از بومى سازى فناوری ‌ها  تا شكستن انحصار علم

شانزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه برگزار شد

از بومى سازى فناوری ‌ها تا شكستن انحصار علم

شانزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه و نمایشگاه تخصصی صنعت این حوزه در مركز همایش‌های سازمان صداوسیما با حضور رمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام رسانه ملی، رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه، پیمان جبلى معاون برون مرزى سازمان، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و جمعی از مسؤولان ذیربط كشوری و مهمانان خارجی برگزار شد.

در ابتداى این اجلاس علیدادى بیان كرد: همراهی مستمر دولت با رسانه ملی، فرصت شكوفایی بیشتری را برای بخش‌های فنی و زیرساخت‌های این رسانه فراهم می‌كند. در حالی كه زیرساخت‌های تولید و پخش روند خوداتكایی، خلاقانه و نوآورانه به خود گرفته‌اند، این همراهی بیشتر احساس می‌شود.
‎او همچنین بااشاره به شعار امسال این رویداد افزود:.شعار اجلاس براساس بیانیه « گام دوم انقلاب، تحول در فناوری رسانه» انتخاب شده است. گام دوم انقلاب در ذات خود یك سند تحول زا است. بنابراین برای 40 ساله دوم لازم است یك برنامه منسجم  مهیا كرد.
‎معاون توسعه و فناوری رسانه افزود: جهان پذیرفت كه با ظهور انقلاب اسلامی قدرت جدیدی در مقابل نظام سلطه ظهور پیدا كرده است. تلاش دارد كه این قدرت را ضعیف كند اما در نهایت به این نتیجه رسید كه آن را تحریم كند؛ تحریمی همه جانبه و قدرتمند اما تلاش‌های چهل ساله این تحریم‌ها را كنار زد و تلاش‌هایی كه خوداتكایی و خودكفایی را در كشور نهادینه كرد.
‎او همچنین از تحریمی كه قرار بود به صورت مادی و فیزیكی محدودیت ایجاد كند اما عامل اعتماد به نفس و در نهایت بومی‌سازی و گذر از كپی كاری شد گفت.
علیدادی افزود: ‎شعار ما می‌توانیم مبنای تحول مهمی در رسانه شده است و توانست صنعت را با طراحی زیرساخت‌های فنی توسط كارشناسان به رشد و شكوفایی برساند. صرفا ترجمه مقالات خارجی قابل بهره‌برداری نبود و به تدریج با اقدامات صورت گرفته مسیر تولید منابع علمی در صنعت رسانه آغاز شده است.
‎معاون توسعه و فناوری افزود: فناوری‌هایی كه با مشابه‌سازی تولید می‌شد روند دیگری پیدا كرد و با ورود ابداعات و ابتكارات داخلی كارشناسان ایرانی، بویژه شركت‌های داخل سازمان تجهیزاتی تولید و ساخته شد كه بر مبنای فناوری‌های بومی است. این تلاش چهل و یك ساله در نمایشگاه فناوری رسانه در شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه قابل رصد و مشاهده است.
در مسیر تحول رسانه قرار گرفته‌ایم
‎علیدادی با ذكر تكنولوژى هایى كه در دست تولید است ‎ ادامه داد: ما در مسیر تحول رسانه قرار گرفته‌ایم. حضور هوش مصنوعی در صنعت فعلی انقلاب صنعتی چهارم را رقم می‌زند و باید در تمام بخش‌های صنایع كشور باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی كشورها برای این حوزه وزارتخانه‌های مستقلی تعریف كرده‌اند. استفاده از این قابلیت‌ها در زیرساخت‌ها می‌تواند برای حوزه پیام تحول‌زا باشد. نكته بعدی ارتقای كیفی است. صدا و تصویر در حال دگرگونی و پیشرفت است و مخاطبان توقع زیادی در راستای ارتقای كیفیت صدا و تصویر از رسانه دارند. با تلاش كارشناسان آمادگی لازم در این زمینه وجود دارد و HD سازی شبكه‌ها در دستور كار قرار گرفته است. مسئله بعدی حركت از محصول به سمت خدمات‌محور بودن است كه در تمام بخش‌های صنایع كشور درحال رخ دادن است.
معرفى كنید حمایت می‌كنیم
‎در ادامه این مراسم دكتر محمدباقر نوبخت به ‎عنوان دومین سخنران مراسم گفت: همه ما، از دكتر علیدادی به عنوان معاونت علم و فناوری سازمان صدا و سیما، اینجانب به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه و تمامی شركت‌ها و آنهایی كه در شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه حضور دارند، یك هدف مشترك داریم و آن بردن كشور در مسیر توسعه است.
‎معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: نمایشگاهی خوب است كه بازدید كنندگان به دنبال متاع آن باشند و جای خوشحالی است كه متاع این نمایشگاه خریداران زیادی دارد. من هم مثل دیگر بازدیدكنندگان خریدار این بازار هستم. در این روزها و به سبب مسئولیت بسیار خطیر كه در سازمان برنامه و بودجه دارم هر چند كه روزهای سختی را سپری می‌كنیم اما برنامه‌های خوبی در راه پیشرفت توسعه كشور داشته‌ایم.
‎نوبخت گفت: وظیفه ما در سازمان برنامه و بودجه این است كه همه رخ دادهایی كه در داخل كشور و برای توسعه كشور است رصد كنیم و برای راهبرد آنها بودجه تخصیص دهیم. سازمان برنامه و بودجه با توجه به تمام مشكلات خریدار ایده‌های خوب در علم و فنآوری است. این روزها در دنیا كشورها را از لحاظ توسعه علمی رتبه بندی می‌كنند و ما باید خودمان را جزو كشورهای صاحب جایگاه قرار دهیم.
‎رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در راه رسیدن به كشوری توسعه یافته موانع بسیار جدی وجود دارد اما بایستی با حمایت از طرحهای خوب، كشور را در مسیر توسعه قرار داد.
‎نوبخت گفت: ما باید با تمامی دستگاههای دولتی مفاهمه داشته باشیم و به سمت نوآوری برویم. رسانه میتواند در قبال این هجمه‌ها در كنار دولت باشد. باید به یاد بیاوریم كه دولتمردان غربی و امریكایی خصومت هایشان را از رسانه شروع كردند. در بحث ارز هم از رسانه‌ها استفاده كردند و تمامی راهكارهای موجود را بهم زدند و طوری وانمود كردند كه با خرید ارز مشكلات مردم حل خواهد شد.
‎همانطور كه در بخش‌های مختلف پیشرفت داشتیم باید در عرصه رسانه نیاز به روز آمدی داشته باشیم. ما نیازمند یك رسانه تجهیز شده به نوآوری‌ها هستیم.
‎نوبخت افزود: من از دكتر علیدادی به عنوان معاونت توسعه سازمان صدا و سیما و دكتر آشنا در خواست می‌كنم كه با نگاه خاص به برخی شركت‌ها كه گامی جلوتر دارند ما را مطلع كنند كه بتوانیم تا قبل از بسته شدن بودجه سال ۹۹ بودجه‌ای را به این شركتها اختصاص دهیم. من منتظر هستم در آینده نزدیك از اقدامتشان بنده را مطلع كنند. ما تا ۱۵ آذر ماه بودجه را به مجلس ارائه خواهیم داد و میتوان تا آن زمان این شركت‌های نخبه را شناسایی و برای دریافت بودجه به ما اطلاع دهند.
شكستن انحصار علمی
حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما ضمن تبریك هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اسلام و امام جعفر صادق و با تقدیر و تشكر از معاونت‌ها محترم سازمان خصوصا مهندس علی دادی معاون محترم توسعه و فناوری رسانه و مهمان‌های محترم شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه را زمینه‌ای برای شكوفایی علم و فناوری و استفاده از مستعدین دانست و گفت:دشمنان انحصار علمی، انحصار انرژی و رسانه‌ای به كشورهای در حال توسعه تحمیل می‌كنند و فقط با آموختن و استفاده از آن است كه میتوان نقش‌های آنها را نقش بر آب كرد.
وی افزود: برای فعالیت و پیشرفت در رسانه، به بیشتر علوم نیازمندیم. نمی‌توانید از كیفیت تولید خوبی برخوردار باشید وقتی كه تجهیزاتتان به روز نیست. باید تجهیزات خوبی داشته باشید تا رسانه بتواند به رسالت خود درست عمل كند. هیچ مرزی در فناوری علمی در رسانه وجود ندارد. در شانزدهمین دوره میبینیم كه به پیشرفت‌های خوبی رسیدم و این یك موفقیت بزرگ است.
قائم مقام سازمان صدا و سیما در پایان اظهار كرد: در گذشته ما نمایشگاه علم و فناوری رسانه‌ای دیگر كشورها بودیم اما امروز تمام آنها بومی سازی شده است. ما در بخش زمین دیجیتال همراه گام دوم هستیم و مهم‌ترین دستاورد این است كه محصولات ما بومی شده است. اگر این موفقیت‌ها به دست نیامده بود و فقط رسانه ما را تحریم می‌كردند احتیاج به تحریم دیگر بخش‌ها نبود.
چالشی جدی‌ به نام طرح یكسان‌سازی
در ادامه مراسم پیمان جبلی معاون برونمرزی رسانه ملی گفت: اجلاس شانزدهم در اولین سال از چهل ساله دوم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و باید سرشار از وعده و امید به چشم‌انداز روشن در آینده باشد. به همین دلیل شعار اجلاس امسال به درستی گام دوم انقلاب انتخاب شده است. در فرهنگ و ادبیات بومی ما نیز چهلمین سال به عنوان بلوغ فكری، عقلی و دركی انسان است.
 جبلی ادامه داد: اگر پیشرفت ویا نقصی در حوزه‌های محتوایی وجود دارد مستقیما مرتبط به حوزه فناوری رسانه است. ما در حوزه برون‌مرزی آلبومی از افتخارات همکاران فناوری رسانه سازمان را به نمایش گذاشتیم. با پشتیبانی‌هایی که حوزه فناوری رسانه سازمان از حوزه برون‌مرزی داشته است به افزایش این توفیقات کمک کرده است. 16 سال پیش با راه اندازی شبکه اتوماسیون news room در شبکه العالم، کاست و کاغذ از سیستم حذف شد که در زمان خود جهشی بزرگ در حوزه فنی سازمان بود اما امروزه در تمام شبکه‌ها اجرایی می‌شود. اولین شبکه HD که در سازمان راه اندازی شد شبکه پرس تی‌وی بود.
جبلی از چالش‌هایی که حوزه برون‌مرزی با آن مواجه است افزود: اگر زمانی در دهه 90 چالش ما قطع سیگنال از ماهواره بود اما امروزه ذائقه رسانه‌ای مخاطب از ماهواره به سمت استفاده از پلت‌فرم‌های دیگر مانند پخش تلویزیونی روی وب و شبکه‌های اجتماعی سوق پیدا کرده است. این خود هم یک امتیاز است چراکه دیگر کسی علاقه‌ای به تحریم ماهواره ندارد. از طرفی برای ما یک چالش است و ما را مجبور به استفاده از پلت‌فرم‌های جهانی مانند یوتیوب و فیسبوک می‌کند. در ظاهر این پلت‌فرم‌ها ابزارهایی برای دسترسی عموم مردم جهان به رسانه هستند اما در حقیقت ابزارهای رسانه‌ای تحت قدرت آمریکا هستند. دیگر ماهواره و سیستم توزیع کابلی در درجه اول اولویت کشورهای بزرگ دنیا نیست. در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از
 IP TVها و دیگر پلت‌فرم‌ها به صرفه‌تر است. ما برای عبور از این چالش ناچار به طراحی پلت‌فرم اختصاصی خودمان هستیم. در حال حاضر پلتفرمی به نام یورومدیوم در واحد برون مرزی طراحی شده است که به نظر می‌رسد بستر و شروع خوبی برای راه اندازی پلت‌فرم و پخش کننده بومی و ملی هم برای تغذیه رسانه‌های علاقه‌مند به استفاده از محتوی رسانه‌ای جمهوری اسلامی و هم مخاطبانی که علاقه مند به دنبال کردن محتوی رسانه‌ای برون مرزی هستند اما با محدودیت‌های ایجاد شده به یوتیوب دسترسی ندارند، است.
وی تاکید کرد: اگرچه پخش Sw رادیویی پخش مناسبی است اما در اکثر نقاط جهان این شیوه پخش دیگر مخاطب ندارد. ما باید بر روی تولید بر بستر وب و شبکه‌های اجتماعی متمرکز شویم. رادیوهای ما ابزار مناسب تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را ندارند اما در واحد برون مرزی شبکه‌ پرس تی وی وجود دارد که در این زمینه بسیار فعال هستند. سیستم یورومدیوم این اجازه را به ما می‌دهد که تولیدات مناسب برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی توسط رادیوها در این فضا دانلود شده و بدون کم‌ترین هزینه مورد استفاده بخش عظیمی از شبکه‌های برون مرزی قرار گیرد.