حجم دی‌اکسیدکربن در جو زمین رکورد زد!

حجم دی‌اکسیدکربن در جو زمین رکورد زد!

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) رسما اعلام کرد میزان دی‌اکسیدکربن موجود در جو زمین در سال 1397/ 2018 به 8/407 قسمت در میلیون یا پی‌پی‌ام (ppm سرواژه part per million) رسیده است. یعنی از حجم هوایی که در آن یک میلیون مولکول وجود دارد، 5/405 مولکولش دی‌اکسیدکربن بوده است. این عدد همچنین به معنی شکستن رکورد 5/405 قسمت در میلیون دی‌اکسیدکربن در سال 1396/ 2017 است.
سطح دی‌اکسیدکربن در سال 1394/ 2015 از مرز 400 پی‌پی‌ام عبور کرده و همچنان بی‌رویه افزایش یافته است. به گزارش پژوهشنامه گازهای گلخانه‌ای، این میزان افزایش در سال 1396 تا 1397 نزدیک به رشدی است که بین سال‌های 1395 تا 1396 مشاهده شد و این کمی بیشتر از میانگین افزایش سالانه در یک دهه گذشته است.پِتِری تاآلاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه‌ای گفت: با‌وجود تمام تعهدات مندرج در توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب‌وهوایی، هیچ نشانه‌ای از کُندشدن این روند وجود ندارد، چه رسد به کاهش غلظت گازهای گلخانه‌ای
در جو. وی گفت: لازم است ما این تعهدات را به خاطر افزایش رفاه آینده بشریت عملی کنیم. زیرا این فقط دی‌اکسیدکربن نیست که افزایش یافته است، بلکه میزان اکسید نیتروژن و متان نیز به طور چشمگیری فزونی نشان می‌دهد. اثر متان به عنوان یک گاز گلخانه‌ای، در گرم کردن جو زمین حدود 25 برابر قوی‌تر از دی‌اکسیدکربن است. این پدیده که ناشی از تفاضل میزان نور خورشید جذب شده از سوی زمین و تابش انرژی آن به سمت فضاست، به عنوان عامل جذب گرمای پرتوهای تابشی شناخته می‌شود.
از سال 1369/ 1990 تاکنون، پرتوهای تابشی ناشی از گازهای گلخانه‌ای در مجموع 43 درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام اداره کل اقیانوس و اتمسفر ملی، (NOAA)دی‌اکسیدکربن به تنهایی مسؤول حدود 80 درصد این افزایش است. گفتنی است آخرین بار که جو زمین غلظت قابل توجهی از دی‌اکسیدکربن را تجربه کرد، حدود سه تا پنج‌میلیون سال پیش بود. تاآلاس افزود: در آن زمان، دمای هوا دو تا سه درجه سانتی‌گراد گرم‌تر و سطح آب دریا ده تا 20 متر بالاتر از حال حاضر بود.تولید گازهای گلخانه‌ای بدون اقدامات شدید جهانی برای محدودکردن آنها، همچنان ادامه خواهد یافت، اما مدل‌های راهبردی امروزی نشان می‌دهد دی‌اکسیدکربن حداقل تا دو دهه دیگر به اوج نخواهد رسید. زیرا نیمی از گازهای گلخانه‌ای تولید شده در جو باقی می‌ماند و به همان اندازه هم این گازها در اقیانوس‌ها و زیست‌کره (بیوسفر) جذب می‌شود.
پژوهشنامه گازهای گلخانه‌ای هر سال برای ارائه مستندات مربوط به غلظت گازهای گلخانه‌ای که وارد جو شده و همچنین زیست‌بوم‌های زمین‌شناسی و زیستی منتشر می‌شود.
منبع:  IFL SCIENCE