رابطه آلودگی هوا با ضعف حافظه

نتایج تحقیقات نشان داد

رابطه آلودگی هوا با ضعف حافظه



محققان در جریان تازه‌ترین مطالعات به وجود ارتباط میان افزایش آلودگی هوا و زوال مغز پی برده‌اند. به گزارش جام‌جم و به نقل از IFL Science تمركز این تحقیق برتاثیر نوع خاصی از ذرات معلق بود كه اندازه كوچك‌تر از 5/2‌میكرون دارند (معروف به ذراتPM2.5 ). همان ذراتی كه در هوای آلوده شهرهایی چون تهران و دیگر كلانشهرها در روزهای سرد پایین و زمستان افزایش می‌یابد و خیلی از افراد در گروه‌های حساس را روانه بیمارستان می‌كند. محققان می‌خواستند تاثیر این ذرات را بر مغز انسان ببینند و چگونگی ایجاد تخریب در سلول‌های عصبی و بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر در نتیجه افزایش این ذرات در هوای آلوده را مطالعه كنند.
همان طور كه در نشریه علمی Brain (یه معنی مغز) گزارش شده است، این تحقیق روی 998‌زن 72 تا 87 ساله انجام شد. این افراد كه همه درآمریكا و در معرض آلودگی هوا بوده‌اند، كاهش بیشتری را در عملكرد حافظه‌شان نشان دادند كه به علائم آلزایمر شبیه بود. این اولین تحقیقی است كه به صورت آماری ارتباط بین آلودگی هوا و تغییرات در مغز و در نتیجه آن نقصان عملكرد حافظه را نشان می‌دهد.اندرو پیتكاز، استادیار عصب‌شناسی دانشگاه كالیفرنیای جنوبی می‌گوید: امیدواریم با شناخت بهتر تغییرات مغز در اثر آلودگی هوا بتوانیم اقدامات درمانی را برای افراد مبتلا به آلزایمر توسعه دهیم.
افراد مورد آزمایش در این تحقیق بخشی از برنامه سلامت زنان بوده‌اند كه سال 1372/ 1993 برای درك بهتر بیماری‌های قلبی، سرطان، پوكی‌استخوان و سایر بیماری‌ها راه‌اندازی شد. از این افراد هر پنج سال یك بار اسكن مغزی گرفته شد و تیم تحقیقاتی به كمك الگوریتم‌های مخصوصی هرگونه تغییر را  كه با زوال عقل مرتبط بود پیدا كردند. نتایج اسكن‌های مغزی نشان می‌داد افزایش مدت مواجهه با ذرات آلاینده با اندازه كوچك‌تر از 5/2 میكرون با افزایش زوال مغز (حتی قبل از بروز علائم بالینی مربوط به زوال عقل) مرتبط است.
در معرض هوای آلوده بودن قطعا تنها عامل موثر در زوال عقل نیست، اما سوالات مهمی در مورد نقش احتمالی آلودگی هوا در بروز این نوع بیماری را ایجاد می‌كند. به گفته پیتكاز، شناخت تغییرات مغز بر اثر آلودگی هوا و ارتباط آن با نقصان حافظه ما را یك قدم بیشتر به شناخت بیماری آلزایمر نزدیك می‌كند. جالب است بدانید بیش از 30 میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند. این بیماری ششمین عامل مرگ در آمریكاست و تاكنون درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.