دود آرامکو  در چشم عربستان

گزارش سازمان ملل، ادعاهای رژیم سعودی درباره دست داشتن ایران در حمله به آرامکو را تایید نکرد

دود آرامکو در چشم عربستان

به دنبال حملاتی که در 23 شهریور از سوی انصارا... یمن به تاسیسات نفتی آرامکو انجام شد عربستان سعودی، آمریکا و اسرائیل بدون هیچگونه سند و مدرکی مدعی شدند ایران عامل این حملات بوده است.  با این‌حال بازرسان سازمان ملل در ماه سپتامبر و نوامبر به دعوت عربستان سعودی برای انجام تحقیقات لازم در خصوص حادثه آرامکو عازم ریاض شدند.
در سفر محققان سازمان ملل به عربستان سعودی ارزیابی حکومت این کشور درباره این حملات تحویل آنها شد. در آن ارزیابی به استناد مقایسه‌های تصویری ادعا شده بود یکی از موشک‌های کروز شلیک‌شده شباهت‌هایی با موشک‌های کروز یاعلی، ساخت ایران دارد.  
اما دیروز محققان سازمان ملل متحد اعلام کردند نمی‌توانند هنوز ادعاهای واشنگتن و ریاض مبنی بر این‌که ایران عامل این حملات بوده را تأیید کنند.
 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ۶ ماهه خود خطاب به شورای امنیت نوشت این سازمان قادر نیست مستقلاً تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در آن حملات اصالتاً ایرانی بوده‌اند یا به شکلی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل منتقل شده‌اند. در این گزارش عنوان شده بازرسان سازمان ملل قادر بوده‌اند لاشه‌های سامانه‌های تسلیحاتی مورد استفاده در چند حمله شامل حمله به یک تأسیسات نفتی در ماه مه میلادی، به فرودگاه ابها در تابستان و تأسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر را مورد بررسی قرار دهند.
دبیرکل سازمان ملل اضافه کرده این سازمان هنوز در حال جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات اضافی درباره این موشک‌های کروز و پهپادهاست و در زمان مقتضی یافته‌های بیشتر خود را در این باره گزارش خواهد کرد. این گزارش بی‌اساس بودن ادعاهایی را که در این مدت از سوی عربستان و متحدانش علیه ایران طرح شده بود، اثبات کرد.


23 شهریور
صبح شنبه 23 شهریور یک کانال ماهواره‌ای متعلق به عربستان سعودی از انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات نفتی آرامکو در شرق این کشور خبر داد، اما علت آن را مشخص نکرد.
در همان روز شبه نظامیان حوثی با پذیرفتن مسؤولیت این حملات اعلام کردند که با ده‌پهپاد به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان در بقیق و خریص حمله کرده‌اند.
حوثی‌ها که پیش از آن نیز بارها اهدافی را در خاک عربستان سعودی با موشک یا پهپاد هدف قرار داده بودند گفتند این عملیات را در واکنش به حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض انجام داده و قصد دارند که در آینده نیز دست به حملات
گسترده‌تری بزنند.


23 شهریور
ساعاتی بعد از این حمله بود که آمریکایی‌ها برای توجیه شکست و رسوایی خود که بحران افزایش قیمت نفت و به صدا درآمدن آژیرهای خطر در بازارهای بورس جهانی را به دنبال داشت، شروع به اتهام‌زنی علیه جمهوری اسلامی ایران کردند.
کاخ سفید پس از تماس تلفنی میان بن سلمان و ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا حمله به تاسیسات مهم نفتی عربستان را محکوم می‌کند. اقدام‌های خشونت آمیز بر ضد مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌هایی که برای اقتصاد جهان حیاتی هستند تنها نتیجه‌اش بالا گرفتن تنش و تشدید بی‌اعتمادی است.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز فورا مدعی شد ایران حمله کرده است! البته وی تا حدودی با ابهام سخن گفت تا مشخص نشود که به عقیده او ایران مدیریت کرده یا واقعا از خاک خود حمله کرده. پس از پمپئو اما مقامات دیگر سعودی و آمریکایی با لحنی سخن گفتند که نشان می داد، ایران را بازیگر هدایت کننده می دانند نه آن که از خاک آن عملیات انجام شده باشد.
همچنین ریک پری وزیر انرژی آمریکا طی سخنانی در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در وین دراین‌باره مدعی شد: حمله به عربستان سعودی، حمله به نظام انرژی جهان است و ایران باید از این بابت پاسخگو باشد.


 24 شهریور
نکته جالب آن‌که پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بازهم بی‌کار ننشست و روز فردای حادثه آرامکو نیز دست به توییت شد و با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تأمین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از این‌که حملات از یمن انجام شده باشند، وجود ندارد.
وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای ایجاد ایران‌هراسی در جهان افزود: از تمام کشورها می‌خواهیم علناً و یک‌صدا حملات ایران را محکوم کنند. ایالات‌متحده با شرکا و متحدان خود همکاری خواهد کرد تا از تأمین انرژی در بازارها اطمینان حاصل کرده و ایران را به‌خاطر تجاوزهایش پاسخگو کند.


25 شهریور
 هوا چون بینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین از اتهام‌زنی‌های بی‌سند آمریکایی‌ها به ایران انتقاد کرد و گفت: بدون مدرک نمی‌توان هیچ کشوری را مسؤول این عملیات دانست و سرزنش کسی به دلیل حمله به تأسیسات نفتی عربستان بدون در دست داشتن مدارک قطعی بی‌مسؤولیتی است.همچنین مقامات پارلمانی روسیه در مواضعی جداگانه تأکید کردند دلیلی برای متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی وجود نداشته است.
در همان روز دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد آمریکا منتظر می‌ماند تا ببیند عربستان چه کسی را رسماً مقصر معرفی می‌کند! وی دراین‌باره مدعی شد: دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر (این ماجرا) را می‌شناسیم. در صورت تایید، آماده و مجهز هستیم  و می‌بینیم طبق چه شرایطی باید جلو برویم.


26 شهریور
در حالی که مقامات سعودی در روز اول تلاش می‌کردند میزان خسارات وارده به آرامکو را مخفی کنند اما دو سه روز بعد از این اتفاق، خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام کردند حمله موشکی، پهپادی یا ترکیبی از این دو به پالایشگاه های نفت بقیق و خریص، با کاستن حدود ۵.۶ میلیون بشکه از تولیدی نفت عربستان که تقریبا نیمی از تولیدات نفتی کل عربستان و ۵درصد نفت جهان را در بر می‌گیرد.  تاثیر حملات به آرامکو در نگاه بسیاری از تحلیلگران، با حملات ۱۱ سپتامبر آمریکا مقایسه شد.


26 شهریور
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در کنفرانس خبری مدعی شدکه سلاح‌های استفاده شده در حمله از جمله دو نوع پهپاد و یک نوع موشک کروز، ایرانی بوده است؛ ادعایی که یمن و ایران آن را رد کردند.



27 شهریور
ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی در کنفرانسی خبری، مدعی شد، ایران در حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دست داشته است.
این مقام نظامی سعودی مدعی شد، حمله به تأسیسات عربستان سعودی از نوع موشکی و پهپادی بوده و نه از یمن، بلکه از شمال منطقه خلیج فارس صورت گرفته و در آن از سیستم موقعیت‌یابی دقیق و جی‌پی‌اس استفاده شده است.
سخنگوی ائتلاف سعودی با نمایش قطعات پهپادهایی که به گفته او ساخت ایران هستند، گفت که حملات به تاسیسات بقیق با استفاده از ۱۸ فروند از این پهپادها انجام شده است.وی ضمن نمایش تصاویر ضبط شده از حملات افزود، حمله به تاسیسات خریص با استفاده از موشک‌های کروز ساخت سپاه پاسداران ایران صورت گرفته است.
به گفته مالکی و بنا بر تصاویری که نمایش داد، تاریخ ساخت این موشک‌ها سال ۲۰۱۹ میلادی درج شده بود. او نام این موشک‌ها را یا علی عنوان کرد و آنها را از جدیدترین نوع موشک‌های کروز ساخت سپاه پاسداران ایران اعلام کرد.


28 شهریور
شبکه سی‌بی‌اس آمریکا با ساختن داستانی مدعی شد حملات به آرامکو با تایید رهبر انقلاب صورت گرفته است. این شبکه همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد تصاویر ماهواره‌ای آمریکایی، نفرات سپاه پاسداران را در حال آماده‌سازی برای پرتاب موشک در پایگاهی در اهواز، نشان می‌دهد. براساس این گزارش، این موشک‌ها با عبور از فراز خاک کویت و پس از پیمودن یک مسیر ۴۰۰ مایلی (حدود ۷۰۰ کیلومتر) به هدف‌های خود در دو نقطه در داخل خاک عربستان اصابت کردند.
در همین روز عربستان سعودی در نامه‌ای به شورای امنیت پای ایران را وسط کشید و ضمن تکرار اتهام به ایران مدعی شد همه نشانه‌ها دلالت بر این دارد که سلاح‌های استفاده شده در حمله به آرامکو ایرانی است.



29 شهریور
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی مدعی شد از مقامات سعودی و اسرائیلی در اقدامی تلافی‌جویانه بعد از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، همکاری خود را گسترش داده‌اند و در اولین مرحله این همکاری، به یکی از پایگاه‌های متعلق به ایران، در سوریه حمله کرده‌اند. بر اساس این ادعا، جنگنده‌های ارتش سعودی در عملیاتی مشترک با نیروی هوایی اسرائیل، به منطقه البوکمال واقع در مرز عراق و سوریه حمله کرده و مواضع سپاه قدس ایران را مورد هدف قرار داده است.



اول مهر
سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در آستانه سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک درباره حمله به تاسیسات نفتی سعودی مدعی شدند ایران مسؤول این حمله است.
در این بیانیه ادعا شده است: واضح است که ایران مسؤول حمله به تأسیسات نفت سعودی است.
این سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود عنوان کردند: این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد.



19 مهر
نفتکش سابیتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در ۶۰مایلی سواحل جده در دریای سرخ هدف حمله دو موشک ناشناس قرار گرفت و به مخازن آن آسیب وارد شد.
البته این حملات باعث غرق شدن این نفتکش نشد و پس از کنترل خروج نفت از مخازن، این نفتکش مسیر بازگشت به ایران را در پیش گرفت.



22 مهر
رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری بدون نام بردن از عربستان به عنوان عامل حمله به نفتکش ایرانی در سواحل جده، تلویحا این کشور و رژیم صهیونیستی را عاملان این حمله دانست.
روحانی در این نشست با بیان این‌که ما مشکلی برای حل مسائل با عربستان از طریق گفت‌وگو نداریم افزود: اما موضوع حمله به کشتی ما در دریای سرخ مشکلاتی ایجاد کرده است.
بر اساس تحقیقات، آنچه مسلم است این‌که یک رژیم با کمک برخی کشورها این کار را کرده است که باید مشخص شود.
وی ادامه داد: این حمله، کار شرورانه‌ای بوده و حتما یک دولت در این زمینه نقش داشته است. قضاوت درباره این‌که کدام دولت بوده هنوز زود است و وقتی مشخص شود، آن دولت باید منتظر عواقب آن باشد.