میان این همه آتش

واكنش اهالی هنر و ادبیات به شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی

میان این همه آتش


 خبر كه رسید، هنرمندان بسیاری در صفحات اینستاگرامی درباره شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی واكنش نشان دادند و نیز سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری از جمله بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری دیگر. در ادامه واكنش برخی هنرمندان حوزه ادبیات و هنر را می‌خوانید.
 انتشارات امیركبیر
چگونه می‌شود این غم بزرگ را تسكین داد، جز زمزمه این‌كه بعضی زندگی‌ها ناقص است اگر با مرگی پرافتخار همراه نباشد... به سوگ نشسته‌ایم هرچند پایان زندگی این‌دنیایی تو و امثال تو به جز شهادت، چیزی
داشت‌.
 افشین اعلا
در پایان با تأسی به عصاره فضایل ملت ایران حافظ بزرگ كه فرمود: با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام، به یادتان می‌آورم كه ما ایرانیان با وجود دل خونینی كه از برخی نابسامانی‌های داخلی داریم، در برابر دشمنان پلیدی چون شما خم به ابرو نمی‌آوریم و با همه تلخكامی‌ها، رهبر خود را كه پرچمدار مبارزه با وحوش پلیدی چون شماست، تنها نمی‌گذاریم.
  رضا صادقی
این چه شوری است كه در دور قمر می‌بینم ... همه آفاق پر از فتنه و شر می‌بینم ... نامردی همیشه شرم‌آوره، ترور همیشه شرم‌آوره ... روحتون شاد مرد بزرگ، تسلیت (این پیام از سوی اینستاگرام حذف شد)
 كورش زارعی
سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه اسلام به شهادت رسید. تنها چیزی كه از بدن مبارك حاج قاسم باقی مانده فقط همین است و بس (اشاره به انگشتر باقیمانده در پیكر شهید سردار سلیمانی). آمریكایی‌ها بدانند كه انتقام سختی خواهیم گرفت.
 محمد علیزاده
«سردار جااااانم عزیز جاااااانم چرا شما؟ حیف و صد حیف از نبودنتون. در آغوش خدا آروم بخوابین.»
 رضا امیرخانی
جهان هر روز به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود؛ جهانیان نیز... چه پایانی از این خوش‌تر برای قاسم سلیمانی؟!  تسلیت به ره‌برِ گرامی انقلاب...  به امید خروج نکبت از منطقه.
 ناصر فیض
چگونه شرح دهم با زبان زخمی شعر
میان این همه آتش زبانه‌هایم را
 شهرام كرمی
فقدان سردار حاج قاسم سلیمانی را به ملت ایران و جامعه هنرمندان تئاتر تسلیت عرض می‌كنم. خبر شهادت این سردار با عزت همه را شوكه كرد، ولی ایشان در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی راهش را انتخاب كرده و شهادت آرزوی بزرگی بود كه سردار به این آرزوی بزرگ خود رسید.
فقدان این بزرگوار كه مورد علاقه همه آحاد ملت ایران بود، ضربه بزرگ و جبران‌ناپذیری است. این شهادت به عنوان هنر بزرگمردان خدا موجب این خواهد شد كه برای نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی گام‌های جدی‌تری برداریم.  اهمیت به حوزه فرهنگ و هنر انقلاب یكی از ویژگی‌های سردار شهید حاج‌ قاسم سلیمانی است كه شاید برای خیلی‌ها پوشیده باشد كه بسیاری از آثار خلق شده در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب حاصل نگاه و حمایت ایشان بود. تكلیف بزرگ برای جامعه هنری است كه با اتكا به افتخار بزرگی كه ایشان برای ما به جا گذاشت، در حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های این قهرمان بزرگ و انقلاب اسلامی در عرصه هنر و تئاتر كوشا باشیم. مدیركل هنرهای نمایشی در بخش پایانی سخنان خود تأكید كرد: امیدوارم برای زنده نگه‌داشتن نام سردار شهید قاسم سلیمانی در عرصه فرهنگ و هنر و برای تداوم مبارزه با شیطان بزرگ، صحنه‌های تئاتر پر از جلوه‌های شخصیتی سرداران بزرگ انقلاب و ایران باشد. (در گفت‌وگو با مهر)