سال 2020 نوبت ژئوپارك ارس

سال 2020 نوبت ژئوپارك ارس


هنوز خیلی از ما نمی‌دانیم ژئوپارك دقیقا چیست و به چه منطقه‌ای اطلاق می‌شود. اما مطمئن باشید خودش به عجیبی نامش نیست. اصلا بگذارید این‌طور بگوییم، جزیره قشم و جاذبه هایش را احتمالا دیده‌اید یا تصاویرش را به تماشا نشسته‌اید، همان دره‌ها و كوه‌های چین‌خورده و زمین‌هایی با پستی و بلندی‌های زیبا كه به آنها پدیده زمین‌شناسی می‌گویند و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی ارزشمندی كه در سراسر این گستره وجود دارد، به این مجموعه ژئوپارك می‌گویند. ژئوپارك‌ها شبكه جهانی دارند و بهترین ژئوپارك‌های دنیا عضو آن هستند. مثلا همین قشم خودمان یك ژئوپارك جهانی است.
مجموعه‌های اینچنینی دیگری هم در كشورمان وجود دارد؛ یعنی ژئوپارك‌هایی كه ظرفیت ثبت جهانی را دارند، اما هنوز پایشان به شبكه جهانی ژئوپارك‌های یونسكو نرسیده، مثل ژئوپارك طبس و ارس كه البته چند سالی است روی تدوین و تهیه پرونده آنها كار می‌شود.
پرونده ژئوپارك ارس كه در محدوده منطقه آزاد ارس و جلفا واقع شده،  یك بار در سال ۸۹ به شبكه جهانی ژئوپارك‌ها فرستاده شد، اما  مورد پسند بازرسان یونسکو واقع نشد.  مهر گزارش كرده امسال بار دیگر مسؤولان این ژئوپارك تلاش كردند پرونده آن را برای بررسی به یونسكو بفرستند. گفته می‌شود بررسی نهایی این پرونده در سال ۲۰۲۰ انجام خواهد گرفت تا دومین ژئوپارك جهانی ایران به نام ارس در شبكه ژئوپارك‌های جهانی یونسكو معرفی شود.