نسخه Pdf

درد، سوزش و عفونت

عفونت ادراری در كودكان بسیار شایع است؛ برای پیشگیری باید چه كار كرد؟

درد، سوزش و عفونت

عفونت ادراری در كودكان یك بیماری بسیار شایع است. عفونت ادراری در دختران خیلی بیشتر از پسر بچه‌هاست. درباره آمار ابتلا به عفونت ادراری باید گفت 3 تا 5 درصد دختران و یك درصد پسران به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند. سخت است كه كودك چهار، پنج ساله‌تان را مجبور كنید تا آنتی‌بیوتیك‌های قوی بخورد، اما اگر مراقب نباشید این اتفاق می‌افتد. یعنی عفونت ادراری سراغش می‌آید و بعد درد می‌پیچد و این اول ماجراست. لفظ عفونت ادراری به جای لفظ عفونت مثانه به كار می‌رود. عفونت ادراری یا همان عفونت مثانه، نوعی عفونت باكتریایی است كه در مثانه ایجاد التهاب می‌كند و اغلب با علائمی مانند احساس نیاز به دفع مكرر ادرار و سوزش ادراری همراه است. عفونت‌های ادراری در كودكان می‌تواند باعث آسیب جدی به سیستم ادراری، كلیه‌ها یا حتی عفونت خون شود. اگر عفونت ادراری در كودكان جدی گرفته نشود، بستری شدن در بیمارستان و حتی از كار افتادن كلیه‌ها می‌تواند به وجود بیاید. با تشكر از دكتر زهرا موسوی ــ اورولوژیست

لیلا شوقی / روزنامه نگار

    علائم عفونت ادراری:
 پیدا كردن علائم عفونت ادراری در كودكان كمی سخت است. هرچه باشد، آنها به خوبی نمی‌توانند دردشان را بیان كنند، اما باز هم می‌شود.علائم عفونت ادراری در كودكان را پیدا كنید، فقط كافی است، كمی حواستان را جمع كنید. هرچند عفونت ادراری در كودك شما ممكن است علائمی داشته باشد، اما با انجام آزمایش‌های تشخیصی مانند سونوگرافی و آزمایش ادرار می‌توانید متوجه شوید كودك‌تان مبتلا به عفونت ادراری است.
  تب: اگر كودكان دلایل منطقی برای تب كردن ندارد، پس می‌توانید احتمال بدهید عفونت ادراری پیدا كرده است. هرچند درصد كمی از كودكان دچار تب می‌شوند.
   گریه: اگر كودك شما در زمان دستشویی كردن، گریه می‌كند یا درد دارد، بنابراین دچار عفونت ادراری شده است.
   بوی غیرطبیعی: اگر ادرار كودكان بوی نامطبوعی می‌دهد، پس عفونی شده است.
   رنگ كدر: دیدن خون در ادرار همیشه نشانه بد بوده است، به‌جز این البته رنگ كدر هم می‌تواند نشانه بدی داشته باشد.
   علائم دیگر: اگر وزن كودكان زیاد نمی‌شود، استفراغ می‌كند، اشتهایش را از دست داده و تمایلی به خوردن غذا ندارد و مبتلا به اسهال شده، شاید به عفونت ادراری مبتلا شده است. هرچند كودكان همه این علائم را با هم ندارند و شاید حتی هیچ كدام از این علائم را نداشته باشند.
    راه‌هایی برای پیشگیری:
شیردهی: اگر كودك‌تان شیرخواره است، سعی كنید به طور كامل به او شیر دهید. شیردهی كامل باعث می‌شود كودك‌تان در برابر عفونت ادراری محفوظ بماند، پس دو سال كامل به فرزندتان شیر دهید.
  مصرف مایعات: اگر بزرگسالان باید هشت تا ده لیوان آب بخورند، كودك شما هم باید همین میزان مایعات در روز، باید بخورد. نوشیدن مایعات بیشتر، باعث ادرار كردن بیشتر هم می‌شود. ادرار بیشتر هم دستگاه ادراری را تخلیه و تمیز می‌كند. نوشیدن مایعات، از یبوست كودك‌تان هم جلوگیری می‌كند. باید بدانید كه یبوست، احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری را بیشتر می‌كند. رقیق شدن ادرار، دستاورد دیگر نوشیدن زیاد است كه می‌تواند احساس درد و سوزش ادرار را از بین ببرد.
  مصرف غذاهای فیبردار: اگر كودك‌تان به سنی رسیده كه بتواند غذای جامد بخورد، به او میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار بدهید. سبزیجات، میوه و سبوس، فیبر دارد و از یبوست جلوگیری می‌كند.
  بهداشت ناحیه تناسلی: اگر كودك شما دختر است، از شست‌وشوی او با صابون‌های عطری خودداری كنید. صابون‌های عطری، اندام تناسلی فرزندتان را تحریك می‌كند. اگر فرزندتان نوزاد است و باید پوشك بشود، وقتی پوشك او را عوض می‌كنید، ناحیه تناسلی را از جلو به عقب تمیز كنید تا باكتری‌های این ناحیه را به حداقل برسانید. البته باید توجه داشته باشید كه وسواس نداشته باشید و بیش از اندازه، ناحیه تناسلی كودك‌تان را نشویید. اگر كودك‌تان خودش می‌تواند از دستشویی استفاده كند به او یاد دهید كه چطور دست‌هایش را تمیز بشوید. استفاده از دستمال هم یكی از كارهایی است كه باید به او یاد دهید.
  رفتن به دستشویی: اغلب كودكان سه سال تا شش سال، از رفتن به دستشویی خودداری می‌كنند. مثانه نباید برای مدت زیادی پر بماند. مثانه‌ای كه بیش از اندازه پر باشد، مستعد ابتلا به عفونت است. نگه‌داشتن ادرار خطر رشد باكتری را افزایش می‌دهد. مثانه‌ای كه بیش‌از اندازه پر شده باشد، روی كلیه هم فشار وارد می‌كند كه همین باعث ایجاد مشكلات كلیوی می‌شود، بنابراین مراقب باشید و كودك‌تان را تشویق كنید تا به دستشویی برو‌د.
  لباس مناسب: لباس‌های تنگ و چسبان می‌تواند فضای مناسبی برای ایجاد عفونت ادراری باشد، پس شلوار تنگ به فرزندتان نپوشانید. لباس‌های زیر كودك‌تان باید از جنس نخی یا پنبه‌ای باشد. هر روز لباس‌های زیر فرزنداتان را تعویض كنید. لباس‌های زیر را با آب گرم و با یك‌مواد شوینده ضعیف هم بشویید. پهن كردن لباس‌های زیر در آفتاب، بهترین كار است.
  غذای تقویت‌كننده: غذاهای تقویبت‌كننده، سیستم ایمنی بدن كودك‌تان را تقوبت می‌كند. اگر سیستم ایمنی بدن فرزندتان، خوب كار كند، می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها بپردازد، یكی از وظایف سیستم ایمنی، جلوگیری و مبارزه با عفونت‌هاست. لیموی تازه، بروكلی، كیوی، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، جوانه و گوجه فرنگی، ماهی قزل‌آلا، پنیر و زرده تخم‌مرغ، می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن فرزندتان شود.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها