تلاقی سرما و پلیس در جاده‌ها

طرح زمستانه پلیس راهور آغاز شد؛ ماموران تا 20 اسفند مراقب رفتار ترافیكی راننده‌ها هستند

تلاقی سرما و پلیس در جاده‌ها

زمستان امسال هرگز زمستان سال 50 نخواهد شد كه در آن طی فقط پنج روز، هشت متر برف بارید و 4000 نفر را كشت و 200‌روستا را مدفون كرد و از ایران یك آلاسكا ساخت كه مردمش مویه می‌كردند ای خدا برف دیگر بس است. زمستان خیلی سال است در ایران نه آن زمستان 48 سال پیش كه حتی برای خیلی شهرها و روستاها حتی زمستانی معمولی با بارش یكی دو وجب برف هم نمی‌شود. با این حال دیروز طرح زمستانه پلیس راهور به رسم سال‌های اخیر یك بار دیگر كلید خورد و نیروهای هفت سازمان، هم پیمان شدند برای كاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و امداد رسانی به‌موقع به مسافران تا 20 اسفند درجاده‌ها و گردنه‌های برفگیر مستقر باشند و پس از آن بروند سراغ طرح عیدانه در جاده‌ها كه زیاد هم دور نیست.

۷ 
برای این كه طرح زمستانه پلیس در جاده‌ها به ثمر بنشیند باید هفت دستگاه مثل چرخ‌دنده‌های یك ساعت با هم هماهنگ بشوند و شانه به شانه یكدیگر پیش بروند. در پیشانی این طرح، پلیس راهور قرار دارد كه طرح‌های زمستانه نیز به نام آن تمام می‌شود و در واقع ویترین این طرح و شناخته شده‌ترین عضو است ولی شش دستگاه مهم دیگر نیز در پشت صحنه حضور دارند كه اگر نباشند طرح زمستانه درجاده‌ها بی‌معنی می‌شود: اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر، راهداری، شهرداری و امداد خودرو.
 این هفت دستگاه قبل از شروع طرح‌های زمستانه برای پیش آمادگی و هماهنگ كردن برنامه‌های خود درسطوح خدمات شهری و روستایی و جاده‌ای جلسات متعدد برگزار می‌كنند و به عنوان دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران، هم از كمبودها و نقص‌های سال گذشته می‌گویند و هم برای رفع كاستی‌ها پیشنهاد و برنامه می‌دهند. جالب است بدانید اینها حتی در مورد لزوم هرس كردن درختان در زمستان و مراقبت از كابل‌های برق نیز صحبت می‌كنند، چون تجربه زمستان‌های گذشته نشان داده هرس نكردن درختان پس از بارش برف می‌تواند موجب پاره شدن كابل‌ها و در نتیجه خاموشی‌های گسترده در شهرها و جاده‌ها شود مثل آنچه سال 95 در استان مركزی رخ داد.
وصل بودن دوربین‌های سطح شهر به ستاد مدیریت بحران و نصب فرستنده روی وسایل نقلیه خدمت رسان برای ارسال تصویر از نقاط حادثه دیده به ستادهای استانی نیز نكاتی است كه همواره در طرح‌های زمستانه مورد تاكید قرار می‌گیرد تا هنگام بروزحادثه، امداد و نجات وقفه‌ای نداشته باشد.


۱۷۰۰۰
درست است از عدد وحشتناك 23 هزار كشته در تصادفات جاده‌ای چند سالی است عبور كرده‌ایم و جنگ تمام عیار در راه‌های كشور تقریبا آرام گرفته است ولی هنوز هم كه به آمارهای رسمی نگاه می‌كنیم مایه تاسف‌اند. مرگ 17 هزار نفر در كشور كه سال پیش در تصادفات جان باخته‌اند و حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی دیروز در مراسم آغاز طرح زمستانه پلیس از آنها یاد كرد عددی به غایت بزرگ است كه انگار پارسال پشت سرهم قطار از ریل شده یا هواپیما از آسمان سقوط كرده است.
با این حال آقای فرمانده می‌گوید با این كه پارسال اوضاع تلفات جاده‌ای در كشور بد بود ولی امسال وضع بهتر شده و سوانح ترافیكی و كشته شدن‌ها كمتر شده است. آمارهایی كه او در دست دارد حاكی است از ابتدای امسال تاكنون مجموع تصادفات 10 درصد و تعداد جانباختگان این تصادفات 3 درصد نسبت به سال گذشته كم شده در حالی كه میزان ترددهای امسال 5/2 درصد بیشتر از ترددهای سال پیش بوده است.


۱۰۲۴
عدد 17هزار تقریبا 16 بار از 1024 بزرگ‌تر است. اولی مربوط است به كل كشته‌های تصادفات در سال 97 و دومی متعلق است به تعداد جانباختگان تصادفات در زمستان سال پیش. در واقع اولی مربوط است به 12 ماه سال و دومی محدود است به یك زمستان سه ماهه. البته اگر 17هزار كشته را تقسیم بر 12 ماه سال كنیم سهم هر ماه از تلفات جاده‌ای 1416 نفر می‌شود كه به‌وضوح از جمع جانباختگان زمستانی جاده‌ها در سال 97 بزرگ‌تر است.
با این حال فرمانده پلیس راهور ناجا می‌گوید این عدد بازهم بزرگ است و باید كوچك‌تر شود مخصوصا این كه از این 1024 نفر كه در جاده‌های كشور و شهرها جان باخته‌اند 57 نفرشان در گردنه‌های برفی گرفتار حادثه شده‌اند و جان به جان‌آفرین تسلیم كرده‌اند.
از این روست كه كمال هادیانفر، فرمانده پلیس راهور گفته است از دیروز كه روز نخست اجرای طرح زمستانه بود تا 20 اسفند كه روز پایانی طرح خواهد بود مراقبت‌های زمستانی پلیس در 30 استان و 112 گردنه برفی كشور توسط 112 تیم پلیس راهور انجام خواهد شد. این تیم‌ها البته غیر از 30 هزار و 820 تیم موتوری و خودرویی فعال در این طرح خواهند بود.


۴
این را كه بیشتر تصادفات جاده‌ای در 30 كیلومتری شهرها و نزدیك مقصد مسافران اتفاق می‌افتد پلیس همواره گفته است، این را كه مهم ترین علت تصادفات و واژگونی خودروها در جاده‌ها نیز ناتوانی در كنترل وسیله نقلیه، خستگی و خواب آلودگی و سرعت غیرمجاز است پلیس بارها گفته است. این كه پلیس راهور در طرح‌های زمستانی خط قرمزهایی دارد نیز همیشه شنیده شده است، ولی چون تكرار این قبیل مسائل بی ضرر است، رئیس پلیس راهور كشور گفته است هرگونه تخلف حادثه ساز در راه‌ها از جمله این چهار علت كه شمرده شد خط قرمز پلیس است و با آن برخورد خواهد شد.  در طرح زمستانی امسال،‌ پلیس جاده‌ها و رفتار ترافیكی راننده‌ها را با 13 هزار و 791 دوربین رصد خواهد كرد، همچنین 2600دستگاه‌ای بی اس، 1100 دوربین البسه و 4000 دست افزار به تجهیزات پلیس راهور اضافه خواهد شد.



۶۰۰۰
با این كه جمعیت هلال‌احمر كشور بعد از ماجراهای استعفا و بازداشت رئیسش حال و روز خوشی ندارد ولی وظایف این تشكیلات به عنوان عضوی از ستاد مدیریت بحران كشور آن هم در زمستان پیش رو نمی‌تواند بر زمین بماند. از این رو، سازمان امداد و نجات این جمعیت برای 6000‌نیروی خود آماده‌باش داده است تا در 1226 پایگاه ثابت و سیار به مسافران خدمات ارائه دهند. مرتضی سلیمی رئیس این سازمان نیز گفته است در 570 پایگاه از مجموع این 1226 پایگاه ثابت و سیار، امكان اسكان و تغذیه اضطراری فراهم شده است.


۲
با وجود آمار بالای تصادفات جاده‌ای در كشور و با این كه مجموعه پلیس خود منتقد این آمار است، ولی پلیس راهور به دو عملكرد خود افتخار می‌كند، یكی به طرح نوروزی 98 و دیگری به آمارهایی كه در اربعینی كه گذشت، ثبت شد.
رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید در ایام نوروز با این كه شرایط جوی نامساعد بود توانستیم با تعامل سازمانی و فعالیت 107 هزار نفر از كاركنان دستگاه‌های مسؤول، آمار جانباختگان نوروز 98 را نسبت به جان باختگان عید سال قبل 6/17 درصد كاهش دهیم. همچنین در اربعین امسال كه با وجود سه میلیون و 200 هزار زائر كه 96 درصد آنها از مرزهای زمینی چهارگانه تردد كردند بازهم به واسطه وجود همان هماهنگی‌ها ترافیك مدیریت شد و هیچ گره ترافیكی بروز نكرد.
با وجود این گفته‌ها اما هادیانفر معتقد است وجود بیش از 33 میلیون وسیله نقلیه در كشور، بیش از 42 میلیون راننده و تردد وسائل نقلیه در 217 هزاركیلومتر راه و 1047 شهر، هماهنگی میان دستگاه‌های مسؤول باید بیشتر شود تا مدیریت ترافیك، تسهیل در تردد و افزایش ایمنی اتفاق بیافتد.
شاید این ترجمه‌ای از حرف‌های سردار اشتری فرمانده ناجا باشد كه دیروز ترافیك را موضوعی ملی معرفی كرد كه در آن همه دستگاه‌ها در حوزه مسؤولیتی خود باید پاسخگو باشند نه این كه اگر تصادف یا سانحه‌ای رخ داد همه توقع داشته باشند كه صرفا پلیس پاسخگو باشد.