نسخه Pdf

بازگشت حواریون

بازگشت حواریون

یونس فردوس / روزنامه‌نگار

 ارامنه به عنوان بخشی از جامعه ایران همواره در اتفاقات مختلف اجتماعی ما حضور پررنگی داشته و نقش‌آفرین بوده‌اند. گروهی كه با عنوان اقلیت در ایران شناخته می‌شوند، ولی همواره در كنار اكثریت به جامعه خود ادای دین كرده‌اند. سال‌های دفاع مقدس شاهدی بر این مدعاست که این هموطنان هم شهدایی را برای دفاع از خاك وطن تقدیم كرده‌اند. شهدایی كه شاید نتوان به عنوان موارد استثنا در جامعه ایرانی به آنها نگاه كرد، زیرا فراوانی قابل توجهی دارند و شهدای ارمنی و خانواده‌های آنها در میان عموم مردم شناخته شده‌اند. 
كتاب «تاتیك» اثر حسن شیردل از جمله آثاری است كه در آن خواننده روایتی از حضور شهدای مسیحی در جبهه‌ها را مرور می‌كند. این اثر برای رزمندگان اقلیت‌های مذهبی و به خصوص مسیحی كه در هشت سال دفاع مقدس در كنار دیگر هموطنان ایرانی حضور داشتند نوشته شده و رشادت‌های شهدای مسیحی را به تصویر می‌كشد. بی شك حضور این كتاب در بین رمان فارسی و در بین كتاب‌های شهدای دفاع مقدس، یك اثر منحصر به فرد محسوب می‌شود.
روایت داستانی این كتاب سبب می‌شود خواننده آن را بی‌دغدغه دنبال كند و همراه روایت آن شود. شیردل در این كتاب كوشش كرده با نثر داستانی خود گوشه‌ای از زندگی شهدای مسیحی و حضورشان در جبهه‌ها را برای خواننده بازگو كند و او را در برابر رشادت‌های آنها قرار دهد.
این اثر كه نشر شهید كاظمی آن را منتشر كرده تلاش می‌كند با فراز و فرودهای داستانی خواننده را از پس روایت داستانی به عمق شخصیت داستانش ببرد و او را در برابر یك رویداد كه شاید كمتر از آن شنیده یا خوانده باشیم قرار دهد.
حسن شیردل، نویسنده این كتاب با وجود تجربه‌های قبلی این بار دستان خواننده را گرفته با خود در موقعیتی كه كمتر در میان داستان‌های فارسی سراغ داریم، قرار داده است. این كتاب از این حیث باید مورد توجه قرار گیرد، اثری كه نویسنده‌اش آن را ساخته و پرداخته است.
یكی از محدودیت‌هایی كه در این موارد داستان‌نویس با آن دست و پنجه نرم می‌كند این است كه او سراغ پیروان یكی از ادیان الهی رفته و روایتی از زندگی آنها را با زبان داستان بیان كرده و از این حیث با حساسیت‌هایی روبه‌رو بوده كه شاید فضاهای دیگر داستانی با آن روبه‌رو نباشند، اما شیردل تلاش كرده با وجود این حساسیت‌ها روایتی متناسب با حال و هوای شخصیت‌ها و موقعیت جامعه برای خواننده آماده كند. این كتاب می‌تواند تصویری دیگر از رزمندگان مسیحی را به خواننده نشان دهد كه شاید كمتر دیده شده باشد.
ضمیمه کلیک