خشم و امید

خشم و امید


دكتر دارابی، معاون امور استان‌های صدا و سیما در یادداشتی ضمن بررسی وقایع اخیر كشور به تشریح وظایف و رسالت رسانه‌ها در قبال این وقایع پرداخته است.
در یك هفته اخیر ایران و حوادث مرتبط با آن در صدر اخبار رسانه‌های جهان بوده است؛ به شهادت رساندن سردار صلح و امنیت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، كشته، مجروح و مصدوم‌شدن جمعی از هموطنان عزیز در كرمان در روز تشییع پیكر پاك شهید جهان اسلام، سقوط هواپیمای اوكراین با ۱۷۶ سرنشین در حومه تهران بر اثر خطای پدافند كه بسیار خسارت‌آمیز و تأسف‌ بار است و بالاخره اعلام تشدید مرحله جدید تحریم‌ها از سوی آمریكا یك روی سكه حوادث و رخدادهای مربوط به ایران بوده است.  آن روی سكه كه پر از امید و پیروزی بود؛ موشكباران پایگاه نظامی آمریكا در عراق از سوی ایران و متعاقب آن اعلام آمریكا برای مذاكره با ایران بدون هیچ پیش شرط، مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریكا از عراق و تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران برای آغاز مرحله پنجم برجام كه به نوعی «خروج ایران از برجام» را معنی می‌دهد و بالاخره حضور حماسی و میلیونی مردم ایران در سراسر كشور در جریان تشییع پیكر پاك شهیدان مقاومت.
مدیریت و هدایت افكار عمومی و بازسازی و ترمیم آن در شرایط كنونی وظیفه‌ای خطیر است كه رسانه‌های كشور به عهده دارند.
در یك دسته‌بندی كلی اهم وظایف و رسالت رسانه‌ها اعم از دیداری، شنیداری، مطبوعاتی، فضای مجازی، خبرگزاری‌ها عبارت است از:
یكم) بیان واقعیت‌ها؛ رسانه‌ها باید به دور از كتمان حقایق به بیان واقعیت‌ها در اندازه آن حادثه و رخداد بپردازند. اقناع افكار عمومی داخل كشور و باور مردم به آنچه توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود مهم‌ترین سرمایه است. اعتبار، روایی، حفظ مرجعیت، نفوذ و باور افكار عمومی نسبت به طرح مسائل و تبیین و تحلیل رخدادها یك اصل حرفه‌ای در كار است.
دوم) مقابله با جنگ رسانه‌ای؛ واقعیت آن است كه جنگ رسانه‌ای جبهه استكبار در برابر جبهه مستضعفان و آزادگان نابرابر و بسیار ناپیمودنی است. رسانه‌ها و شبكه‌های ماهواره‌ای معاند و استكباری راست یا دروغ را در هم می‌آمیزند و فریب افكار عمومی را برای آنچه خود می‌خواهند، می‌سازند.
سوم) پرهیز از حدس و گمان؛ رسانه‌ها می‌توانند از تحلیل‌ها و یادداشت‌های مختلف برای بیان رخدادها، پدیده‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استفاده كنند. اما رسانه نباید افكار عمومی را بر پایه حدس و گمان‌های خود به سمت رادیكالیسم و بالابردن غیر واقعی مطالبات مردم و ... قرار دهند. داوری و صدور حكم برای پدیده‌ها و رخدادها به عهده مقامات و نهادهای ذی‌صلاح و معتبر قانونی است. كار نظامی‌گری را به عهده نظامیان باید گذاشت و رسانه‌ها در قامت نظامی‌گری نباید بر طبل بكوبند.
چهارم) ترمیم روحیه‌ها؛ رسانه‌ها باید به سهم خود در كاهش آلام و التیام مشكلات گام مهم را بردارند. فشارهای عاطفی و استرس‌های روحی و روانی جامعه را كم كنند. مودت، دوستی، اخوت، نیكی و كمك به یكدیگر و مولفه‌های امیدبخش را در جامعه منتشر كنند.