طغیان دوباره  میمون‌های خشمگین

والت‌دیزنی سری جدید سیاره میمون‌ها را بسازد

طغیان دوباره میمون‌های خشمگین

میمون‌ها برمی‌گردند؟ چگونه برمی‌گردند و این‌بار قصد دارند چه كارهایی انجام دهند؟ حالا كه شرکت فوكس قرن بیستم به صورت زیرمجموعه شرکت والت دیزنی درآمده، باید دید میمون‌های مهاجم و خشمگین با چه حال و هوایی به دیدار تماشاگران سینما می‌آیند. بازگشت دوباره میمون‌های «سیاره میمون‌ها» در شرایطی است كه بعد از فروش و واگذاری شرکت فوكس به والت دیزنی، همه نگران بودند چه بلایی سر مجموعه‌های سینمایی فوكس خواهد آمد و سرنوشت‌شان چه خواهد شد. حالا خبر می‌رسد مدیران والت دیزنی قصد كنار گذاشتن آرشیو سینمایی زیرمجموعه تازه خود را ندارند و به‌دنبال تولید نسخه‌هایی جدید از فیلم‌هایی هستند كه در گذشته‌ای نه چندان دور، خیل عظیم تماشاگران را جذب خود می‌كردند. به این ترتیب، نسخه تازه و البته احیا شده سیاره میمون‌ها هم در دستور كار مدیران والت دیزنی قرار گرفته است.

به نوشته ورایتی، با انتخاب كارگردان برای نسخه جدید سیاره میمون‌ها، بر همگان روشن شد كه ماجراجویی‌های دلهره‌آور میمون‌های ناراضی و مبارز همچنان ادامه خواهد داشت. از داخل شرکت والت دیزنی خبر می‌رسد كه وس بال برای كارگردانی نسخه جدید این اكشن دلهره‌آور و علمی - تخیلی انتخاب شده است. انتخاب بال نشان از اهمیت مجموعه فیلم سیاره میمون‌ها برای مالك جدید شرکت فوكس می‌دهد. او در طول چند سال گذشته، سرگرم كارگردانی درام اكشن و علمی - تخیلی «دونده سرگشته» بوده است. این سه‌گانه نوجوانانه، توانست در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریكا و دیگر كشورهای دنیا نزدیك یك میلیارد دلار فروش كند. با توجه به هزینه متوسط و 50 میلیون دلاری این تریلوژی، تحلیلگران اقتصادی سینما موفقیت بالای مالی فیلم را یك موفقیت بسیار بزرگ برای كارگردانش عنوان كردند.
اما مدیران والت دیزنی كه با اعلام خبر حضور بال در پشت دوربین قسمت جدید سیاره میمون‌ها دوستداران ژانر علمی - تخیلی را خوشحال كرده‌اند، هیچ اطلاعات دیگری درباره آن منتشر نكرده‌اند. به این ترتیب، هیچ اطلاعی از كم و كیف داستان و ماجراها و شخصیت‌های آن در دست نیست. رسانه‌های گروهی سخت به دنبال آن هستند كه چیزی درباره داستان فیلم كشف كنند. این پرسش برای علاقه‌مندان وجود دارد كه آیا نسخه جدید، به احیای داستان نسخه اصلی كه در سال 1968 ساخته شد، خواهد پرداخت و همان داستان را تعریف خواهد كرد؟ آیا قرار است داستان فیلم دنباله‌ای بر ماجراهایی باشد كه در نسخه سال 2001 تیم برتون دیده شد؟ یا شاید قرار است این داستان به شرح ماجراهایی بپردازد كه در نسخه سال 2011 مورد بررسی قرار گرفت و به نمایش درآمد؟
 درگیری سخت برای تولید
مت ریوز كه دو قسمت اخیر مجموعه سیاره میمون‌ها را كارگردانی كرد، این روزها سخت درگیر تولید قسمت تازه‌ای از مجموعه اكشن ابرقهرمانانه «بتمن» است. بنابراین، او هیچ همكاری‌ای با نسخه جدید والت دیزنی نخواهد داشت. چه بر سر اندی سركیس خواهد آمد؟ او در فیلم سه قسمتی سری جدید در نقش شخصیت سزار ظاهر شد. سزار همان میمون خشمگین و باهوشی است كه هدایت میمون‌های معترض را به‌عهده گرفت و كلی اكشن‌كاری را سازمان داد. آیا سركیس كه بازی‌اش با تحسین منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد، دوباره لباس میمونی به تن خواهد كرد یا نه؟ این بازیگر غیرمتعارف كه معمولا نقش‌هایی عجیب و غریب را برای بازی به‌عهده می‌گیرد، این روزها به‌شدت سرش شلوغ است و قرارداد بازی و همكاری با حداقل پنج پروژه تازه را در دستور كارش دارد!
انتخاب بال برای كارگردانی نسخه تازه سیاره میمون‌ها در حالی است كه مدیران والت دیزنی كمی قبل پروژه «نگهبان موش» او را به قفسه بایگانی سپردند. بال بسیار مایل بود داستان گرافیكی گارد موش را برای والت دیزنی جلوی دوربین ببرد. اما بعد از آن‌كه والت دیزنی شرکت فوكس را به مبلغ چهار میلیارد دلار خریداری كرد، ترجیح داد طرح مورد علاقه بال را كنار بگذارد. شاید پیشنهاد كارگردانی سیاره میمون‌های جدید، نوعی دلجویی مدیران والت دیزنی از فیلمساز به حساب بیاید.
صنعت سینما اولین بار سال 1968 سراغ سیاره میمون‌ها رفت. فیلمنامه براساس داستان پی یر بوله فرانسوی نوشته شد. چارلتون هستون در این فیلم در نقش فضانوردی ظاهر شد كه پس از انجام یك ماموریت فضایی، سفینه‌اش را روی سیاره‌ای فرود می‌آورد كه در اختیار میمون‌هاست. این میمون‌ها كه مثل انسان‌ها حرف می‌زنند، دردسرهایی برای فضانورد ایجاد و بر نسل بشر كه یك زندگی بدوی دارد حكمرانی می‌كنند. به‌زودی فضانورد متوجه می‌شود روی كره زمین قرار دارد و زمین بعد از یك فاجعه هسته‌ای به این حال و روز درآمده است.
 بازسازی‌های متفاوت
تیم برتون سال 2001 دست به بازسازی وفادارانه این فیلم زد و مارك والبرگ را برای بازی در نقش اصلی انتخاب كرد. این فیلم فروش متوسطی در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریكای شمالی كرد و نتوانست نظر منتقدان را (كه به تحسین نسخه اصلی پرداخته بودند) به خود جلب كند. با هزینه بالای صد میلیون دلاری فیلم، تماشاگران آمریكایی فقط 180 میلیون برای دیدن آن پرداخت كردند، اما سری بعدی سیاره میمون‌ها كه سال 2011 به احیای دوباره این اكشن پرداخت، هم توانست نظر منتقدان را به خود جلب كند و هم با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شود. فروش 150 میلیون دلاری فیلم در آمریكا
(با هــزینــه تــولیــد
90 میلیونی) راه را برای تولید دو قسمت بعدی آن در سال‌های 2014 و 2017 فراهم كرد. در این سه‌گانه، نقش اصلی و محوری نه با آدم‌های زنده و بازیگران ستاره، كه با میمون‌ها بود!