نسخه Pdf

ریز، ولی تیز

نگاهی به بهترین لپ‌تاپ‌های فوق‌سبك بازار

ریز، ولی تیز

لپ‌تاپ‌های فوق‌سبك در اصل برای كاربرانی توسعه‌ یافتند كه اولویت اصلی آنها عمر باتری طولانی، قابلیت حمل آسان و ابعاد كوچك باشد. البته به ‌لطف پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر، دیگر نیازی به انتخاب بین كارایی و ابعاد نیست و می‌توانید با خرید فوق‌سبك‌های رده‌بالا، به‌شرط پرداخت هزینه بالاتر، هر دو ویژگی را در یك قالب در اختیار داشته باشید. در این حوزه، شركت اپل در سال‌های اخیر و با عرضه نسل‌های جدید و فوق‌العاده توانمند مك‌بوك توانسته جایگاه خود را به‌عنوان رهبر این بخش از بازار تا حد زیادی تثبیت كند. البته رقبا نیز بیكار ننشسته‌اند و شاهد رقابت گسترده اپل و دیگر سازندگان برای تصاحب سهم بیشتری از این بازار رو به رشد هستیم. نتیجه، تولید و عرضه لپ‌تاپ‌های فوق‌سبك با عملكردی در حد رایانه‌های دسكتاپ، عمر باتری بالا و ابعاد بسیار كوچك است كه می‌تواند برای بسیاری از كاربران ایده‌آل باشد. در صفحه «نبض بازار» این هفته، سه فوق‌سبك برتر ارائه شده در سال 2019 را معرفی و مشخصات آنها را بررسی می‌كنیم.

زیبای قوی
MacBook Pro
   پردازنده: Intel Core i5 ــ 8275U 
   حافظه اصلی: 256 گیگابایت SSD 
   حافظه رم: 8 گیگابایت 
   پردازنده گرافیكی: Intel Iris Plus 655 
   وزن: 37/1 كیلوگرم 
   صفحه نمایش: 3/13 اینچی QHD 
   عمر باتری: تا 10 ساعت
   سیستم‌عامل: MacOS
فوق‌سبك كارا و زیبای اپل نیازی به معرفی ندارد و تقریبا همه با خصوصیاتی كه آن را به یكی از موفق‌ترین سری لپ‌تاپ‌های بازار و سنگ محك عملكرد دیگر محصولات رده فوق‌سبك تبدیل كرده است، آشنا 
هستیم. 
طراحی فوق‌العاده این لپ‌تاپ نهایت ظرافت و دقت به‌كار رفته در تولید آن را بیشتر نمایان می‌كند كه البته با توجه به قیمت حدود 25 میلیون‌ تومانی این محصول خیلی هم جای تعجب ندارد.  البته مك‌بوك فقط به‌خاطر ظاهر زیبایش مشهور نشده و در مدل 2019 با استفاده از پردازنده‌های جدیدتر نسل هشتم Core i5 دركنار بهینه‌سازی سیستم‌عامل MacOS و به‌كارگیری حافظه حالت‌ جامد شاهد عرضه سیستمی هستیم كه به‌خوبی می‌تواند از پس اجرای برنامه‌های سنگین و كاربردهای تخصصی هم برآید. 
به‌ این‌ها عملكرد فوق‌العاده روان و قابل مقایسه با سیستم‌های با مشخصات بسیار بالاتر، تاچ بار بالای كیبورد، پشتیبانی از شناسایی اثر انگشت، عمر باتری 10ساعته، صفحه لمسی مجهز به فناوری Force Touch با كارایی بسیار بالا و دقیق، صفحه‌نمایش باكیفیت
Retina با وضوح QHD و مجموعه‌ای از ترفندها و قابلیت‌های كاربردی موجود در سیستم‌عامل اپل را اضافه كنید تا متوجه شوید چرا این محصول هنوز هم به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ فوق‌سبك بازار برای كاربران عمومی و تخصصی شناخته می‌شود. 
هرچند مسائلی مثل قیمت بالا، محدودیت در اتصال وسایل جانبی و عملكرد نه‌چندان درخشان كیبوردهای جدید این شركت باعث می‌شود تا با یك محصول ایده‌آل هنوز كمی فاصله داشته باشد.

برای بازی‌بازها
Razer Blade Stealth
   پردازنده: Intel Core i7 ــ 8565U 
   حافظه اصلی: 256 گیگابایت SSD 
   حافظه رم: 16گیگابایت 
   پردازنده گرافیكی: Nvidia GeForce MX150 با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی
    وزن: 29/1 كیلوگرم 
   صفحه نمایش: 3/13 اینچی FHD 
   عمر باتری: تا 6 ساعت
شركت Razer كه با محصولات مخصوص گیمینگ خود شناخته می‌شود، نسل دوم فوق‌سبك Stealth را برخلاف نسل اول، با تمركزی بیشتر بر قدرت سخت‌افزاری و قابلیت اجرای بازی‌های سنگین و برنامه‌های تخصصی به بازار عرضه كرده است. طراحی ظریف و زیبای این لپ‌تاپ تغییرات كوچك ولی تاثیرگذاری نسبت به نسل قبلی داشته و بدنه آلومینیومی با طراحی جدید، لبه‌های باریك شده صفحه نمایش، لوگوی جدید و گرد شدن لبه‌های بدنه تقریبا ظاهری متفاوت و بسیار مدرن‌تر نسبت به نسل قبلی به آن بخشیده است.  از نظر سخت‌افزاری هم هیچ مضایقه‌ای صورت نگرفته است. پردازنده نسل هشتم Core i ــ 7
با 16 گیگابایت حافظه رم، حافظه حالت جامد 256گیگابایتی و 4 گیگابایت پردازنده گرافیكی مستقل GeForce MX150 به این سیستم توانایی اجرای تقریبا هر بازی و برنامه سنگینی را می‌دهد كه برای لپ‌تاپی با این وزن و ابعاد خارق‌العاده است. دو پورت USB 3.1 و یك ورودی تاندربولت، اتصالات استاندارد این سیستم هستند كه در این رده كاملا مناسب است. كیبورد Stealth كماكان از نورپردازی رنگی و عملكرد رضایت‌بخشی برخوردار است، هرچند قابلیت شخصی‌سازی نوردهی كلید‌ها و برخی از قابلیت‌های «پرمصرف» دیگر برای بهبود عمر باتری كنار گذاشته شده‌اند. صفحه‌نمایش نورردهی متوسط و كیفیت مناسبی دارد و عمر باتری لپ‌تاپ‌های گیمینگ باتوجه به تمركز بر عملكرد معمولا زیاد نیست و Stealth در شرایط كاری سنگین عمر باتری بین 2 تا 4 ساعت به‌شما خواهد داد، هرچند درصورت استفاده بهینه از انرژی این مقدار را می‌توان بسیار افزایش داد. در كل این گزینه مناسب كاربرانی است كه می‌خواهند یك سیستم توانا و قابل‌حمل برای بازی سبك و كارهای تخصصی در اختیار داشته باشند و قیمت حدود 24 میلیون تومانی این محصول مشكلی برایشان محسوب نمی‌شود.

فوق‌سبك ظریف
Huawei Mate 13
   پردازنده:  Intel Core i5 ــ 8275U 
   حافظه اصلی: 256 گیگابایت SSD 
   حافظه رم: 8 گیگابایت 
   پردازنده گرافیكی: Nvidia GeForce MX150 با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی 
   وزن: 3/1كیلوگرم 
   صفحه نمایش: 3/13 اینچی با وضوح 2160×1440 
   عمر باتری: تا 8 ساعت
شركت هوآوی پس از موفقیت در بازار گوشی‌های هوشمند، چندسالی است وارد حوزه تولید لپ‌تاپ نیز شده و Mate13 این شركت را می‌توان یكی از بهترین محصولات تازه‌وارد به بازار برشمرد. این فوق‌سبك زیبا از طراحی جمع و جور و صفحه نمایش لمسی با نسبت ابعادی 3:2 بهره می‌برد كه در كنار بخشیدن ظاهری خاص به آن، اطلاعات بیشتری را در آن واحد به شما نمایش می‌دهد. بدنه آلومینیومی این محصول با CNC تراشیده شده و بسیار باكیفیت و مقاوم است. به‌علاوه لبه‌های فوق‌العاده باریك صفحه نمایش لمسی لپ‌تاپ و درزهای نازك بدنه حس لپ‌تاپ‌های رده‌بالا را به شما القا می‌كنند. از نظر سخت‌افزاری این محصول شباهت زیادی به Stealth دارد و با وجود داشتن حافظه رم كمتر، در آزمایش‌ها توانسته عملكردی مشابه ارائه كند كه در نوع خود قابل توجه است. عمر باتری در كاركردهای معمول بسیار عالی است و می‌تواند به ده ساعت هم برسد، هرچند درصورت استفاده از تمام توان سخت‌افزاری این مقدار كاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. در كنار داشتن صفحه لمسی بزرگ و نسبتا دقیق، كیبورد ضدآب این محصول هم از نوردهی پس‌زمینه و كلیدهای كم‌عمق با كیفیتی برخوردار است كه تایپ كردن و تعامل با سیستم را تبدیل به كاری لذت‌بخش می‌كند، هرچند چیدمان غیرمعمول كلیدها جای بحث دارد. اما نبود ورودی تاندربولت (كه در تمام لپ‌تاپ‌های این رده قیمتی مشاهده می‌شود)، نیاز به تهیه مبدل جدا برای اتصال HDMI و USB 3.0 و نبود گزینه 16 گیگابایتی برای نسخه مجهز به پردازنده  Core i ــ 7 را می‌توان از جدی‌ترین نقاط ضعف این تازه وارد قدر دانست. این لپ‌تاپ ۱۳۰۰ دلاری به‌زودی قرار است وارد بازار ایران شود.
ضمیمه قفسه کتاب
تیتر خبرها