تجربه ییك‌یاك ناشناس بودن همیشه هم جذاب نیست!

تجربه ییك‌یاك ناشناس بودن همیشه هم جذاب نیست!


در سال 1393/ ۲۰۱۴ و زمانی كه گوشی‌های هوشمند بازار داغی را به خود اختصاص می‌دادند برنامه‌های گفت‌وگو محور توانستند محبوبیت بسیاری كسب كنند. یكی از این محصولات ییك‌یاك (Yik Yak) بود كه به كاربران اجازه می‌داد به صورت ناشناس با یكدیگر به گفت‌وگو بپردازند. این ایده درخشان توانست 5/73 میلیون دلار سرمایه جذب كند. سرمایه‌گذاران ارزش این كسب‌وكار را تا ۴۰۰میلیون دلار تخمین زدند. ییك‌یاك بستری را در اختیار كاربران قرار می‌داد كه تنها برمبنای نزدیك‌بودن فیزیكی در حالی كه یكدیگر را نمی‌شناختند بتوانند با یكدیگر ارتباط برقرار كنند. به این ترتیب كاربرانی از مدارس و دانشگاه‌ها مشتریان پر و پا قرص ییك‌یاك شدند. بعضی از امكاناتی كه ییك‌یاك در اختیار كاربران خود می‌گذاشت شامل موارد زیر می‌شد:
  یاك‌های برتر (Top Yaks): فهرستی از یاك‌های فعال در برنامه (البته كه این كاربران به صورت مخفی و با آواتار ناشناس به فعالیت می‌پرداختند و فقط مكان آنها مشخص بود).
  ویژگی زیرچشمی (Peek):امكان رصد گروه‌های دیگر مثلا فعالیت‌های یك مدرسه یا دانشگاه در جای دیگری از كره زمین.
  یاكارما (Yakarma): ابزاری برای سنجش موفقیت كاربران و مشاركت آنها در برنامه.
  رای مثبت و منفی‌: امكان رای دادن به فعالیت‌های یاك‌ها كه شامل گفت‌وگو و اشتراك‌گذاری تصویر بود.
البته باید دید برنامه‌ای به این محبوبیت چطور در نهایت با قیمت یك میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ حراج شد و برای همیشه از دنیای كسب‌وكارها خداحافظی كرد. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره شده است:
     در نظر نگرفتن موضوعات امنیتی
مهم‌ترین مشكل ییك‌یاك امنیت بود. خیلی زود كاربران ناشناس به افرادی هتاك و تهدیدگر تبدیل شدند. تفاوت این كاربران ناشناس با دیگر شبكه‌های اجتماعی نزدیك بودن آنها به هم بود. كاربران ییك‌یاك نهایتا چند كیلومتر با یكدیگر فاصله داشتند و تهدیدها جلوه ترسناكی به خود می‌گرفت. عكس خیلی از كاربران در ییك‌یاك پخش شد و پیام‌های تهدیدآمیز برای آنها ارسال گردید. با شكایت این كاربران ییك‌یاك مجبور شد غرامت‌های سنگین بپردازد و خیلی از امكانات آن در محیط‌های آموزشی محدود و كم‌كم از بازار حذف شد.
     غفلت از رقبا
همزمان با تولد ییك‌یاك، شركت‌های نوپای دیگری در این حوزه هم پا به دنیای فناوری گذاشتند. متاسفانه ییك‌یاك غافل از آنها به فعالیت خود ادامه داد تا جایی كه اسنپ‌چت و وی‌چت توانستند گوی رقابت را بربایند و به محصولات محبوب‌تری تبدیل شوند. ییك‌یاك زمانی متوجه مهاجرت كاربران به دیگر برنامه‌ها شد كه دیگر دیر شده بود. چالش‌های كاربران با این محصول و اخبار تجاوز به حریم كاربران و مشكلات به وجود آمده برای آن تقریبا فرصتی برای ییك‌یاك باقی نگذاشت و بنیانگذاران آن ابتدا 70 درصد تیم خود را اخراج كردند و در نهایت چراغ این محصول خاموش شد.
     خارج شدن از دنیای مد
محصولاتی هستند كه ناگهان در دنیا همه‌گیر می‌شوند و تمام كاربران از آنها استفاده می‌كنند. برنامه‌‌ریزی درست برای ایجاد وفاداری كاربران می‌تواند در مقابل از مد افتادن این محصولات راهكاری مناسب باشد. اما ییك‌یاك نتوانست این وفاداری را در كاربران خود ایجاد كند و پس از خروج از چرخه مد، كاربران به محصولات دیگر روی‌آوردن و ییك‌یاك از دور رقابت خارج شد.