حذف احتمالی استقلال از آسیا، كاملا جدی!

گزارشی از نامه جنجالی كنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال

حذف احتمالی استقلال از آسیا، كاملا جدی!

روز چهارشنبه گذشته بود كه شایعه‌ای درباره حذف استقلال از آسیا مطرح شد. از آنجا كه در دو سال گذشته معمولا این تیتر در رسانه‌ها به چشم می‌خورد، همه تصور می‌كردند حتما مثل همیشه و با رایزنی‌های فدراسیون و استقلال و كمك وزارت ورزش دوباره مشكل حل خواهد شد. اصل خبر اما نشان می‌داد موضوع فراتر از این حرف‌هاست.
باشگاه استقلال چندی قبل مدارك خود را برای گرفتن مجوز حرفه‌ای سازی و بعد دریافت مجوز برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، به كمیته حرفه‌ای‌سازی ارائه كرد. این مدارك ابتدا به تایید اعضا رسید. در استیناف كمیته حرفه‌ای‌سازی هم اصل مدارك تایید شد. طبق این مدارك استقلال تهران تا روز 10 تیرماه امسال تمام پرونده‌های مالی خود را حل و فصل كرده و دیگر مشكلی برای گرفتن مجوز حضور در لیگ قهرمانان نداشت. بنابراین كمیته حرفه‌ای‌سازی مدارك را به كنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال و اعلام كرد از نظر آنها تایید شده است.
سال‌های گذشته AFC نظر این كمیته را می‌پذیرفت ولی از امسال حساسیت‌ها دو چندان شده است. كنفدراسیون فوتبال آسیا مدارك را راستی آزمایی می‌كند تا مبادا باشگاهی سندسازی كرده باشد. پیش از این بارها و بارها در رسانه‌های ایران مطرح شده بود باشگاه‌ها با سندسازی مجوز می‌گیرند. حتی یك بار سهیل مهدی، رئیس كمیته حرفه‌ای‌سازی در مصاحبه‌ای اعلام كرد: «این بار دیگر همه چیز عوض شده. اگر كنفدراسیون بفهمد یك سندسازی هم صورت گرفته، علاوه بر باشگاه با فدراسیون هم برخورد قاطعی خواهد كرد.»
ظاهرا حالا روز موعود فرا رسیده است. استقلالی‌ها كه لحظه آخر به فكر رفع نقص‌های پرونده خود افتادند، حالا با یك نامه تهدیدآمیز روبه‌رو شده‌اند. به‌تازگی كنفدراسیون فوتبال آسیا نامه‌ای به كمیته‌ حرفه‌ای‌سازی ایران ارسال و در آن تاكید كرده از آنجا كه به صحت و سقم بعضی از مدارك استقلال شك و تردید دارد، به‌زودی نماینده خود را به ایران می‌فرستد تا در این زمینه راستی‌آزمایی نهایی را انجام دهد. جالب اینجاست در نامه كنفدراسیون حتی از كلمه جعل مدرك هم استفاده شده است. روز جمعه هم وقتی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال با این سوال روبه‌رو شد، حرفی زد كه نكاتی ریز در خود داشت. او گفت: «پرسپولیس قطعا هیچ پرونده‌ای ندارد. استقلال هم بدهی‌هایش را داد. دست تراكتور هم درد نكند. راجع به استقلال پیگیر هستیم ببینیم مورد دیگری هم هست یا نه؟» این جمله آخر تاج یعنی آن‌كه اتفاقاتی در این بین افتاده. او هر چند اشاره‌ای به نامه كنفدراسیون فوتبال آسیا نكرد اما كاملا پیدا بود از نامه مطلع است و می‌داند استقلال در شرایط خطر قرار دارد.
دیروز یكی از اعضای كمیته استیناف كه نخواست نامش فاش شود، گفت احتمال حذف استقلال جدی است چون كنفدراسیون به شك و تردید افتاده است. او در پاسخ به این كه چرا در كمیته استیناف متوجه این مدارك جعلی نشدند، گفت: «موضوع هنوز ثابت نشده ولی در كل ما كار پلیسی نمی‌كنیم. بلكه اصل را بر واقعی بودن اسناد می‌گذاریم.»
در همین حال استقلالی‌ها منكر این موضوع شدند. اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال در این باره گفت: «بعید است چنین چیزی صحت داشته باشد! در مورد ارسال مدارك جعلی باید بگویم، آقایان در كمیته صدور مجوز حرفه‌ای مدارك را بررسی كرده و سپس به AFC ارسال می‌كنند. این حرف‌ها درست نیست و قطعا پیگیر می‌شوم كه ماجرا چیست.»
اما دیروز سعید لطفی، مدافع سابق استقلال بود كه با یك پست خبر را داغ‌تر كرد. او در اینستاگرام خود خبر از جعلی بودن بعضی مدارك استقلال داد و نوشت احتمال حذف این باشگاه زیاد است.
گویا این باشگاه در پرونده بعضی بازیكنان ادعای تسویه‌حساب كرده ولی همان بازیكنان نامه به كنفدراسیون زده‌اند كه پول خود را نگرفته‌اند و اگر استقلال ادعا كرده پولشان را داده، حقیقت ندارد. به همین خاطر AFC به احتمال زیاد با توپ پر نماینده خود را به ایران می‌فرستد. در گذشته این اتفاق هرگز در فوتبال ایران رخ نداد كه نماینده كنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی مدارك و راستی‌آزمایی برای یك باشگاه به ایران بیاید. ظاهرا كار استقلال بیخ پیدا كرده كه این اتفاق رخ خواهد داد.
نكته اینجاست AFC در نامه خود اصلا به نام هیچ بازیكن یا مربی‌ای اشاره نكرده، بنابراین شرایط طوری نیست كه فدراسیون یا كمیته حرفه‌ای‌سازی در جریان باشد كدام پرونده ابهام دارد و سریعا برای كمك به استقلال دست به كار شود. البته اگر این مساله واقعا صحت داشته باشد، مسؤولان این باشگاه قطعا می‌دانند و شاید بخواهند دست به اقدامی ضربتی بزنند.