هم‌اکنون نیازمند شفاف‌سازی شما هستیم!

هم‌اکنون نیازمند شفاف‌سازی شما هستیم!

آنهایی كه رفتارهای وزیرارتباطات حتی لایو اخیرش را سیاسی و هدفمند تعبیر می‌كنند كم نیستند. عده‌ای حتی می‌گویند او دارد مهیای ریاست‌جمهوری دو سال بعد می‌شود و به چنین رفتارهایی نیازدارد.
ولی فارغ از قضاوت درباره این حرف وحدیث‌ها حقیقت این است كه او تنها وزیر دولت فعلی است كه بخشی از مشكلات را با مردم درمیان می‌گذارد و مشی شفاف سازی را دنبال می‌كند. در واقع پروژكتور او روشن است و میل دارد بخش‌های تاریك مانده حوزه كاری خودش را روشن كند و اتفاقاتی را كه به حق‌الناس مربوط است به سمع و نظر مردم برساند.
این روحیه وزیر جوان دولت قابل تقدیر و ستایش است اما بعضی موارد هست که شائبه‌هایی را درباره عملکرد وزارت ارتباطات پیرامون «ارزش افزوده» ایجاد کرده است. حالا که وزیر محترم اهل شفاف‌سازی است این چند پیشنهاد ما را هم عنایت کند:
مشروح مذاكرات، مصوبات و دستور جلسه‌های كارگروه ساماندهی خدمات پیامكی ارزش افزوده و پیامك انبوه درشبكه‌های ارتباطی را در معرض دید مردم قرار دهد یا اگر شفاف‌سازی همه این موارد از اختیار وزیر خارج است، دست‌كم مواضع وزارت ارتباطات را در این كارگروه در اختیار مردم بگذارد، به‌خصوص كه گهگاهی نقل می‌شود وزیرنزد افكارعمومی یك حرف می‌زند و نماینده وزارتخانه دراین كارگروه حرفی دیگر. رد این تناقض ها را می توان در گفته های سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور نیز دید او مدتی پیش      بصراحت اعلام کرد:« آنچه که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده ادعای تخلف گسترده و ۹۰ درصدی حدود  ۵۰۰ شرکت است که با توجه به معرفی پنج شرکت آن هم در سال گذشته از سوی این وزارتخانه، این پنج شرکت، ۹۰ درصد شرکت‌های مذکور نیست و بسیار کمتر است. چیزی که عنوان و بر آن تاکید می شود این است که اسناد تخلفات ادعایی ۹۰ درصدی را ارسال کنید.»
این روزها كه پرونده وَس باز است و این موضوع در نوك پیكان انتقادات وزیر قرار دارد، خوب است كه كل داده‌ها و آمارها درباره خدمات ارزش افزوده نیز از نگاه وزارت ارتباطات به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر روشن شود.
به عبارت دیگر بهتر است مشخص شود سرویس‌های فعال دراین صنعت كدامند، درصنعت وس چقدر درآمد تولید می‌شود، روش وزارتخانه برای تشخیص تخلف‌ها چیست، درسال‌های گذشته چه مقدار تخلف ریالی محرزشده و برای برخورد با متخلفان و لغو مجوز آنها چه اقدامی صورت گرفته است.
آمارهای متفاوتی در این خصوص مطرح می شود، حتی تعداد شرکت‌هایی  که این خدمات را ارائه می کنند به درستی مشخص نیست؛ او در تازه ترین اظهار نظر از حدود 500 شرکت نام برده است. برخی از آمارهای موجود هم ‌ از300 شرکت فعال در این حوزه حکایت دارد ‌ در این بین گفته شده ۱۶۰ مورد از آنها در انجمن ارائه‌کنندگان خدمات دیجیتالی، زیر نظر اتاق تهران، کار می‌کنند.  وزیر جوان درباره بازار پیامک‌های موبایل نیز گفته  این بازار 3000 میلیارد تومانی است که ۶۰ درصد این بازار متعلق به حوزه خدمات ارزش‌افزوده و پیامک‌های تبلیغاتی است.‌ اما کم نیستند کارشناسانی که می‌گویند ارزش کل بازار خدمات ارزش افزوده بیشتر از ارقام اعلام شده توسط وزارت ارتباطات است. ‌مدتی پیش باقر صمدی، مدیرکل بازاریابی ایرانسل در رابطه با ارزش واقعی این خدمات گمانه زنی کرد؛ مجموع آن حدود2500 میلیارد تومان است.
سرانجام این كه روشن شود سازمان تنظیم مقررات درباره مصوبه270 كمیسیون كه مربوط است به بهمن 96 چه كرده و آیا این سازمان هر دوماه یك‌بار به تكلیف قانونی خود عمل كرده و گزارش كارخود را به وزارت ارتباطات ارائه داده است یا خیر؟
براساس مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه نحوه  عضو کردن مشترکان بدون اطلاع آنها باشد خلاف مقررات است، این درحالی است که با توجه به اشکالات فنی و ساختاری سیستم‌های مربوطه بستر برای تخلف مهیاست‌. عضو‌کردن مشترکان بدون اطلاع ‌ و تایید آنها در خدمات ارزش افزوده، توسط بدافزارها و برخی توسعه‌دهنده‌ها ‌اتفاق می افتد.
علاوه بر این در مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات‌ از سازمان  تنظیم مقررات خواسته شد هر دو ماه یک بار گزارش کار بدهد،اما این اتفاق تاکنون اجرایی نشده است و بهتر است در این خصوص نیز اطلاع رسانی شود.