۳۰ پـلان مــاندگــار

ورزش جهان در یک دهه اخیر چه اتفاقاتی را پشت‌سر گذاشته است؟

۳۰ پـلان مــاندگــار

یك دهه و كلی اتفاق مهم؛ اتفاق‌های ورزشی كه گاهی بزرگ‌ترین رخدادهای سیاسی را رقم زده‌اند. اتفاقاتی كه شاید اگر مردان سیاسی كشورها می‌خواستند درباره‌اش حرف بزنند، در حد همان حرف زدن باقی می‌ماند، چه برسد به این كه كنار همدیگر بنشینند فنجان قهوه‌شان را سربكشند و در احترام كامل برای هم از وضعیت آب و هوا بگویند! مثل سفر تاریخی ملی‌پوشان كره شمالی به كره جنوبی و هم تیم شدن آنها در یك تیم فوتبال. یا سفر خواهر كیم جونگ اون به عنوان مهمان ویژه المپیك زمستانی باز هم به میزبانی كره جنوبی! اختلاف دو كره با تفكرات خاص خودشان بر كسی پوشیده نیست، اما چه كسی به یاد دارد كه بدون تنش، بدون خونریزی و بدون سیاسی كاری اتفاقاتی این چنینی رخ بدهد؟ این همان خاصیت ناب ورزش است. ورزشی كه گاهی، نقش منجی را در زندگی یك نفر بازی كرده، گاهی پیوندی عاشقانه را رقم زده، در گوشه‌ای از دنیا اشك یك نفر را درآورده و در گوشه‌ای دیگر لبخند را روی لبی نشانده. چرا از این نگوییم كه گاهی هم واسطه‌ای شده برای شكسته شدن باورهای پوچ و بیهوده؟ ورزش، هنری است كه یك زبان مشترك دارد و آنقدر پرقدرت است كه اتفاق‌های مهم آن گاهی دنیایی را تكان می‌دهد.

۲۰۱۰
اولین قهرمانی اسپانیا
اولین جام‌جهانی فوتبال در آفریقا، آخرین حضور نلسون ماندلا در یك جشنواره بزرگ جهانی بود. جام جهانی 2010 به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شد و اسپانیا برای اولین بار، این تورنمنت فوتبالی را فتح كرد.

طولانی‌ترین بازی تنیس
طولانی‌ترین بازی تاریخ دنیای تنیس را جان ایزنر آمریكایی و نیكلاس ماهوت فرانسوی در مسابقات ویمبلدون انجام دادند. بازی این دو تنیسور در روز 22 ژوئن شروع شد و 48 ساعت بعد در حالی به اتمام رسید كه ست پنجم 138 گیم داشت و ایزنر با حساب 70 بر 68 ماهوت را شكست داد.


۲۰۱۱
جوكو در صدر
نواك جوكوویچ با بردن ده تورنمنت معتبر تنیس، از جمله قهرمانی در سه گرنداسلم اوپن استرالیا، ویمبلدون و اوپن آمریكا، برای نخستین بار به صدر رنكینگ تنیس دنیا رفت. جوكوویچ در آن سال با كسب 12 میلیون دلار جایزه نقدی، ركورد تازه‌ای را به نام خودش به ثبت رساند. او با 70 برد و شش باخت، چهره درخشان سال 2011 بود.

۲۰۱۲
قهرمانی دراماتیك من‌سیتی
در آخرین روز از فصل 12 ــ 2011 لیگ جزیره، هر دو تیم شهر منچستر شانس قهرمانی داشتند. منچستر بازی خود را با پیروزی به پایان رساند و منتظر پایان بازی همشهری‌اش بود. سیتیزن‌ها كه در خانه با نتیجه 2 بر یك از كوئینز پارك‌رنجرز عقب بودند، با دو گل در دقایق پایانی توانستند اولین قهرمانی این تیم در لیگ جزیره را رقم بزنند.


تكمیل سه‌گانه اسپانیا
تیم ملی فوتبال اسپانیا در فینال یورو 2012 توانست با نتیجه قاطعه 4 بر صفر لاجوردی‌پوشان ایتالیا را شكست دهد. اسپانیایی‌ها قبل از آن توانسته بودند در یورو 2008 و جام جهانی 2010
به قهرمانی برسند.



۲۰۱۳
پایان عصر سِر الكس
بدون شك تلخ‌ترین روز برای هواداران منچستریونایتد، روز سیزدهم ماه می‌سال 2013 است كه الكس فرگوسن اعلام كرد بعد از 27 سال حضور پرافتخار روی نیمكت شیاطین سرخ، از این تیم بازنشسته می‌شود.



شوماخر در کما
  هر بار اسم مسابقات فرمول یك شنیده می‌شود، نام مایكل شوماخر به ذهن می‌آید. قهرمان افسانه‌ای این مسابقات با هفت بار قهرمانی در فرمول یك، روز 29دسامبر سال 2013 هنگام اسكی به همراه خانواده در كوه‌های آلپ دچار حادثه مغزی شد و به مدت شش سال در كما بود.


رسوایی آرمسترانگ
ژانویه 2013 روزهای تلخی برای  لانس آرمسترانگ رقم خورد و بعد از مشخص شدن دوپینگش، این ورزشكار آمریكایی مجبور شد تمام 7 قهرمانی‌اش در توردوفرانس  را  پس بدهد.

۲۰۱۴
7-1 تراژیك
برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی، یك تیم اروپایی در آمریكای جنوبی قهرمان جهان شد. آلمان برای كسب ستاره چهارم خود، در فینال جام‌جهانی برزیل، آرژانتین را با یك گل شكست داد. شكست 7 بر یك برزیل مقابل آلمان، از نتایج عجیب این تورنمنت بود.



۲۰۱۵
فساد و رشوه در فیفا
اتهام‌های فراوان رشوه علیه مقامات عالی رتبه فیفا و به خصوص سپ بلاتر  موجب شد در نشست خبری بلاتر در ماه جولای، یك كمدین انگلیسی در اعتراض به فساد در فیفا، دلار‌های تقلبی را روی سر آقای رئیس بریزد.



پردرآمدترین سلبریتی
فلوید می‌ودر، بوكسور آمریكایی، در سال ۲۰۱۵ به عنوان پردرآمدترین سلبریتی دنیا انتخاب شد. درآمد وی در این سال بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بوده‌است.


۲۰۱۶
ركورد جاودانه  فلپس
برای مایكل فلپس، هر چهار سال یك‌بار و مسابقات المپیك كافی است تا نامی جاودانه از خود در تاریخ ورزش جهان به جا بگذارد. این شناگر آمریكایی در مسابقات المپیك 2016 ریو، تعداد مدال‌های طلای خود را به عدد 23 رساند تا به عنوان پرافتخارترین ورزشكار تاریخ 2000 ساله المپیك شناخته شود.


رعد و برق مثل بولت
دونده جامائیكایی و سریع‌ترین مرد دنیا، در المپیك ریو به موفقیتی رسید كه شاید تا سال‌ها دونده‌ای نتواند به چنین ركوردی برسد. یوسین بولت در ریو سه مدال طلا گرفت و شمار مدال‌هایش در سه حضور پیاپی در بازی‌های المپیك را به عدد 8 رساند.


سقوط  مرگبار
روز 29 نوامبر سال 2016 روزی تلخ برای دنیای فوتبال و به خصوص برزیلی‌ها بود. تیم فوتبال چاپه كوئنسه برای بازی فینال جام آمریكای جنوبی عازم كلمبیا شد كه البته این سفر هیچ وقت به مقصد نرسید. هواپیمای این تیم سقوط كرد و از 77 سرنشین فقط شش نفر زنده ماندند.



خداحافظ محمدعلی
32 سال مبارزه با بیماری پاركینسون و 30 هزار ضربه‌ای كه تخمین زده شد به سر محمدعلی كلی وارد شد، بهایی بود كه این بوكسور مسلمان به عنوان بزرگ‌ترین بوكسور تاریخ پرداخت كرد. یكی از بزرگ‌ترین قهرمانان ورزش دنیا، در سوم ژوئن ۲۰۱۶ درگذشت.



قهرمانی رویایی
در حالی‌كه پیش‌بینی‌های پیش از فصل، قهرمانی لسترسیتی را در لیگ جزیره یك به 5000 می‌دانستند، تیم كلودیو رانیری توانست در پایان فصل با 81امتیاز قهرمان شده و برای اولین بار به چنین موفقیتی برسد.



اولین  جام پرتغال
با وجود تیم‌هایی همچون فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا، كمتركسی تصور می‌كرد پرتغال بتواند قهرمان یورو 2016 شود. اما كریس رونالدو و هم‌تیمی‌هایش با شكست دادن فرانسه میزبان در بازی فینال، به اولین قهرمانی خود در این مسابقات رسیدند.



پایان اسطوره
24 مارس 2016 دنیای فوتبال یكی از اسطوره‌های بنام و محبوب خود را از دست داد. سرطان ریه در 68 سالگی به عمر یوهان كرایف هلندی پایان داد. كرایف به عنوان بازیكن، سه بار در سالهای ۱۹۷۱، ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ مرد سال فوتبال اروپا شد.


۲۰۱۷
كامبك شگفت‌انگیز
فوتبالدوستان اگر بخواهند به معجزه در فوتبال اشاره كنند، سریعا سراغ روز هشتم مارس سال 2017 می‌روند. بارسا در بازی رفت مرحله یك‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان با نتیجه 4 بر یك در خانه پاری‌سن ژرمن باخته بود، اما در بازی برگشت در نیوكمپ به طرز معجزه‌آسایی بازی را با نتیجه 6 بر یك به پایان برد.



پنجمین توپ طلا
كریس رونالدو توانست در این سال پنجمین توپ طلای خود را به دست آورد تا در این زمینه با رقیب آرژانتینی‌اش برابر شود. قهرمانی با رئال در لالیگا، سوپركاپ اسپانیا، لیگ قهرمانان اروپا، سوپركاپ اروپا و جام باشگاه‌های جهان جای هیچ حرف و حدیثی برای توپ طلای كریس باقی نگذاشت.


هركول جیبی رفت
نعیم سلیمان اوغلو، اسطوره بلغاری الاصل وزنه برداری تركیه و دارنده سه مدال طلای المپیك، فقط 50 سال داشت كه از دنیا رفت. او كه به دلیل جثه كوچك و نیروی زیادش به «هركول جیبی» معروف بود، در ماه نوامبر به دلیل مشكل حاد كبد، در بیمارستانی در استانبول درگذشت.



۲۰۱۸
هت‌تریك قهرمانی رئال
روزی كه زیدان از تیم B رئال مادرید به نیمكت تیم اصلی رسید، كمتر كسی فكر می‌كرد در عرض سه سال بتواند رئالی‌ها را به ركوردی مهم برساند. او با شكست لیورپول در فینال لیگ قهرمانان در سال 2017، توانست برای سومین سال پیاپی تیمش را به قهرمانی در اروپا رسانده و تعداد جام‌های این باشگاه در UCLبه عدد 13 برسد.


قهرمانی خروس‌ها
فرانسه با پیروزی 4 بر 2 مقابل كرواسی در فینال، قهرمان جام‌جهانی 2018 روسیه شد. این برای نخستین بار بود كه تیم‌های اروپایی برای سه دوره متوالی قهرمان جام جهانی می‌شدند. در دهه دوم قرن 21، اسپانیا، آلمان و فرانسه فاتح سه جام جهانی فوتبال شدند.



مودریچ بر قله فوتبال
تنها فوتبالیستی که توانست نام مسی و رونالدو را از فهرست برندگان توپ طلا در ده سال اخیر  پاک کند، لوكا مودریچ  کروات بود.


۲۰۱۹
8 قهرمانی پیاپی یووه
از فصل 12 ــ 2011 به بعد، یوونتوس به قدرت بلامنازع فوتبال ایتالیا تبدیل شده است. بانوی پیر در پایان فصل 19 ــ 2018 به هشتمین قهرمانی متوالی خود در سریA ایتالیا رسید تا در كنار رسیدن به این ركورد دست‌نیافتنی، به سی و پنجمین جام خود در فوتبال ایتالیا نیز برسد.




بازگشت تایگر وودز
گلف‌باز مشهور آمریكایی در ماه آوریل بار دیگر به قهرمانی در مسابقات جهانی گلف رسید. پانزدهمین قهرمانی تایگر وودز در مسابقات اصلی گلف از این جهت مهم بود كه او 11 سال به دلیل حواشی و رسوایی‌های اخلاقی از دنیای قهرمانی كاملا دور بود.




قطر، قهرمان آسیا
قطر برای نخستین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. این قهرمانی در حالی برای میزبان جام جهانی 2022 به دست آمد كه به دلیل مشكلات سیاسی دو كشور قطر و امارات، تماشاگران قطری اجازه حضور در امارات را نداشتند!



شش‌گانه مسی
لیونل مسی، اسطوره آرژانتینی بارسلونا، برای ششمین بار برنده توپ طلای فوتبال شد تا از نزدیك‌ترین رقیبش، كریستیانو رونالدو، پیشی بگیرد.


ركورد رضازاده شكست
لاشا تاخادزه گرجستانی، با مهار وزنه 264كیلوگرمی، بعد از 17 سال ركورد حسین رضازاده را شكست و قهرمان دسته فوق‌سنگین رقابت‌های جهانی شد. تالاخادزه ركورد مجموع این دسته را هم به 484 رساند.