نسخه Pdf

 این رمان 290 صفحه‌ای نیست

 این رمان 290 صفحه‌ای نیست

یونس فردوس / روزنامه‌نگار


 عشق درونمایه اغلب آثار سعید تشكری است. در عشق‌هایی كه تشكری خلق می‌كند هم عشق زمینی دیده می‌شود، هم عشق غیرزمینی. از ارادت به امام رئوف و مهربانی تا عشق مادر و فرزند و همسر به همسر. عشق به فرزندان رسول خدا در تمام آثار تشكری دیده می‌شود و باید گفت جزء لاینفك آثار تشكری است. او ارادتش نه از جنس ارادت‌های تصنعی است كه ارادتی جوشیده از اعماق قلبش است. برای این كه سخن به درازا نكشد از بردن اسامی آثاری كه تشكری در تمام آنها زمینه ابراز ارادت و عشق‌ورزی به خاندان نور را فراهم كرده و دل‌های خوانندگانش را راهی سرزمین نورانی آنها كرده است، خودداری می کنیم. 
«هندوی شیدا» روایتی است از همین جنس. ارادت به سیدالشهدا(ع) در كنار ارادت به امام هشتم در این رمان تبلور دارد و خواننده با پای واژگان راهی آستان این ذوات نورانی می‌شود.  تشكری در این رمان برخلاف باقی آثارش كه اغلب تم تاریخی دارد در روزگار كنونی دست به خلق جهان داستانی‌اش زده و خواننده را در موقعیتی متفاوت از دیگر آثارش قرار داده است. با همین جمله روشن شد كه تشكری در اغلب داستان‌هایش سراغ تاریخ می‌رود و قصه‌اش را در دل تاریخ می‌سازد. قصه‌هایی كه شاعرانگی وجه اصلی آنهاست.
در هندوی شیدا، خواننده باز هم در جغرافیای خراسان تنفس می‌كند. خراسانی كه در آثار او می‌بینیم نه خراسان توریستی است، بلكه خراسانی است كه برای اهل جست‌وجو حامل نشانه‌هایی است كه می‌تواند شیرینی جغرافیا را در كام او بنشاند. این مساله در آثار او دیده می‌شود و خواننده‌ای كه اهل زندگی كردن با ادبیات باشد این فرصت را دارد تا در جهانی زیست كند كه می‌تواند نشانه‌های آن را پیدا كند.
یكی دیگر از ویژگی‌های تشكری در داستان‌پردازی ساخت جهان‌های فرعی داستانی است. او با خرده‌روایت‌هایش كاری می‌كند كه خواننده گاهی قصه اصلی را رها كند و پرنده خیال را پرواز بدهد به سمت جهانی كه با یك روایت فرعی در قصه ایجاد شده و دنباله آن را در ذهنش پی بگیرد. 
خرده روایت‌های «هندوی شیدا» در ساختار روایت كلی داستان نشسته و هركدام از آنها در جای خوبی استفاده شده و خواننده با وجود ظرفیت بالای این خرده‌روایت‌ها خط اصلی قصه را از دست نمی‌دهد. این رمان 290 صفحه‌ای
 را نباید به چشم یك رمان 290 صفحه‌ای نگاه كرد، بلكه همین كه كتاب را شروع كنید متوجه پایان آن نخواهید شد و این ویژگی تمام آثار تشكری است كه سرعت و ضرباهنگ آن خواننده را مجذوب خود می‌كند.