در آرام كردن اوضاع كشور قدردانی كرد. در همین رابطه روز گذشته برخی منابع خبری از یك انفجار شدید در بغداد خبر دادند. این انفجار همزمان با ادامه حضور صدها نفر از معترضان در میدان تحریر بغداد در چهاردهمین روز از اعتراضات عراق بود. برخی منابع گفتند انفجار ناشی از نارنجكی صوتی بوده است اما تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعات دقیقی در این‌باره منتشر نشده است. برخی گزارش‌های دیگر نیز حاكی از درگیری میان ماموران و تظاهركنندگان در پل احرار و منطقه باب معظم و پل شهدای بغداد بود. طی خشونت‌های اخیر در عراق تاكنون بیش از 200 نفر كشته و صدها نفر مجروح شده اند. 
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در سخنانی پس از جلسه بررسی بودجه سال ۲۰۲۰ عراق به اصلاحات جدی و بهبود شرایط و ایجاد فرصت‌های شغلی متعهد شد. وی گفت كه در لایحه بودجه جدید تلاش خواهد شد اصلاحات جدی صورت گرفته و شرایط بهبود یافته و فرصت‌های شغلی افزایش یابد. همچنین منابع خبری روز گذشته از آرامش نسبی در بندرگاه «ام‌القصر» و شهر بصره خبردادند. 
به گزارش الجزیره در درگیری‌های شهر بصره در روز پنجشنبه دست‌كم ده نفر كشته و بیش از یك صد نفر مجروح شدند. اعتراضات مردم عراق به مشكلات معیشتی از یك ماه قبل شروع شد اما برخی دست‌های توطئه گر خارجی از جمله محور غربی ـ عربی به رهبری آمریكا و عربستان سعودی تلاش در سوءاستفاده از این اعتراضات دارند و به‌رغم تلاش‌های دولت برای بهبود اوضاع می‌كوشند بر آتش فتنه‌ها در این كشور دامن بزنند.
یكی از این عوامل شناخته شده و وابسته به سرویس‌های امنیتی آمریكا و عربستان سعودی فردی به نام محمود الصرخی است كه منابع خبری او را از عاملان اصلی حمله به كنسولگری ایران دركربلا می‌دانند. او فردی است كه خود را مجتهد می‌داند و مدعی است با امام زمان ارتباط دارد. عوامل او تاكنون بارها در كربلا، دست به تخریب اموال عمومی زده و آشوب به پا كرده‌اند. الصرخی فردی است كه تاكنون از عناصر داعش و جنگ در یمن دفاع كرده است. روز چهارشنبه گذشته در خبری آمده بود كه الصرخی بازداشت شده است اما روز پنجشنبه منابع خبری عراق این گزارش را رد و تكذیب كردند.
 به هر حال در تظاهرات اخیر عراق رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی می‌كوشند با بزرگ نمایی عناصری مانند الصرخی اعتراضات عراق را به سمت ایران سوق داده و فضای همكاری‌های بین دو كشور همسایه را مشوش سازند . 
گفته می‌شود عربستان، امارات، عناصر بعثی و آمریكا از حامیان اصلی وی بوده و به همین ترتیب خواستار ادامه آشوب‌ها در عراق هستند.