تعبیر اشتباه درباره بنزین

تعبیر اشتباه درباره بنزین


محمدجواد عامری، مدرس دانشگاه در خصوص نامه منتشرشده گفت: شیوه اجرایی این طرح که توسط دولت به اجرا درآمده با اشکالات متعددی روبرو بوده است، ابتدا عدم صداقت با مردم را نشان می‌دهد به طوری که دولت از ابتدای سال تا دو روز قبل از اجرای آن همواره اعلام می‌کرد که قصدی برای اجرای این طرح و گرانی بنزین ندارد.
وی افزود: از طرف دیگر در این طرح با کارشناسان مجرب مشورتی صورت نگرفته است؛ بنابراین اگر دولت بر این امر اصرار دارد از مسؤولین امر می‌خواهیم بگویند این کارشناسان چه کسانی بوده‌اند که دولت این طرح را با راهنمایی‌های آنها انجام داده است.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: البته این کارها نزد دولت مسبوق به سابقه است به طوری که در بحث الگوی جدید قرارداد نفتی، این الگو محرمانه بود ولی به طور اتفاقی به دست کارشناسان افتاد و مشخص شد این الگوی 11 صفحه‌ای بیش از 150 غلط داشته است که آخر هم دولت به حرف این کارشناسان گوش نکرد و آن را اجرایی کرد.
عامری گفت: سؤال این است که چرا این قراردادها از ابتدا به کارشناسان جهت بررسی داده نمی‌شود مثل معاهده پاریس، برجام و قرارداد با پژو کسانی‌که جزئیاتش در دسترس نیست و تا زمانی که لو می‌رود کارشناسان نمی‌توانند از جزئیات آن مطلع شوند.
این کارشناس مسائل نفتی در ادامه یادآور شد: چرا دولت از نظر کارشناسان استفاده نمی‌کند؟ متاسفانه دولت کارشناسان را بیگانه می‌داند و خارجی‌ها را دوست، این در حالی است که آیه قران صراحتاً به این موضوع اشاره دارد که رحمهاء بینهم و اشداء الکفار، ولی دقیقاً عملکرد دولت در سال‌های گذشته عکس این آیه را اثبات کرده است به طوری که توتال، شل، آمریکا، فرانسه و کشورهای دیگر از جزئی‌ترین مفاد مطلعند ولی ایرانیان خبر ندارند.
وی افزود: هر از چند گاهی مطلع می‌شدیم که چیزی امضا شده و دولت معاهده‌ای با غربیان انجام داده است هر کسی هم کوچکترین مخالفت و نظر کارشناسی مطرح می‌کرد دولتیان آن را مخالف پیشرفت می‌دانستند.
عامری در خصوص راهکارهای حل مشکل بنزین نیز گفت: مصرف روزانه بنزین کشور 97 میلیون لیتر بود و 84 میلیون جمعیت داشتیم بهترین پیشنهاد این بود که دولت به هر نفر روزانه یک لیتر بنزین بدهد ولی چون دهک‌های بالا مخالف بودند دولت آن را اجرا نکرد.
این کارشناس نفتی اظهار کرد: دولت دهم دو ماه قبل از گرانی، اعلام کرد که قرار است بنزین گران شود و یک ماه قبل از اجرا یارانه طرح را به حساب سرپرستان خانوار ریختند و بعد بنزین گران شد و مردم هیچ اعتراضی نکردند.
وی افزود: این مسأله صداقت دولت قبل را نشان می‌دهد به طوری که این دولت اول مردم را متقاعد کرد که پول به حسابشان ریخته می‌شود اما دولت فعلی هیچ کدام از این کارها را نکرد و تا دو روز قبلش هم می‌گفت بنزین گران نمی‌شود. بعد از گرانی مردم شوکه شدند.