نسخه Pdf

ملك‏های سلیمان

پویش پذیرایی از عزاداران سردار شهید سلیمانی در تهران و قم موجی از همدلی را ایجاد كرده است

ملك‏های سلیمان

همه چیز از صبح روز جمعه شروع شد، زمان ایستاد بعد از این كه از خواب صبحگاهی بیدار شدند. دهان‎ها بسته شد، چشم‏ها با اشكی تار شدند و برای لحظه‏ای، حتی قلب‎ها از حركت ایستاد. خبر شوكه‎كننده بود. سردار دل‌ها، سردار قاسم سلیمانی آسمانی شد. خیلی زود اما همه دست به كار شدند، برای عزیز از دست رفته، حجله عزا در كوچه و خیابان‏ها برپا كردند، دیوارهای شهر سیاهپوش شدند و نام و تصویر سردار، روی بیلبوردهای شهر، نقش بست تا شهر و ساكنانش به عزای سردار سلیمانی بنشینند، همدلی به همین‌ها ختم نمی‌شود. پیكر مطهر سردار این روزها شهر به شهر روی دست‌ ایرانیان بدرقه می‌شود. گرمای عشق او هر روز دل‌های بیشتری را به هم نزدیك می‌كند. این همدلی این روزها سبب شده بسیاری در شهرهای مختلف مانند تهران و قم برای میزبانی از عزاداران سردار شهید داوطلب شوند.‌ فرقی هم ندارد در كدام شهر. همه میزبان كسانی هستند كه از نقاط مختلف كشور، برای حضور در مراسم تشییع، به تهران یا قم سفر كرده‏اند. امروز درِ همه خانه‏ها باز است، همه مردم ایران عزادارند‌.

مهمان تازه‌داماد شوید
سجاد رمضانی- شغل آزاد- تهران
 سجاد رمضانی می‏گوید:‌ «مهم نیست كه  چه تفكرات مذهبی و سیاسی دارند. مردم بعد از شهادت سردار سلیمانی، همه همراه و همدل شده‎اند.» از نظر او، همین همدلی، باعث شده كه سردارسلیمانی، لقب سردار دل‌ها را از آن خود كند.
رمضانی‌ خاطره‌ای هم از روز انتشار خبر شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی تعریف می‌كند؛ این كه صبح جمعه، بعد از شنیدن خبر شهادت، شوكه شد‌ و بعد از این كه  تلویزیون خبر را تایید كرد، با ناراحتی از خانه بیرون آمد‌ و با صحنه عجیبی روبه‏رو شد:‌‌ «در محله‏ای كه در آن زندگی می‎كنم، حتی كسانی كه منتقد بودند، در همان زمان اندك كه خبر انتشار پیدا كرد، حجله برپا كرد‌ند و به در و دیوار ‌پارچه‏های سیاه زده بودند. بسیاری از مغازه‎داران تصویر سردار را به مغازه و ماشین‎های خود، نصب کرده‌اند.»
به نظر سجاد‌‌‌ همه اینها اتحاد ملی را نشان می‏دهد. این كه یك نفر با بودن و حتی بعد از شهادتش، می‎تواند‌ مانند نخ تسبیح‌‌ همه مردم را با هر گرایش و تفكری، با هم متحد كند و داستان  اسكان عزاداران سردار شكل بگیرد. به گفته او، افرادی كه در تهران زندگی نمی‎كنند اما دوست دارند در تشییع پیكر سردار شركت كنند نباید غم اسكان داشته باشند. ‌
رمضانی تازه یك ماه است ازدواج كرده‏ و وقتی خبر اعلام آمادگی اسكان را در شبكه‏های مجازی دید، با خودش گفت چرا او این كار را انجام ندهد؟ به این ترتیب سجاد موضوع را با همسرش در میان گذاشت و او ‌هم قبول كرد تا در انجام این كار خیر، همراه همسرش باشد. رمضانی می‎گوید: «‌قرار گذاشتیم در خانه 90 متری‎مان، 15 نفر را اسكان دهیم.» اما نكته مهم در این تصمیم این است كه آنها به اندازه كافی، برای پذیرایی از مهمانان مجهز نیستند مثلا تشك و پتو به اندازه كافی ندارند، بنابراین دست به كار شدند و از اعضای خانواده و دوستانشان، تشك و پتو قرض گرفتند. سجاد توضیح می‏دهد در همان زمان اولیه اعلام این تصمیم، ‌یك خانواده 12 نفره از شمال با آنها تماس گرفته‌اند‌ و قرار است به خانه ‌آنها بیایند. اتفاقی كه از نظر این زوج جوان، خیلی هم لذت‏بخش است. او معتقد است اسكان در خانه‎ها، كمترین كاری است كه هر شخصی در حال حاضر می‎تواند انجام دهد.
آن طور كه او می‌گوید هر كسی به نوبه خود، در حال انجام كاری است تا مراسم تشییع پیكر سردار به بهترین شكل ممكن برگزار شود. او از راننده اتوبوسی می‌گوید كه از خوانسار اعلام آمادگی كرده است تا كسانی را كه دوست دارند، در تشییع پیكر سردار باشند، رایگان به تهران بیاورد. امثال او کم نیستند، كسانی كه برای سردار، هیات عزاداری، ختم صلوات و موكب پذیرایی راه انداخته‎‏اند تا به سهم خود در مراسم تشییع سردار سلیمانی شریك شوند.



فدای سر بچه‌های سردار
محمدرسول كوشكی- شغل آزاد- تهران
«حتی یك لحظه هم فكر نمی‏كردم كه این خبر را بشنوم. به روال هر روز وقتی از خواب بیدار شدم، گوشی همراهم را روشن كردم تا ببینم چه خبر است. مثل همه مردم ایران اولین خبری كه دیدم، شهادت سردار سلیمانی بود. شوكه شدم و فكر كردم این خبر هم جزو شایعات فضای مجازی است. فورا تلویزیون را روشن كردم و متوجه شدم كه خبر صحت دارد. دنیا پیش چشمانم سیاه شد، هنوز نمی‏‎توانم حس و حال آن لحظه‌ام را بیان كنم. حس شوك، بغض و نفرت از دشمن در من آمیخته بود.»
اینها را محمدرسول كوشكی می‌گوید، كسی كه مانند بسیاری از دیگر اهالی تهران حاضر شده است منزلش را برای یك یا دو شب به میزبانی از شركت‌كنندگان در مراسم تشییع سردار سلیمانی اختصاص دهد. او میزبانی از مهمانان سردار سلیمانی را وظیفه خود می‌داند و می‌گوید به برخی دوستانش نیز توصیه كرده كه در این كار مشاركت كنند. این افراد نیز درخواست كوشكی را اجابت كرده و حاضر شده‌اند هر كدام به سهم خود گام كوچكی در پرشورتر شدن مراسم تشییع پیكر سردار سلیمانی بردارند.
كوشكی متاهل است و تعریف می‌كند وقتی برای انجام این كار با همسرش مشورت كرد، با ابراز رضایت و خوشحالی او مواجه شد. خدا را شكر می‌كند كه خانه‌اش بزرگ است و توانسته تعداد زیادی از مهمانان سردار سلیمانی را به خانه‌اش دعوت كند. دیشب هم 15 نفر از شركت‌كنندگان در مراسم تشییع پیكر حاج قاسم مهمان او بوده‌اند، عده‌ای كه بعضی‌هایشان حتی از راه‌های دوری مثل شیراز به این مراسم آمده بودند.
فراهم كردن محل اسكان برای تشییع‌كنندگان سردار سلیمانی یك طرف قضیه است و مهیا كردن وعده‌های غذایی برای این افراد نیز طرف دیگر ماجرا. كوشكی تعریف می‌كند كه او و همسرش هیچ مشكلی برای اسكان مهمانان خود نداشتند و صبحانه و ناهار و شام را نیز از بیرون سفارش دادند تا زحمت پخت و پز نداشته باشد.
او درباره هزینه‌ای كه حاضر شد برای میزبانی از مهمانان سردار سلیمانی از جیب پرداخت كند نیز می‌گوید: «همه این هزینه‌ها فدای سر بچه‌های سردار. ایشان برای حفظ امنیت این كشور از جان خود مایه گذاشت و ما نیز وظیفه داریم هر كاری از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم تا عشاق سردار بتوانند در مراسم تشییع پیكر او و همرزمانش شركت كنند.»



مفتخرم به میزبانی از مهمانان سردار
محمود مؤمن‌پور- نجار- قم
محمود مؤمن‌پور یكی دیگر از افرادی است كه تصمیم گرفته در طرح میزبانی از شركت‌كنندگان در مراسم تشییع پیكر سردار سلیمانی شركت كند. او برخلاف بیشتر افراد شركت‌كننده در این پویش كه تهرانی هستند، در قم زندگی می‌كند و معتقد است این شهر می‌تواند برای اهالی شهرهای نزدیك‌تر به قم مانند كاشان یا اصفهان محلی مناسب‌تر باشد تا به تشییع‌كنندگان سردار بپیوندند.
در این شرایط قمی‌هایی مانند او باید پا پیش گذارند و مشكل اسكان اهالی این شهرها را برطرف كنند. همین مساله عزم مؤمن‌پور را در تصمیم برای میزبانی از مهمانان سردار سلیمانی راسخ‌تر كرده و امیدوار است قمی‌های بیشتری در این طرح مشاركت كنند تا افراد بیشتری بتوانند از شهرهای دور و نزدیك به قم بیایند و مراسم تشییع پیكر سردار هرچه باشكوه‌تر برگزار شود.
مؤمن‌پور البته می‌داند كه انجام این كار ممكن است برای برخی از افرادی كه در كنار همسر و فرزندان خود زندگی می‌كنند، دشوار باشد، اما او تعریف می‌كند كه خودش نیز متاهل است و همسرش بدون هیچ مشكلی حاضر شده در میزبانی از شركت‌كنندگان در مراسم تشییع پیكر سردار سلیمانی با او مشاركت كند.
این نجار ساكن قم تاكید دارد یك شب میزبانی از مهمانان سردار سلیمانی این حرف‌ها را ندارد و شخصیت این شهید ارجمند آن قدر بزرگ است كه مردم باید هر كاری می‌توانند برای پرشورتر شدن برگزاری مراسم تشییع پیكرش انجام دهند. خود او نیز به میزبانی از مهمانان سردار افتخار می‌كند و می‌گوید این كوچك ترین قدمی است كه می‌تواند برای عرض ارادت به سردار سلیمانی بردارد.
مؤمن‌پور همچنین تعریف می‌كند افتخار داشته و یك بار در زمان حیات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ایشان را از نزدیك ملاقات كرده است. ملاقاتی كه او آن را به این صورت شرح می‌دهد:«این دیدار خیلی اتفاقی رخ داد و من این شهید بزرگوار را در حال زیارت در حرم حضرت معصومه (س) دیدم. یادم می‌آید كه به حاج قاسم گفتم، سردار برای شهادت ما دعا كن و ایشان هم به من پاسخ داد دعا می‌كنم، اما به شرطی كه تو اول برای شهادت من دعا كنی.»




كرم نما و فرودآ كه خانه خانه توست
مرتضی‌-پژوهشگر-‌ قم
 از همان ابتدا می‏گوید كه نمی‎خواهد اسمش منتشر شود. انجام ‌كار خیر و بی‎نام و نشان ماندن، برای او مهم‏تر است. این اولین باری نیست كه مرتضی و خانواده‏ چهار نفره‌اش آماده میزبانی می‏شوند. مرتضی كه‌ خادم‌ حرم حضرت معصومه(س) است به همراه خانواده‌اش هر روز آماده پذیرایی از زائرانی هستند كه به قم سفر می‌كنند‌. به قول خودش او و خانواده‌اش با افتخار از هموطنانشان دعوت می‌كنند تا برای مراسم تشییع پیكر سردار سلیمانی به قم و خانه آنها بیایند‌. ‌داستان میزبانی برای تشییع پیكر سردار هم از زمانی شروع شد كه شهرش، به عنوان یكی از مسیرهای تشییع پیكر انتخاب شد. همین زمان بود كه یكی از دوستانش كه در تهران زندگی می‎كند، به او گفت:‌ «دوست دارم كه برای تشییع پیكر سردار به قم بیایم، ولی برایم خیلی سخت است، چون نمی‌دانم شب باید در كجا بمانم؟» و جواب سوال هم در دستان مرتضی بود. ایده اعلام برای میزبانی، از همین جا شروع شد.
این خادم اهل‌بیت(ع) می‎گوید: «وظیفه‌ خود می‏دانیم كه در حد توان‌مان، برای حضور بیشتر مردم در تشییع پیكر قهرمان ملی كاری انجام دهیم.» نكته جالب‏تر درباره میزبانی مرتضی این است كه او اولین بار است كه به عنوان میزبان از طریق فضای مجازی مهمانش را پیدا می‌كند. همیشه روال به این شكل بوده است كه او به حرم حضرت معصومه(س)‌ می‎رفته و با خانواده‎ها گفت‌وگو می‏كرده است. شرط حضور مهمانان در خانه او هم جالب است، این كه اگر خانواده‏ای وسیله نقلیه ندارد، مرتضی با وسیله نقلیه خود، شرایط رفت‏وآمد را مهیا كند. قرار او با همسرش هم جالب است:‌ «قرار گذاشتیم كه برای ناهار و شام، هرچه كه داریم، اگر برنج و خورش است، اگر نان و پنیر است، همان را جلوی مهمانمان بگذاریم. برای میزبانی از كسانی كه می‎خواهند در مراسم تشییع پیكر سردار، شركت كنند هم همین شرایط را داریم.» با همین شرایط هم، مرتضی و همسرش، در صفحات مجازی خود، برای اسكان ده نفر اعلام آمادگی كرد‌ه‌اند. شاید در شرایط اقتصادی كه وجود دارد، هر كسی بگوید كه مهمانی دادن، سخت است، اما مرتضی و خانواده‏اش بركات مهمان داشتن را در خانه خود دیده‏اند و از نظر او، این بركت برای مهمانی كه زائر اهل بیت(ع)‌ هم خواهد بود، بیشتر است.
او می‎گوید:‌ «اگر مشكلی در زندگی داشته باشیم، به لطف و كرم همین مهمانان، رفع شده است. من مطمئن هستم كه بركات میزبانی از كسانی كه در تشییع پیكر سردار حاضر می‏شوند، هم شامل حال خانواده‏ام خواهد شد.»



آب زنید راه را
مهدیه نژادابراهیم- خانه‎دار‌-‌ تهران
 مهدیه نژادابراهیم، اصالتا شمالی است. او درخواست برای پذیرایی از عزاداران سردار شهید را در صفحه اینستاگرامش اعلام كرده است. اعلام آمادگی برای میزبانی نیز‌ از همین جا شروع شد، چراكه پس از اعلام مسیر تشییع پیكر سردار، همه اعضای خانواده و فامیل او از این كه مسیر تشییع، به آنها نزدیك نیست، ناراحت شدند. هرچند دل‏های مشتاق آنها دوست داشت در مراسم شركت كنند، فكر شب ماندن و خستگی راه‌ اما دغدغه اولیه بود. همین شد كه مهدیه، با همسرش مشورت كرد و با یكدیگر‌ تصمیم گرفتند در خانه كوچكشان، حداقل پنج شش نفری را اسكان دهند. كاری كه اتفاقا با شرایطی كه نژاد ابراهیم دارد، كمی سخت است و بسیاری از دوستان هم خواستند او را از این تصمیم منصرف كنند. این بانوی خانه دار كه شاعر نیز هست، یك پسر دو ساله دارد و به جز آن هم هفت ماهه، باردار است، اما عشق به سردار و خدمت به كسانی كه مشتاق حضور در مراسم هستند، او را به این فكر انداخته، كه سختی ماه‎های پرخطر بارداری را به جان بخرد و به مهمان عزیز ‌خدمت كند. او می‏گوید:‌ «به كسانی كه شوق دارند برای تشییع سردار در تهران حاضر شوند، فكر می‏كنم. دوست ندارم آنها به دلایلی مانند نبود اقامتگاه از تصمیم شان منصرف شوند.»
مهدیه توضیح می‏دهد تدارك دیده و منتظر مهمانانش بود، به خانه‏اش بیایند و او مشتاقانه از آنها پذیرایی كند. با شوق فراوانی هم، برایشان شام پخت و مقدمات پذیرایی را مهیا كرد. هرچند كه می‎گوید، سفره رنگینی، پهن نکرد و مهم حضور و شركت در مراسم است. او الگوی خود را مردم عراق و میزبانی در مراسم پیاده‏روی اربعین می‎داند و می‌گوید: «من در پیاده‏روی اربعین شركت نكردم، اما به نظرم، میزبانی، كم از شركت در مراسم ندارد.»




قدم‌تان روی چشم

علیرضا محمدی- دانشجو-تهران
وقتی از زمان برگزاری مراسم تشییع پیكر سردار سلیمانی در تهران با خبر شد، تصمیم گرفت منزل خود را برای میزبانی از كسانی كه قصد شركت در مراسم تشییع پیكر سردار را دارند، اما امكان اسكان در تهران برایشان فراهم نیست، اختصاص دهد. علیرضا‌ محمدی تعریف می‌كند ابتدا می‌خواسته فقط از دوستان خود كه ساكن شهرهای اطراف هستند برای اقامت در منزلش دعوت كند، اما زمانی كه متوجه شده دوستانش توانسته‌اند جایی را برای خود دست ‌و پا كنند، به این فكر افتاد از افراد دیگری كه با او غریبه هستند، ولی ممكن است مشكلی مشابه دوستانش داشته باشند، برای یك شب اسكان در منزل خود دعوت كند.
علیرضا كه خود دانشجوی روان‌شناسی است و با پدر و مادرش در تهران زندگی می‌كند، می‌گوید خانواده‌اش نه فقط مخالفتی با تصمیم او نداشته‌اند، بلكه برای باشكوه‌تر شدن مراسم سردار سلیمانی با خوشرویی نیز از این تصمیم استقبال كرده‌اند. شب گذشته نیز هفت نفر از تشییع‌كنندگان سردار مهمان منزل آنها بودند.
محمدی تاكید دارد كه مهمانان سردار قدم روی چشم او و خانواده‌اش گذاشته‌اند و می‌گوید وقتی آنها به این مساله كه ممكن است این كار خطراتی داشته باشد، فكر می‌كردند به این نتیجه رسیدند كه این اقدام نیز به نوعی مشابه كار عراقی‌هایی است كه در راهپیمایی اربعین، منازل خود را در اختیار زائران امام حسین (ع) قرار می‌دهند. او معتقد است وقتی عراقی‌ها بدون هیچ ترسی در ایام اربعین در خانه‌هایشان را روی مردم باز می‌گذارند، چه اشكالی دارد كه ما ایرانی‌ها نیز برای برگزاری مراسم سردار بزرگی همچون حاج قاسم دل به دریا بزنیم. محمدی روز گذشته كه در فضای مجازی مطلبی را منتشر و اعلام كرد می‌تواند میزبان تشییع‌كنندگان سردار سلیمانی باشد، افراد بسیاری برای اقامت در منزلش به او پیام دادند. افرادی كه حتی بعضی‌هایشان از بندرعباس حركت كرده بودند و بامداد امروز به منزلش رسیدند.
محمدی در میان اقوام و آشنایانش نیز افراد بسیاری را سراغ دارد كه حاضر شده‌اند میزبان جمعی از شركت‌كنندگان در مراسم تشییع پیكر سردار سلیمانی باشند. خانه‌هایی كه از چند شب گذشته همگی علاوه بر این كه محل اسكان مهمان سردار سلیمانی است، به محل عزای این شهید بزرگوار تبدیل شده و مراسم عزای سردار در آنها
برپاست.
این دانشجوی روان‌شناسی معتقد است، سردار سلیمانی فقط یك ژنرال ایرانی نبود و برای بخش زیادی از مردم خاورمیانه عزیز بود. محمدی در فضای مجازی پست‌ها و استور‌های بسیاری را از كاربران عراقی، سوری و لبنانی دیده است كه در این كشورها نیز برای سردار سلیمانی مراسم عزاداری برگزار می‌كنند. در میان مردم ایران نیز بسیاری از افراد با این كه با یكدیگر اختلاف نظرهای بسیاری در مسائل سیاسی و اعتقادی دارند، در ابراز ارادت به سردار سلیمانی مشترك هستند. آن‌قدر كه حتی حاضرند منازل خود را برای میزبانی از مهمانان سردار اختصاص دهند.