10 كلید فراموش‌شده

توجه به برخی نكات ساده كه معمولا فراموش می‌شود فضای رشد و توسعه كسب‌وكارتان را هموارتر خواهد كرد

10 كلید فراموش‌شده

بدون شك توسعه كسب‌وكار، اولین اولویت هر شركتی است كه می‌خواهد در مسیرش رشد و ترقی داشته باشد. راه‌های توسعه كسب‌وكار بی‌شمار است و نمی‌توان نسخه مشتركی برای توسعه همه كسب‌وكارها تجویز كرد. برخی از روش‌ها ممكن است برای كسب‌وكاری بسیار مناسب باشد، در حالی كه همان شیوه در كسب‌وكار دیگری شاید اثربخشی چندانی نداشته باشد. از این رو در این گزارش سعی كردیم روش‌هایی را بر اساس نظر كارآفرینان موفق مرور كنیم كه از نگاه بسیاری از كارآفرینان دور می‌ماند، اما می‌تواند در توسعه كسب‌وكارها بسیار مفید و اثربخش باشد. برگرفته از: Forbes

     فعالیت‌های جانبی فراتر از محیط كار
بررسی كنید كارمندان‌تان بیشتر به چه نوع فعالیت‌هایی علاقه‌مند هستند و بر اساس آن با تقویت این علاقه‌ها و شاخ و برگ دادن به آنها می‌توانید حوزه فعالیت‌های شركت را توسعه ببخشید. به عنوان مثال فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ای مانند اشتغال خانگی زنان، آموزش و مشاوره‌‌های كسب‌وكاری، بهبود شرایط بی‌خانمان‌ها و خدماتی از این قبیل می‌توانند كمك كنند به جنبه‌های دیگری به غیر از كسب‌وكارتان وارد شوید.
 به این ترتیب با افزایش فعالیت‌های مجموعه علاوه بر این كه ارتباطات‌تان گسترده‌تر می‌شود و به نوعی شناخته‌تر می‌شوید، كارمندان‌تان نیز تعلق خاطر بیشتری به مجموعه پیدا خواهند كرد و با انگیزه بیشتری به وظایف‌شان می‌پردازند.
مشابه این اتفاق در خصوص مشتریان نیز ایجاد خواهد شد. مردم معمولا از كسب‌وكارهایی كه می‌دانند به فكر جامعه و مشكلات مردم است، استقبال بیشتری می‌كنند و نگاه مثبت‌تری به چنین مجموعه‌هایی خواهند داشت.


     ارتباطات و دسترسی محلی
یكی از مواردی كه بیشتر كسب‌وكارها از آن غافل می‌شوند، منابع و شبكه‌های ارتباطی است كه در نزدیكی آنها قرار دارد و می‌تواند به آسانی در دسترشان باشد. برای هر كسب‌وكاری هزاران هزار فرصت، مشتری و بازار جدید در سطح محلی وجود دارد كه شاید در نگاه اول خیلی مشخص نباشد. در شرایط كنونی بسیاری از كسب‌وكارها به بازارهای غیرمحلی و بعضا خارجی فكر می‌كنند. در حالی كه استفاده از تمام ظرفیت بازار محلی می‌تواند اثربخشی زیادی بر كسب‌وكارشان داشته باشد. با كمی خلاقیت به آسانی می‌توانید این بازار پر ظرفیت را به یكی از مطمئن‌ترین منابع توسعه كسب‌وكارتان تبدیل كنید.



     فروش از شبكه‌های مجازی
شاید در روزگار كنونی فروش محصولات در فضای مجازی یكی از ایده‌های رایج به نظر برسد. حتی فروش مجازی یكی از بخش‌های تعریف شده تیم‌های فروش شركت‌های تجاری امروز شده است. اما در واقعیت اگر بخواهیم رو راست باشیم، بیشتر كسب‌وكارهایی كه به كسب‌وكارها خدمات می‌دهند (B2B) خیلی روی فروش مجازی‌شان حساب نمی‌كنند و وقت و انرژی زیادی را نیز صرف آن نمی‌كنند.
در صورتی كه توجه به توسعه بازار مجازی می‌تواند تحول بزرگی در كسب‌وكارهای گوناگون، حتی آنهایی كه ارتباط مستقیم با مصرف‌كننده ندارند، به وجود بیاورد.



     ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان
از مسائلی كه این روزها به دغدغه بسیاری از كسب‌وكارها تبدیل شده، هجوم ناگهانی فناوری‌های جدید به تمام كسب‌وكارهاست. بسیاری از كارهایی كه پیش از این به دست كارمندان انجام می‌شد، این روزها به روش دیجیتال و گویا در حال انجام است. اما آیا واقعا مشتریان نیز از این شرایط خوشحالند؟ یكی از رموز مهم موفقیت در دنیای امروز كسب‌وكار، ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان است. مشتری زمانی كه به صورت مستقیم با فرد مجرب و آموزش دیده‌ای مشكلش را مطرح می‌كند، حس امنیت خاطر بیشتری از این كه صدایش شنیده شده پیدا می‌كند. زمان و انرژی كه صرف مشتریان و اعتمادسازی در آنها می‌كنید، می‌تواند اثر بسیار عمیقی در ایجاد تعهد مشتریان به برندتان داشته باشد و سودآوری بیشتری به ارمغان آورد.


     توجه به جزئیات
زمانی كه حوزه فعالیت كسب‌وكارتان را انتخاب می‌كنید، كلی‌نگر نباشید. توجه به جزئی‌ترین نیازهای بازار هدفتان می‌تواند شما را از سایر رقبا متمایز كند. اگر بتوانید به‌خوبی نیازهای بازار را شناسایی كنید، می‌توانید محصول بهتر و متناسب‌تری را به بازار معرفی كنید و در نتیجه با استقبال بهتری از سوی مصرف‌كنندگان مواجه خواهید شد. نگاه به جزئیات و تخصصی‌تر شدن محصولات می‌تواند مسیر حركت روشن‌تری برای مجموعه كسب‌وكاریتان فراهم كند. در این حالت تمركز بیشتری در حوزه جزئی‌تری خواهید داشت و انرژی بیشتری را نیز صرف آن خواهید كرد. در نتیجه محصولی كه به بازار ارائه می‌كنید بسیار دقیق‌تر و كارآمدتر از نمونه‌های مشابه خواهد بود و قطعا با استقبال بیشتری از سوی مشتریان مواجه خواهد شد.



     فعالسازی سودآوری پایدار
در شیوه فروش «فعال‌سازی سودآوری پایدار» باید بتوانید با روش‌های مختلف مشتریان و مخاطبان محصولتان را جذب و به صورت حداكثری حفظ كنید. بنابراین یكی از مهم‌ترین اصولی كه باید رعایت كنید این است كه تمام پایانه‌هایی كه در ارتباط مستقیم با مشتری خواهند بود - چه نیروی انسانی، چه ابزارهای مجازی- همگی تجربه بسیار خوب یكسانی را برای مشتری فراهم كنند. بر اساس مطالعات انجام شده، كسب‌وكارهایی كه برای همسان‌سازی بخش‌های مختلف كسب‌وكارشان كه در ارتباط با مشتریان است تلاش می‌كنند و شرایط یكنواخت و یك‌دستی را در سراسر مجموعه خود ایجاد می‌كنند، 19درصد سریع‌تر از سایر كسب‌وكارها رشد و درآمد خواهند داشت. بنابراین این روش توسعه فروش می‌تواند از نقاط مهمی باشد كه با توجه كافی به آن شاهد رشد سریع‌تر كسب‌وكارتان شوید.



     تشویق به دعوت سایرین
از روش‌های مهمی كه این روزها بسیاری از كسب‌وكارهای بزرگ كشور نیز به آن توجه می‌كنند، استفاده از ظرفیت تبلیغاتی مشتریان كسب‌وكار است. مشتریانی كه به اندازه كافی به مجموعه شما اعتماد پیدا كرده‌اند می‌توانند با اشتراك تجربیاتشان سایر افراد نزدیكشان را نیز به استفاده از محصول شما ترغیب كنند. بنابراین تشویق مشتریان به بیان تجربیاتشان از محصولتان می‌تواند به میزان زیادی روند جذب مشتری را تسهیل كند. این موضوع باید در كنار افزایش و توسعه تجربه مثبت مشتری از مجموعه شما صورت بگیرد. بنابراین باید ابتدا مشتری را به تجربه ابعاد مختلف مجموعه كسب‌وكار‌تان یا محصولات و خدمات متنوعی كه دارید ترغیب كنید؛ سپس از رضایت به وجود آمده در جهت جذب مشتریان بیشتر استفاده كنید.
مشتریانی كه به این ترتیب وارد مجموعه شوند، تا حد زیادی با محصولتان آشنا هستند و در حقیقت بیشتر فرآیند اعتمادسازی را مشتریان قبلی پیش برده‌اند.



     استخدام افراد كارآمد
این روزها دوره مدرك‌محوری به پایان خودش نزدیك شده است. این روند با سرعت بیشتری در كشورهای پیشرو در حال توسعه است و در كشور ما نیز تا حد زیادی در كسب‌وكارهای جدید لحاظ می‌شود. استخدام افراد كاربلد و حرفه‌ای بیش از هر سازوكار دیگری می‌تواند به روان كار كردن چرخ‌دنده‌های هر كسب‌وكاری كمك كند. این روزها بسیاری از شركت‌های مهم و مطرح جهانی مانند گوگل، فرآیندهای چندمرحله‌ای را برای گزینش نیروهای انسانی مورد نیازشان به كار می‌گیرند و عوامل زیادی را در گزینش‌شان مدنظر قرار می‌دهند. اگر تا پیش از این داشتن مدرك تحصیلی معتبر مهندسی نرم‌افزار برای استخدام در یك شركت فناوری اطلاعات كافی بود، این روزها داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی و تسلط كافی به حوزه كاری بیش از مدرك تحصیلی مورد توجه است.
علاوه ‌بر درنظر گرفتن كارآمدی و توانایی حرفه‌ای افراد یادتان باشد كه جنبه‌های انسانی هر فردی می‌تواند در روند كاری‌اش مؤثر باشد؛ به ویژه در كسب‌وكارهای امروزی كه تعامل و كار گروهی از اجزای جدانشدنی كار شده است، داشتن خصوصیات و خلقیات فردی و اجتماعی مناسب از مهم‌ترین نكاتی است كه باید هنگام استخدام نیروهای انسانی كسب‌وكارتان مدنظر قرار دهید. داشتن تیم كاری حرفه‌ای و یك‌دست از پایه‌های اصلی رشد و توسعه هر كسب‌وكاری است.



     شبكه ارتباطی مجازی
از مهم‌ترین و پرظرفیت‌ترین ابزارهای توسعه كسب‌وكار كه اغلب به اندازه كافی به آن توجه نمی‌شود، استفاده از شبكه‌های مجازی است. در دنیای پرارتباط امروز، استفاده از فناوری‌های روز و فضای مجازی می‌تواند كمك شایانی به افزایش ارتباطات و گسترش شبكه‌های ارتباطی‌تان كند.
این كه بهتر است بیشتر تمركزتان را روی كدام شبكه‌های اجتماعی معطوف كنید، به ماهیت كسب‌وكارتان باز می‌گردد. اما در اغلب موارد لینكداین و اینستاگرام با توجه به ماهیتی كه دارند می‌توانند در ایجاد ارتباط میان شما و سایر افرد فعال یا علاقه‌مند به زیست‌بوم كسب‌وكارتان نقش مؤثری ایفا كنند. به این ترتیب می‌توانید بر اساس طرح كسب‌وكارتان هر زمان كه به فرد یا تخصص ویژه‌ای نیاز دارید، بلافاصله ارتباط برقرار كنید و برای پیدا كردن ارتباطات مورد نیازتان متوقف نشوید. علاوه بر این، شبكه‌های اجتماعی این امكان را برای كسب‌وكارتان فراهم می‌كنند كه بیشتر به چشم بیایید. حتی استفاده از روش‌های تبلیغاتی جدید در فضای مجازی مانند همكاری با افراد مشهور در شبكه‌های مجازی، از جمله روش‌هایی است كه در دنیای كسب‌وكارهای نوپا و کوچك تحول عظیمی ایجاد كرده است.



     لزوم داشتن گوش شنوا
اگر كسب‌وكارتان و راه‌حل یا محصولی كه ارائه كرده‌اید از نگاه مشتریان ارزشمند باشد، كسب‌وكارتان در مسیر رشد و توسعه قرار خواهد گرفت. این موضوع به‌ویژه درخصوص كسب‌وكارهایی كه به كسب‌وكارها خدمات و محصول می‌فروشند (B2B) و به این ترتیب مشتری خودش كسب‌وكار دیگری دارد از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. در این حالت مشتری زمانی كار یا راه‌حلی كه ارائه می‌دهید برایش ارزشمند می‌شود تا احساس كند به‌خوبی
كسب‌وكارش و نیازی كه دارد را شناخته‌اید و متناسب با مشكل راه‌حل ارائه كرده‌اید.
بنابراین برای ایجاد ارزش در نگاه مشتری - خواه فرد باشد، خواه كسب‌وكار- باید گوش‌های تیزی داشته‌ باشید؛ به‌علاوه درخصوص بازار هدفتان به میزان كافی تحقیق و تفحص كنید تا اطلاعات كافی به دست آورید. این روند باید در تمام طول عمر كسب‌وكارتان در جریان باشد تا در هر زمان بتوانید بهترین محصول را متناسب با خواست و نیاز بازار ارائه كنید و در میانه راه از رقبایتان جا نمانید.