قرارداد خانمانسوز ویلموتس

وزارت ورزش نسخه خارجی‌ها را كامل می‌پیچد؟

قرارداد خانمانسوز ویلموتس

 هیچ‌كس در این فوتبال نیست تا درباره جنجالی‌ترین قرارداد تیم‌ملی شفاف‌سازی كند. نه رئیس فدراسیون فوتبال، نه اعضای هیات‌رئیسه و نه مسؤولان وزارت ورزش. تا اینجا مهدی تاج چیزهایی گفته كه از نظر منتقدانش درست نبوده است. او چندین و چند بار اعلام كرد رقم دستمزد ویلموتس و دستیارانش سه میلیون دلار نیست، ولی هیچ‌گاه به این سوال كلیدی پاسخ نداد كه قرارداد آنها دقیقا چقدر بوده است؟
اولین رقمی كه در رسانه‌ها مطرح شد یك میلیون
و 600 هزار یورو بود اما رفته رفته رقم بالا و بالاتر رفت، به شكلی كه یكی از نمایندگان مجلس فاش كرد، دستمزد كادر او، سه میلیون یورو در سال بوده است.
البته فدراسیون فوتبال مطابق همیشه این رقم را تكذیب كرد و كمی بعد، در بیانیه‌ای از آن نماینده مجلس و همین‌طور رسانه ملی خواست تا بابت آن عذرخواهی كنند. كمی بعد مجلسی‌ها گفتند منظورشان از قرارداد سه میلیون دلاری علاوه‌بر دستمزد، پاداش‌ها و همین‌طور هزینه بلیت‌ها، خانه و ماشین ویلموتس بوده است.
هر چند فدراسیون هر بار دست به تكذیب زد اما در نهایت رسانه‌ها به این نتیجه رسیدند مربی بلژیكی و دستیارانش حتی به مراتب بیشتر از سالی سه میلیون یورو از ایران كاسب هستند چون اصولا نمی‌آیند، جواب نمی‌دهند و در خانه‌های خود هستند. این فرضیه زمانی جدی‌تر شد كه فدراسیون فوتبال خبر پرداخت دو میلیون یورویی به ویلموتس و دستیارانش را در تركیه تكذیب نكرد! كاملا واضح و مشخص بود؛ فدراسیون فوتبال مبلغی بالای 30 میلیارد تومان برای شش ماه همكاری كه تازه آنها فقط چهار روز كنار تیم‌ملی بودند، به گروه خارجی پرداخت كرد.
چندی قبل وزیر ورزش در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفت: «ما حقوق سه ما آینده ایشان را هم پرداخت كرده‌ایم.» طبق قراردادی كه امضا شده، هركدام از طرفین فسخ كند باید سه ماه حقوق آینده را به عنوان غرامت بدهد. ویلموتس سه ماه حقوق را زودتر گرفته، فسخ هم كرده ولی با توجه به این‌كه خود را محق می‌داند، خواستار دریافت دو تا سه میلیون یورو به عنوان غرامت شده است. روز گذشته یكی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم توضیح داد: «متاسفانه این قرارداد بدترین قرارداد تاریخ فوتبال ماست. برای هیچ چیز، مبلغ گزافی پرداخت كرده‌ایم. قرارداد ویلموتس یكی از دلایل اصلی استعفای آقای تاج بوده است. در واقع صدا و سیما بود كه خیلی جدی به این مساله ورود كرد و نقش پررنگی در ماجرا بازی كرد. كاركرد رسانه باید همین باشد.»
سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده فریمان و عضو فراكسیون ورزش از جمله چهره‌هایی بود كه با فدراسیون فوتبال رو در رو شد. او در برنامه سلام صبح بخیر شبكه سوم سیما برای اولین بار پرده از رقم قرارداد جنجالی ویلموتس برداشت. وقتی دیروز از قاضی‌زاده درباره آخرین وضعیت این پرونده جنجالی سوال كردیم، پاسخ داد: «مجلس اصل قرارداد را خواست و آنها ارسال كرده‌اند. در حال بررسی هستیم. ما قرارداد كارلوس كی‌روش را هم از فدراسیون گرفتیم كه آن هم بندها و موارد عجیبی در خود دارد. این را می‌دانیم كه قرارداد ویلموتس برای ما بسیار سنگین بوده و متاسفانه كار به فیفا هم كشیده شده است...»
وقتی اسم فیفا وسط می‌آید لرزه به اندام همه می‌افتد. دیروز وقتی با یكی از اعضای هیات رئیسه در این باره صحبت می‌كردیم، نكته مهمی گفت. او اعلام كرد چه بخواهند چه نخواهند به خاطر دیركردی كه در پرداخت پول به ویلموتس داشتند، فیفا حق را به این مربی می‌دهد. بنابراین همه امیدوارند حداقل یك راهی پیدا شود تا طرفین بتواند روی مبلغی با هم به توافق برسند تا فردا روزی فیفا سه میلیون یورو برای ایران غرامت نبرد! ویلموتس هم كه بیكار است و كلا هیچ جا او را نمی‌خواهد. حتی می‌تواند روی سه سال قرارداد ادعای ضرر كند.
قرارداد ویلموتس و البته استراماچونی در فوتبال ایران هرچه نداشت، باعث شد تا وزارت ورزش حالا حساسیت بسیار زیادی روی نام مربی و بازیكن خارجی داشته باشد. دیروز با خبر شدیم وزیر تاكید كرده هرچه زودتر نسخه خارجی‌ها پیچیده شود، تا پیش از آن‌كه او استیضاح شود!