نگران نباش كاپیتان

كسب دو سهمیه المپیك برای تكواندو ایران

نگران نباش كاپیتان

اتفاقی خوب برای تكواندو ایران؛ یعنی كسب دو سهمیه المپیك. بدون شك حالا فریبرز عسكری یكی از خوشحال‌ترین افراد روی زمین است. چند روز قبل استرس زیادی داشت و می‌گفت: «اما و اگر كه زیاد است، مثلا جنگیدن با حواشی كه برای ما ایجاد می‌كنند، مثلا جنگیدن با تصمیمات داور و...» حالا اما یك نفس راحت می‌كشد و می‌گوید: «شیربچه هایم سهمیه المپیك گرفتند.» البته او برای سجاد مردانی ناراحت است. یكی از خوب‌های تكواندوی ایران كه مدال نقره گرفت اما برای رسیدن به سهمیه المپیك حتما باید طلایی می‌شد. با همه این اوصاف دو سهمیه برای ایران در رقابت‌های المپیك قطعی شده است. دو سهمیه ارزشمند كه رزمی كارها قدر آن را خیلی می‌دانند.
شاهكار آرمین هادی‌پور و میرهاشم‌حسینی
با برگزاری فینال مسابقات گرندپری 2019 آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی با كسب امتیازات لازم موفق شدند دو سهمیه ارزشمند المپیك 2020 را به نام خود ثبت كنند. در این رقابت‌ها كه 16 تكواندو كار برتر جهان در هر چهار وزن المپیكی مردان و زنان حضور داشتند دو سهمیه ارزشمند نصیب ایران شد. آرمین هادی‌پور با احتساب امتیازات رقابت گرندپری مسكو و كسر امتیازاتی كه كسب كرد با 345 امتیاز در رده 5 قرار می‌گیرد؛ در وزن میرهاشم حسینی نیز با توجه به این‌كه نفر اول رنكینگ گرنداسلم در میان نفرات برتر رنكینگ المپیكی قرار دارد، 6 نفر اول جواز حضور در بازی‌های المپیك را كسب خواهند كرد كه میرهاشم‌حسینی نیز با احتساب امتیاز فینال گرندپری و كسر امتیازاتی كه در گذشته كسب كرده است، با 304 امتیاز در میان شش نفر رنكینگ قرار گرفت و بر این اساس جواز حضور در المپیك 2020 را به‌دست آورد. (پنج نفر اول هر وزن راهی المپیك شدند)
128 سهمیه برای توكیو
برای شركت در بازی‌های المپیك 2020 ـ توكیو، 128 سهمیه در چهار وزن مردان و چهار وزن زنان برای تكواندو در نظر گرفته شده است. 120 سهمیه از طریق كسب امتیاز و شركت در مسابقات (پنج سهمیه گرندپری، یك سهمیه گرنداسلم و 72 نفر از طریق مسابقات قاره‌ای)، چهار سهمیه (2 مردان و 2 زنان) برای كشور میزبان و چهار سهمیه (2 زنان و 2 مردان) به صورت اهدایی برای كشورهای دارای شرایط كه نتوانسته‌اند از طریق رقابت‌های كسب سهمیه، رنكینگ المپیكی و گرنداِسلم مجوز حضور در بازی‌های المپیك را كسب نمایند، تعلق می‌گیرد.
نگران نباش كاپیتان
روز جمعه سجاد مردانی، نماینده وزن چهارم المپیك كشورمان در نخستین مبارزه موفق شد كارلوس سانسورس از كشور مكزیك را 11 بر 10 شكست دهد.  سانسورس مكزیكی نایب قهرمان جهان 2019 و دارنده مدال برنز بازی‌های پن امریكن است.  مردانی در ادامه به مصاف نماینده كوبا رفت و راند اول این مبارزه با نتیجه 5 بر صفر تمام شد.  در راند دوم نیز این دیدار با نتیجه تساوی 8 بر 8 به پایان رسید.  راند سوم 19 بر 12 به سود مردانی تمام شد و سجاد به نیمه نهایی راه یافت. در نیمه نهایی مردانی به مصاف عیسی اف (آذربایجان) رفت و راند اول این مبارزه 5 بر 2 به سود مردانی تمام شد.  راند دوم این دیدار 7 بر 4 به سود نماینده كشورمان به پایان رسید.  مردانی در پایان با نتیجه 8 بر 7 نماینده آذربایجان را شكست داد و به فینال این مسابقات راه یافت.  روز گذشته مردانی در مرحله پایانی به مصاف نماینده كره جنوبی رفت و این دیدار در راند اول 4 بر 2 به سود مردانی تمام شد.  راند دوم این دیدار با نتیجه 5 بر 4 به سود نماینده كره جنوبی به پایان رسید.  راند سوم نماینده كره جنوبی با نتیجه 20 بر 9 برنده این دیدار شد و مردانی به مدال نقره اكتفا كرد. كاپیتان تكواندو ایران این فرصت را از دست داده است و كار برای كسب سهمیه المپیك برایش سخت شده است، اما نباید نگران باشد. او می‌تواند در گرند اسلم‌های بعدی شانس خودش را امتحان كند؛ چرا كه در دو مرحله قبلی گرند‌اسلم شركت كرده و مجوز حضور در گرنداسلم‌های بعدی را دارد.