پهپاد نجات

پهپاد نجات


 رضا كافی‌فر یكی دیگر از صاحبان تندیس فداكاری است. او دانشجوی كارشناسی شهرسازی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول است. دلیل انتخاب او به خاطر تاثیرش در راه‌اندازی اولین یگان پهپاد امداد و نجات كشور و تلاش برای كاهش آسیب‌های جانی و مالی مردم در ماجرای سیلاب بهار امسال است و برای همین هم به صورت دو طرفه و از طرف هر دو سازمان هلال‌احمر و وزارت علوم به این جشنواره معرفی شده است.
«من همیشه به موضوع پهپاد علاقه داشتم. عضویتم در هلال‌احمر باعث شد این دو موضوع را تركیب كنم و از آن نتیجه‌ای بگیرم كه یك پهپاد بتواند كارایی مثمر ثمری در زمینه امداد و نجات داشته باشد و همین اتفاق هم افتاد. ایده این ماجرا از سال 95 آغاز شد و این یگان تشكیل شد و با سرپرستی من، جوانان مستعد و فعالی به گروه پیوستند تا در عملیات‌های مختلف كه نیاز به كمك هست، بتوانیم با دست باز به مردم كمك كنیم. بخشی از ساخت این پهپاد خارجی است و بخش دیگر آن توسط یك شركت دانش‌بنیان ایرانی كه در این پروژه همراهمان است، شكل گرفته است. حالا و به وسیله این پهپاد پیشنهادی آقای كافی‌فر، از آن در زمینه مدیریت بحران استفاده می‌كنند.
« پهپاد این امكان را به ما می‌دهد كه تصاویر وقوع سیل را به صورت زنده به مركز مدیریت بحران برسانیم و مسؤولان خیلی بهتر می‌توانند ببینند كه چه اتفاقی افتاده است و بهتر از قبل برای آن شرایط تصمیم بگیرند.»
این طور كه آقای كافی‌فر می‌گوید، یكی دیگر از كاركردهای این پهپاد، شناسایی سیل‌بندهای در حال ویرانی است« زمانی كه آب به طور مداوم و مكرر به سیل‌بندها برخورد می‌كند، سیل‌بندها در شرف خرابی قرار می‌گیرند. در چنین مواقعی این پهپادها به كار می‌آیند. در واقع ما با این پهپادها رصد می‌كنیم و هركدام از این سیل‌بندها را كه در آستانه خراب شدن هستند به اطلاع می‌رسانیم تا خیلی سریع تعمیر شود. در واقع با چنین اقدامی، از به زیرآب رفتن روستا و رخ دادن یك فاجعه بزرگ، جلوگیری می‌شود.»
خوشحالی بزرگ رضا كافی‌فر این است كه در این ماجرا به او و دوستانش اعتماد كردند و اتفاقا آنها هم به خوبی پاسخ این اعتماد را دادند.
«حالا خیلی خوشحالم كه جواب اعتماد كسانی را كه به جوان‌ها فرصت دادند تا خودشان نشان بدهند را به خوبی داده‌ایم و شرمنده‌شان نشدیم. به نظر من، این اتفاق، افتخار بزرگی است؛ هم برای ما، هم برای مسؤولان كه اجازه این كار را دادند.» 
ضمیمه چار دیواری