بازیكنان خوب قرارداد دارند، بازیكنان آزاد گران هستند

مشكل بزرگ پرسپولیس در نقل و انتقالات

بازیكنان خوب قرارداد دارند، بازیكنان آزاد گران هستند

گابریل كالدرون سرمربی آرژانتینی تیم فوتبال پرسپولیس بامداد شنبه تهران را به مقصد دوحه و سپس بوینس آیرس پایتخت آرژانتین ترك كرد تا به استراحت بپردازد اما قبل از ترك تهران از مسؤولان باشگاه خواست برای نیم‌فصل دوم بازیكنان بیشتری در اختیار بگیرند. البته كادرفنی و مدیران پرسپولیس از حدود یك ماه گذشته چانه‌زنی زیادی برای جذب بازیكن داشتند. آنها ترجیح دادند گزینه‌ای مناسب از لیست مشترك خودشان به علاوه لیست گابریل كالدرون بیرون بیاورند و بازیكن بهتری جذب كنند به‌خصوص در خط حمله تا با یك انتخاب خوب، مشكل گلزنی پرسپولیس ریشه‌كن شود. مدیران باشگاه به دنبال فردی بودند كه بتواند در این تیم به آقای گل لیگ تبدیل شود یا حداقل یك زوج مناسب برای علی علیپور باشد و پرسپولیس را نجات بدهد.
سرخپوشان در نیم‌فصل نخست به اندازه كافی در خط حمله قدرتمند ظاهر نشدند و از این رو حالا در پی جذب وینگر، هافبك طراح و مهاجم هستند. در این رابطه اما یك مشكل بسیار بزرگ وجود دارد؛ هیچ بازیكن خوبی پیدا نمی‌شود كه قرارداد نداشته باشد و به عنوان بازیكن آزاد حاضر به همراهی قرمزپوشان پایتخت شود. بازیكنان خارجی با كیفیت تحت قرارداد تیم‌های خود هستند و حاضر نمی‌شوند با شرایط فعلی، به ایران بیایند. از سوی دیگر، بازیكنان آزاد كه قراردادی ندارند نیز، گران هستند و درخواست مبالغ بالایی دارند. از این رو مدیران پرسپولیس و شخص كالدرون بسیار ناراحت و ناراضی از شرایط فعلی هستند. آنها حتی حاضر به قبول كردن پیشنهادی در حدود ۹۰۰ هزار دلار برای جذب بازیكن خارجی با بریز و بپاش هستند ولی نكته اینجاست كه اكثر بازیكنان گران قیمت به‌راحتی به ایران نمی‌آیند. آنها حاضرند راهی لیگ‌هایی چون عمان، اردن، كویت، امارات، قطر و حتی ازبكستان شوند اما به ایران نیایند چون تبلیغات خوبی در زمینه مالی روی لیگ ایران وجود ندارد.
از سوی دیگر، زور محمدحسن انصاری‌فرد و همكارانش به زیاده‌خواهی دلال‌ها و ایجنت‌های خارجی و داخلی نمی‌رسد. آنها هیچ فكری به حال پرسپولیس نمی‌كنند بلكه تمام تمركزشان روی افزایش رقم قرارداد و پر كردن جیب خود است. مشكل بعدی، كمی پیچیده تر است. ایجنت و شاید دلال‌هایی در فوتبال ایران هستند كه هرگاه می‌فهمند باشگاه پرسپولیس سراغ  یک بازیكن خارجی رفته، با آن بازیكن تماس می‌گیرند و اوضاع مالی پرسپولیس را تشریح می‌كنند تا انگیزه‌های او برای حضور در فوتبال ایران را از بین ببرند. البته پرسپولیس همین حالا نیز لیست پرستاره‌ای دارد ولی كالدرون اعلام كرده بود تیمش نیاز دارد تا در جدول خرید و فروش بازیكنان تقویت شود اما با توجه به وضعیت فعلی، كار واقعا سخت و دشوار است زیرا برخی  افراد مصاحبه‌های كالدرون در گلایه از وضعیت مالی باشگاه و فوتبال ایران را ترجمه می‌كنند و به انضمام ویدئو و فایل صوتی حرف‌های كالدرون به زبان اسپانیولی در اختیار بازیكنان و ایجنت‌های خارجی می‌گذارند تا بازیكنان سایر كشورها را از حضور در پرسپولیس منصرف كنند.
 به هر حال شرایط به شكلی است كه انصاری‌فرد برای جذب بازیكن خارجی با سه مشكل اساسی مواجه است. اول این‌كه بازیكن خوبی از فصل نقل و انتقالات تابستانی بیرون نمانده و در وهله دوم، اگر هم بازیكنی قرارداد نداشته باشد، به باشگاه پرسپولیس رقم‌های بسیار بالا و باورنكردنی پیشنهاد می‌دهد. در مرحله سوم برخی اطراف بازیكنان خارجی مدنظر باشگاه هستند كه شرایط را كنترل كرده و به نوعی پنبه‌های باشگاه را رشته می‌كنند. با این وضعیت كالدرون همچنان در انتظار جذب بازیكنان خارجی است و بازگشت به ایران و كار در پرسپولیس را منوط به جذب حداقل یك مهاجم خوب خارجی و البته چهار یا پنج بازیكن داخلی كرده است.
از میان مهره‌های داخلی مدنظر كالدرون، نام‌هایی چون عیسی آل كثیر، شهریار مغانلو، سعید واسعی، محمد قادری، دانیال اسماعیلی‌فر و... به گوش می‌رسد ولی مدیران باشگاه می‌گویند تا زمانی كه هركدام از این انتقال‌ها نهایی نشده، كوچك‌ترین بحثی در موردش نمی‌كنند. باید دید در نهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد و پرسپولیس با چه تغییراتی در نیم‌فصل دوم وارد لیگ می‌شود.